veelvuldig pyro-effect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

De vraag die besproken wordt is niet de manier waarop pyro efx worden afgeschoten.
    Ook niet waarom dat niet van DMX signaal gebeurt.

en, oohhh...wat een zalig moment dat ik niet de enige was die dacht: als je het niet weet dan ga je er niets (!) over roepen.
    In het meest wijze geval stel je er dan een verdiepingsvraag over, maar dan wel on topic!
    Wat ik mij afvraag is heel eenvoudig op festivals, en neem nu per toeval het eurosong , gebruikt men vaak pyro-effecten. Wat ik me nu bedenk is hoe blijft men die afschieten, normaal is dat toch per effect telkens een cartouche die men ontsteek en die dus ook op is? Zoals bij LeMaitre ni. En ik zie daar ni constant iemand die cartouches vervangt? Hoe doet men dit dan? De vlammen da weet ik das met een fleske bij, maar die andere?
    Dat is de vraag!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Sjörske
      • Jun 2003
      • 55

De manier waarop pyro afgeschoten wordt hangt af van het gebruikte merk. Er zijn diverse merken die schietcomputers maken en ze gebruik vrijwel allemaal een ander protocol. De uitgebreidere versies hebben een tijdcode ingang en kunnen vooraf geprogrammeerd worden.

Google maar eens op:
      - Fire-one
      - Pyrodigital
      - pyrotronix
      - Pyroleda
      - Genetec
      etc etc

Er staan op het podium idd meestal een soort van boxes opgesteld waar meerdere shots in zitten.

@ Noobie:
      Kun je misschien wat meer vertellen over het door jou ontworpen systeem? Als dat niet in het topic past kun je altijd een mailtje sturen.
      Last edited by Sjörske; 19-05-09, 00:18.

Comment

• awesomestudios
        • May 2009
        • 7

Multi pyro effect

Hoi Ljevan!

Er bestaan verschillende systemen om dit voor elkaar te krijgen.
        De standaard verkrijgbare systemen hebben simpelweg meerdere launchers die elk appart geactiveerd worden.

Wanneer je op grotere schaal gaat schieten zoals in dat in pretparken etc gebeurd, dan kun je het ook oplossen dmv meerde lagen in je launchtube.
        Denk bijv aan een romeinse kaars, die bestaat ook uit meerdere lagen, maar daar loopt 1 lont dat van boven naar beneden afloopt. Doormiddel van remmende stoffen wordt er dan een tijd bepaald.

Bij electronische onsteking is deze vervangen door een op elektronica gebaseerde ontsteker. Elke laag heeft dan haar eigen onsteker.

Waarom zou je dit willen? Wanneer je een bijv een "tovenaar" wilt voorzien van magische krachten en hem vuurwerk wilt laten schieten vannuit "zijn hand" dan heb je beperkte ruimte.
        De launchtube (cardridge) kan zo klein zijn als bijv een CO2 vulling uit een slagroomspuit.

Wat betreft aansturing, zijn er veeeeeeeel systemen. Zelfs op DMX.
        De meest voorkomende bij professionals is RS485. Je kunt dit protocol
        over een ethernet lan sturen, waardoor je via een simpele ethernet infrastructuur een grote show kunt aansturen.

Je mobiele vuurwerk (bijv. de "tovenaar" waar ik het net overhad) is zelfs gewoon veilig aan te sturen via WLAN , zoals bijv gedaan in Walt Disney World in de show Fantasia en Illuminations (Barges die rond varen).

Een ander leuk weetje is dat DMX 512 (1990) ook afgeleid is van het RS485 protocol, maar dan zonder de "pakket ontvangst / fout correctie" funtie.

Ik hoop dat je weer wat wijzer bent!

Gr David

Comment

Working...