Nieuwe (LED) parren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BASSI3
    • Jun 2009
    • 7

Nieuwe (LED) parren

Hallo,

Omdat onze huidige parren bijna uitelkaar vallen van ellende, zijn ze dringend aan vervanging toe. Nu heb ik heel veel gelezen over LED parren, alleen ik kan niet de knoop doorhakken wat betreft welke LED par het meeste lichtopbrengst heeft, de smoothste fades heeft en het duurzaamst is voor ca €100,-. Ze komen te hangen op een toneel van 10x8m of in een zaaltje van ca 10x17m.

Ik lees dat veel mensen JB Systems' par 64 hebben, maar de meningen zijn nogal verdeeld over de lichtopbrengst en de levensduur. Ook lees ik dat je een PixelPar moet kopen, wil je een echt goede par hebben. Ik kan van deze echter geen prijs vinden (maar iets zegt me dat ze niet goedkoop zijn).

Hebben jullie misschien ideeën of aanraders voor LED parren? Of zijn ze nog niet genoeg ontwikkeld qua betrouwbaarheid, levensduur en lichtopbrengst en moeten we nog een aantal jaartjes met conventionele parren blijven werken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    Bastiaan
  • ludwigvon
    • Jan 2009
    • 97

Originally posted by BASSI3
    Hallo,

Omdat onze huidige parren bijna uitelkaar vallen van ellende, zijn ze dringend aan vervanging toe. Nu heb ik heel veel gelezen over LED parren, alleen ik kan niet de knoop doorhakken wat betreft welke LED par het meeste lichtopbrengst heeft, de smoothste fades heeft en het duurzaamst is voor ca €100,-. Ze komen te hangen op een toneel van 10x8m of in een zaaltje van ca 10x17m.

Ik lees dat veel mensen JB Systems' par 64 hebben, maar de meningen zijn nogal verdeeld over de lichtopbrengst en de levensduur. Ook lees ik dat je een PixelPar moet kopen, wil je een echt goede par hebben. Ik kan van deze echter geen prijs vinden (maar iets zegt me dat ze niet goedkoop zijn).

Hebben jullie misschien ideeën of aanraders voor LED parren? Of zijn ze nog niet genoeg ontwikkeld qua betrouwbaarheid, levensduur en lichtopbrengst en moeten we nog een aantal jaartjes met conventionele parren blijven werken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    Bastiaan
    Led parren is een historisch anachronisme dat heel goed aangeeft dat men niet weet waar men mee bezig is en 100 Euro is een garantie voor veeeeel problemen.

Groet,

L.
    We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• BASSI3
      • Jun 2009
      • 7

Hahaha oke, ik denk dat het zo wel duidelijk is:P Het is dan wachten tot die tri-led parren in prijs dalen...

Comment

• ludwigvon
        • Jan 2009
        • 97

Originally posted by BASSI3
        Hahaha oke, ik denk dat het zo wel duidelijk is:P Het is dan wachten tot die tri-led parren in prijs dalen...
        Ha,

Een goede verstaander, zeggen ze in het Vlaamse deel van de Verenigde Nederlanden...

Parren zijn volgens mij, in LED-land een compleet onwijs gegeven. We zijn al 8 jaar bezig met het uitdokteren van hoe lichttoestellen met LEDS kunnen worden gebouwd om enerzijds licht te maken zoals het op een podium nodig is en anderszijds optimaal rendement en operationeel goede conditie voor de LEDS verenigt.

Ik ga toch eens een artikel schrijven met informatie over waar je moet op checken bij de keuze van een LED lichttoestel. (afdeling goede voornemens).

Groet

L.

Nu buitentest met de Helios lichtkar.
        We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• BASSI3
          • Jun 2009
          • 7

Naar zo'n artikel zou ik, en ik denk ook menig ander lichttechnicus, zeer benieuwd zijn!

Comment

• Daniel F
            • May 2009
            • 8

Behalve de lichtopbrengst is de bundel ook veel kleiner van de ledparren wat snel maakt dat je er erg veel nodig bent. Daarbij komt dat ik vind dat ze nogal dood slaan, en als je niet alleen de R G B kleuren gebruikt moet je er eigenlijk ook nog een frost filter voor hebben, wil je dat het er niet zo disco uitziet. Misschien leuk voor een disco showtje als tegen, of bij pure nood ivm een stroom gebrek maar verder vind ik de (betaalbare) led parren op dit moment niet voldoende als vervanging van de old fasion parren

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

Juist. De LED lampjes die wij hebben zijn wel leuk. Weinig verbruik maar geen vervanger voor de PAR. Licht opbrengst is mooi maar niet voldoende. Dus even wachten tot dat ze er uitbrengen van 24x 5W RGB met fatsoenlijke hoek. Heb ze al gezien maar verschrikkelijk duur. En let ook even op de frequentie van die dingen. Anders ga je mensen die komen filmen heel boos maken.
              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Gerrit Hurkens
                • Dec 2000
                • 252

Ik denk dat je het beste kan wachten tot je iets meer "vermogen"hebt om de sterkere LED parren te kopen.

Wij hebben hier onlangs 30x LEDPAR64 18x3w aangeschaft.

Qua output kun je deze enigszins vergelijken met een 500 watt raylight par64 hoewel het altijd halogeen tegen LED blijft.

Wij zijn hier wel erg mee tevreden. Een tent 20 x 10m uitlichten met 30 stuks gaat erg goed en je hebt maar 1 220 lijntje nodig.
                De resolutie van het mengen is erg goed.

Het aanlichten van personen blijft altijd lastig vanwege het karakter van LED.
                Hier is al wel enige ontwikkeling in geweest, maar dan gaan we weer een prijsklasse omhoog.

Voor de prijsklasse LEDS die je had bedacht voor jouw toneeltje is het erg belanrijk wat het doel moet worden van de spots.
                Als tegenlicht is het namelijk lelijk als je een mooie mengkleur hebt en vervolgens zie je alleen de matrixjes RGB leds aanstaan als je in de spot kijkt. Frontlicht is geen optie in mijn opinie, blijt dus over zijlicht en horizon (of hoog licht natuurlijk).

In ieder geval succes met zoeken.
                \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• BASSI3
                  • Jun 2009
                  • 7

Allereerst bedankt voor alle reacties! Ik had bedacht dat we de LED parren voor heel veel konden gebruken (klonk mss ook wel een beetje te mooi om waar te zijn): Als 'disco'verlichting, als tegenlicht (we hebben een degelijk front van Kw'ers hangen), als speciaaltjes en eventueel om wat kleur in het front te brengen. En dat allemaal met één soort lamp. Maarja, als het wegegeooid geld is dan koop ik liever gewoon convectioneel licht. Ook nooit problemen mee gehad.

Nog een vraagje: wat is verstandiger?
                  4 (showtec 5/16A) T-4's te kopen met 16 par 65 500 wattertjes óf
                  4 showtec multidim (showtec 5/16A) met 16 parren?
                  Die Multidims kan ik namelijk (denk ik) ook nog wel in het toneelhuis gebruiken of voor bijvoorbeeld feestjes die op een speciale locatie gehouden worden. Daar kan ik dan gewoon 4 500 wattertjes inpluggen en dan heb ik maar één DMX kabel nodig.

Ik dacht er mss ook 2 LED Punch Pro's bij te kopen van American DJ. Dat lijkt me ook een ideale oplossing als tegenlicht, horizonlicht en als strobo! Maar werken die dingen een beetje qua opbrengst, valt het niet weg tegen het frontlicht en kan het zich meten aan een strobe?

Comment

• lichtpuntje
                    • Sep 2003
                    • 79

Originally posted by Gerrit Hurkens
                    Als tegenlicht is het namelijk lelijk als je een mooie mengkleur hebt en vervolgens zie je alleen de matrixjes RGB leds aanstaan als je in de spot kijkt. Frontlicht is geen optie in mijn opinie, blijt dus over zijlicht en horizon (of hoog licht natuurlijk).
                    Pas geleden was ik ook aan het uitzoeken welke LED-par het meest geschikt is voor zaalverlichting. Ik stuitte bij de goedkopere versies al gauw op de grootte van de LEDs. Op zich niets mis mee, maar je ziet idd een matrix van 3 kleurtjes... Ik heb onlangs enkele parren op proef gezien van CLS. Het grote voordeel van deze parren (en dat zal ongetwijfeld bij meer merken zo zijn) is
                    A) de enorme lichtopbrengst (PAR64 komt nagenoeg overeen met een 500W par)
                    en B) De mooie en egale kleurenmenging. Zeker van een afstandje zijn de afzonderlijke RGB-kleurtjes niet meer van elkaar te onderscheiden (dus in mijn ogen wel zeker geschikt voor tegenlicht).
                    LED voor front heb ik altijd al een onderbuikgevoel bij...

Groet,
                    Thomas
                    dus...

Comment

• NiTRO
                      • Sep 2002
                      • 677

vergelijkbaar met een 500 watt par??? Hmmmm die led parren wil ik dan wel eens zien!

Originally posted by lichtpuntje
                      Pas geleden was ik ook aan het uitzoeken welke LED-par het meest geschikt is voor zaalverlichting. Ik stuitte bij de goedkopere versies al gauw op de grootte van de LEDs. Op zich niets mis mee, maar je ziet idd een matrix van 3 kleurtjes... Ik heb onlangs enkele parren op proef gezien van CLS. Het grote voordeel van deze parren (en dat zal ongetwijfeld bij meer merken zo zijn) is
                      A) de enorme lichtopbrengst (PAR64 komt nagenoeg overeen met een 500W par)
                      en B) De mooie en egale kleurenmenging. Zeker van een afstandje zijn de afzonderlijke RGB-kleurtjes niet meer van elkaar te onderscheiden (dus in mijn ogen wel zeker geschikt voor tegenlicht).
                      LED voor front heb ik altijd al een onderbuikgevoel bij...

Groet,
                      Thomas

Comment

Working...