mac 250 entour van net stroom onttroken zonder lap aftesluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pietje
    • Apr 2009
    • 1

mac 250 entour van net stroom onttroken zonder lap aftesluiten

ik heb laatst de mac 250 entour gebruikt heb ze bestuurd met light jockey ik heb ze ongeveer een anderhalf uur gebreukt ben vergeten de lamp uit te zeten maar hem hem toch los gekoppeld van het stroom
    kan dit kwaad

vriendelijk groeten pietje
  • mvdmeulen
    • Aug 2007
    • 137

je lamp zal een tikje gehad hebben en daardoor waarschijnlijk iets korter meegaan maar test het vooral voor je weer op klus gaat met je mac

groet
    mark
    Last edited by mvdmeulen; 15-04-09, 19:38.
    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Kan je mij het verschil dan ven uitleggen tussen de stekker lostrekken en de aan/uit knop gebruiken?
      ... In relatie tot de levensduur van de lamp dan he!

Alvast dank voor je toelichting!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• mvdmeulen
        • Aug 2007
        • 137

Bij mijn weten hoor je eerst een lampoff commando aan de lamp te geven, teminste dat is hetgeen ik normaal doe. Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar die functie zal niet voor niets op een tafel/fixture zitten. Dit zal allicht minder schadelijk zijn aan voor je lamp dan zo uit de stroom trekken.

groeten
        mark
        Met vriendelijke groet,
        Mark van der Meulen

Comment

• Funmaker
          • Jun 2006
          • 922

zover ik weet heeft het inderdaad effect op de lamp
          aangezien als je een lamp off eerst geeft wordt het geheel eerst nog tijdje gekoeld door de ventilators waardoor de lamp langer meegaat...
          mss een niet correcte vergelijking maar bij projectors gebeurt dit toch ook voor het echt uitzetten van het apparaat...
          maar de fysische ideen erachter ken ik niet...
          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Originally posted by mvdmeulen
            Bij mijn weten hoor je eerst een lampoff commando aan de lamp te geven, teminste dat is hetgeen ik normaal doe. Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar die functie zal niet voor niets op een tafel/fixture zitten. Dit zal allicht minder schadelijk zijn aan voor je lamp dan zo uit de stroom trekken.

groeten
            mark
            Die functie zit erop omdat je dan de lamp aan en uit kan doen bv wanneer de mac's hoog in de truss hangen en bv wanneer de show is afgelopen kun je de lamp uitdoen, scheelt branduren.

Naar mijn weten kan het geen kwaad om de lamp aan en uit te zetten door middel van de spanning eraf te halen, de macjes haal ik al 5 jaar gewoon van de stroom en de lampen draaien netjes de opgegeven branduren.

Graag bewijs wie beweert dat de lamp minder branduren krijgt wanneer je ze loskoppelt van de stroom (Broodje aap verhaal naar mijn mening...)
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Als je de armatuur gewoon laat hangen/staan is er niets aan de hand, ga je gelijk ermee aan de slag met inpakken, stoten etc. dan is dat niet zo handig. Als je een lamp off geeft zal je armatuur en lamp sneller afkoelen dus kan je eerder naar huis.

Met een lamp off commando onderbreek je de lampstroom, dus hetzelfde effect als de stroom uitschakelen, dus daar is feitelijk niets anders. De warmtebron die de head opwarmt is echter weg, dus de temperatuur loopt niet meer op, maar aangezien de ventilatie weg is als je de armatuur uitschakelt zal de temperatuur in de head slechts heel langzaam dalen (weleens eens een lamp of gegeven om een bulb te vervangen die te geel was geworden en moeten wachten tot je je vingers niet meer brandde?) Een warme lamp staat onder hoge druk en is best onstabiel, dus kan bij schokken ontploffen. Ook je kleuren en gobowielen zijn een stuk zwakker als ze heet zijn en zullen sneller barsten als je ze niet netjes behandelt. Dus warme armaturen en lampen zijn erg gevoelig voor schokken, maar als je ze de tijd geeft om af te koelen is er niets aan de hand en wordt ook de levensduur van de lamp niet verkort.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Algemene waarschuwing: Hou er wel rekening mee dat sommige koppen bijzonder slecht in evenwicht zijn (Mac 2000 bijvoorbeeld zonder barndoor-module) en best wel met een "klap" naar 1 kant kunnen vallen qua tilt zodra de stroom eraf gaat. Da's dan weer NIET zo fijn met een nog warme lamp...

Kennis vertelde dat de Mac-2000 wel een bijzonder exemplaar is wat dat betreft, als je die (wanneer zonder barndoors gebruikt) niet met de kop in een goeie positie zet voordat de stroom eraf gaat kun je zo je CMY-wielen vervangen omdat die van de enorme klap flink beschadigd kunnen worden. En ja, het gebeurt nog wel eens dat de stroom onbedoeld van het rig afgaat.. En dan mogen er tientallen koppen geserviced worden..
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• s142918
                  • Apr 2006
                  • 111

Een andere goede reden om je lamp eerst af te sluiten zijn de interne PCB's. Movingheads zitten tegenwoordig nogal dichtgedrukt met PCB's en andere elektronica. Niet alle componenten kunnen even goed tegen hogere temperaturen: de ventilatoren in je head zorgen ervoor dat de boel niet overhit raakt. Als je de stroom eraf trekt zonder de lamp te koelen blijft dit nog een tijd een hittebron en kan de hitte zich verspreiden door de armatuur. Dat droogt je kabelbomen uit en heeft op den duur vervelende effecten op de elektronica.

Als je dus lang met je lampjes wilt doen: lamp off, kwartiertje - half uurtje laten hangen en dan de kist in. Maar een keertje vergeten is niet direct een doodzonde ofzo.

Comment

• mustang1
                    • Sep 2006
                    • 94

Even wat kleine dingen rechtzetten met betrekking tot bovenstaande:

1: een mac 2000 heeft geen cmy wielen maar cmy flags

2: een mac 2000 is juist nog meer in onbalans als er een barndoor op zit, deze barndoor kan trouwens alleen bij een wash gemonteerd worden en wordt bijna niet meer gebruikt.

3: schade aan kabelbomen kwam vroeger nogal veel voor, sinds de overgang naar high flex kabelbomen (de dunne zwarte draden) hoef je niet meer zo bang te zijn voor hitteschade, daar deze kabelbomen daar beter tegen kunnen.

4: het is inderdaad beter om de spot de kans te geven om gelijkmatig af te koelen, maar de spots kunnen best tegen een stootje als ze onverhoopt toch lekker warm de kist ingaan, het is dus niet zo dat er tientallen lampen kapot gaan of dat er kleurenwielen breken tenzij je de spots flink mishandeld.

5: juist het teveel starten van een lamp heeft gevolgen voor de levensduur van een lamp, voor het starten wordt er een hoge spanning door de spot en lamp gejaagd. Bij iedere lampstart gebeurd dat opnieuw en zal dus gevolgen hebben voor de lamp.
                    Last edited by mustang1; 15-04-09, 23:00.
                    Mooi spul, he?

Comment

• JustME125
                      • Jun 2006
                      • 297

Lamp On moet je inderdaad niet teveel gebruiken. Vergelijk het met een TL Lamp die moet starten. Elke keer moet de vermogenselectronica veel werk leveren om de lamp aan te slingeren. Dit verkort de levensduur van de electronica (echter niet dramatisch want deze zou bemeten moeten zijn voor het werk). Lamp Off is handig voor het inpakken of wanneer je je show dagen laat hangen maar ga het niet voor elke pauze van n half uur gebruiken want het restriken van de lamp geeft meer slijtage dan een branduurtje extra waarschijnlijk.
                      Tot zover mijn visie op deze kwestie

Mzzls
                      Correct me if I'm wrong

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

Originally posted by mustang1
                        2: een mac 2000 is juist nog meer in onbalans als er een barndoor op zit, deze barndoor kan trouwens alleen bij een wash gemonteerd worden en wordt bijna niet meer gebruikt.
                        Vraag Nils (lighting @ forum) maar eens..
                        Creating shows beyond Imagination

Comment

• Lighting
                          • Sep 2004
                          • 209

Originally posted by moderator
                          Kan je mij het verschil dan ven uitleggen tussen de stekker lostrekken en de aan/uit knop gebruiken?
                          ... In relatie tot de levensduur van de lamp dan he!

Alvast dank voor je toelichting!
                          Als je een lamp off commando geeft blijft de ventilator lopen en ontvangt de lamp dus een geforceerde en gereguleerde koeling , trek je de stekker er uit dan kan er hitte in de kop blijven hangen en zelfs vermeerdere omdat de lamp nog wel op volle bedrijfstemperatuur is en dus warmer zal worden als de bedoeling is.

Lighting
                          LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Lighting
                            • Sep 2004
                            • 209

Originally posted by kokkie
                            Als je de armatuur gewoon laat hangen/staan is er niets aan de hand, ga je gelijk ermee aan de slag met inpakken, stoten etc. dan is dat niet zo handig. Als je een lamp off geeft zal je armatuur en lamp sneller afkoelen dus kan je eerder naar huis.

Met een lamp off commando onderbreek je de lampstroom, dus hetzelfde effect als de stroom uitschakelen, dus daar is feitelijk niets anders. De warmtebron die de head opwarmt is echter weg, dus de temperatuur loopt niet meer op, maar aangezien de ventilatie weg is als je de armatuur uitschakelt zal de temperatuur in de head slechts heel langzaam dalen (weleens eens een lamp of gegeven om een bulb te vervangen die te geel was geworden en moeten wachten tot je je vingers niet meer brandde?) Een warme lamp staat onder hoge druk en is best onstabiel, dus kan bij schokken ontploffen. Ook je kleuren en gobowielen zijn een stuk zwakker als ze heet zijn en zullen sneller barsten als je ze niet netjes behandelt. Dus warme armaturen en lampen zijn erg gevoelig voor schokken, maar als je ze de tijd geeft om af te koelen is er niets aan de hand en wordt ook de levensduur van de lamp niet verkort.
                            Dat is dus niet helemaal waar de temperatuur in de lamp zal dus eerst nog oplopen voor dat hij zakt ,daar onstaat het verlies in branduren, grote kleurverschillen etc etc
                            LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Lighting
                              • Sep 2004
                              • 209

Originally posted by geenstijl21
                              Die functie zit erop omdat je dan de lamp aan en uit kan doen bv wanneer de mac's hoog in de truss hangen en bv wanneer de show is afgelopen kun je de lamp uitdoen, scheelt branduren.

Naar mijn weten kan het geen kwaad om de lamp aan en uit te zetten door middel van de spanning eraf te halen, de macjes haal ik al 5 jaar gewoon van de stroom en de lampen draaien netjes de opgegeven branduren.

Graag bewijs wie beweert dat de lamp minder branduren krijgt wanneer je ze loskoppelt van de stroom (Broodje aap verhaal naar mijn mening...)
                              De lampen die je gebruikt lopen minimaal 750 uur..... in de praktijk:

Alle robe 250 xt die we gebruiken krijgen altijd netjes een lamp of
                              Alle robe CS 250 scan die we gebruiken krijgen die niet omdat de lamp deze functie niet ondersteunt

de XT's draaien ruim 8% langer met minder kleurverschillen dan de CS'en
                              Geloof dat dit "bewijst" dat als je netjes met je lamp omgaat je meer branduren uit je lamp kunt halen......zoals met alles.......

Lighting

Comment

Working...