Oogschade door lasershow bij Dance Festival Tommorowland te Boom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Bijzonder triest dat in de media inmiddels dokters denken enige kennis van lasers te hebben en gewaagde uitspraken doen:

'Dat moet veroorzaakt zijn door een laserstraal die ook industriële toepassingen heeft, voor het versnijden van printplaten bijvoorbeeld. De onderlaag van het oog is totaal verschroeid. Met een gangbare laserpen moet je al drie tot vijf minuten onbeweeglijk in iemands oog schijnen om hetzelfde effect te bereiken. Dat kan dus bijna onmogelijk de oorzaak geweest zijn.'

Als je praat over 5mw en kleinere pointers wel ja. Op evenementen zie ik echter vrijwel wekelijks 30mw+ en afgaande op de maten zelfs 100mW tot 300mW pointers voorbij komen!!!!!!! Daarmee is het een kwestie van een halve seconde.

Oja, "klein" detail: Het snijden van printplaten en andere industriele toepassingen wordt met puls-lasers gedaan en niet met CW dpss, maar misschien moeten we die achterlijke dokter dat maar vergeven aangezien het zijn vakgebied niet is. Wacht, misschien moet hij helemaal geen uitspraken in de media doen over dingen buiten zijn kennis en vakgebied?!?!?! [}:]
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

*** oh **** het wordt nog erger.. Niemand minder dan Frank Verstraeten begint in de media onwaarheden te roepen:

'De laseremissie passeert met zo'n hoge snelheid dat zo'n straal onmogelijk op iemand zijn ogen kan fixeren. Wij zitten qua veiligheid zelfs nog onder de Duitse norm.'
      Het Nieuwsblad - 'Volgend jaar dezelfde lasers'

Gelul natuurlijk, gemiddelde lasershow op zo'n event draait op 15-25K waarbij de scanrate live nog eens naar 10% kan worden getrokken. Bij een 10W+ DPSS/OPSL laser op bijvoorbeeld 10K kun je al verblind worden bij een risico-frame (plaatje).

Ik beschuldig niemand, maar dit soort uitspraken zijn wel bijzonder onhandig en al helemaal van een persoon als Frank in de media....

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

Tja, de media belt de eerste de beste persoon op die iets wil zeggen wat ze kunnen quoten en bombardeert deze tot expert.
        Da's niks vreemds. Stort een vliegtuig neer, wordt een stewardess (vliegende dienstmeid) als autoriteit geciteerd.

Vast belgisch, maar als je "qua veiligheid onder de duitse norm zit", voldoe je dan aan de norm, of niet?

"De veiligheid van mijn meterkast is onder de norm" óf "de isolatie van onze meterkast zit boven de norm"...

Beetje rare zin.

Maar goed, er komt een hoop shit uit belgië... eerst gehoorschade, nu laserschade, ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn voor de belgische (en op termijn ook de Neerlandse) entertainmentindustrie
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• DJ-Jan
          • Jun 2008
          • 327

Originally posted by salsa
          Eerst Tattoo's, nu Lasers... Alles wat uit Belgie aan nieuws komt moeten we eerst een paar dagen laten liggen, het kan ook wel eens 'gelogen' zijn..

"Ik zie sterretjes..******"

Dave

Zou ze dit forum gelezen hebben?
          '''Ik ben de eerste om op festivals iemand te vermanen als ik bijvoorbeeld geduwd word. Dus nee: ik doe dit niet voor de aandacht. Ik word op internetfora al vergeleken met het sterrenmeisje, maar ik heb geen sterretjes, ik zié er. Het is gewoon nodig om iedereen te waarschuwen. Daarom dien ik een klacht in tegen het festival.'''

Het Nieuwsblad - 'Het kan toch niet dat je halfblind terugkomt van een festival?'
          Event-Light

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Als je praat over 5mw en kleinere pointers wel ja. Op evenementen zie ik echter vrijwel wekelijks 30mw+ en afgaande op de maten zelfs 100mW tot 300mW pointers voorbij komen!!!!!!! Daarmee is het een kwestie van een halve seconde.
            En zelfs sneller bij een 300 mW op korte afstand.
            De experten vallen inderdaad door de mand met hun gelul. En dat mag allemaal maar in de media en op tv. Hoe zit het dan met nieuws dat wij volgen over gebieden waar we niets of minder van kennen? Als al díe experten ook zo bedroevend weinig over hun vak weten wat moeten we dan nog geloven uit nieuwsberichten en duidingmagazines???
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ-Jan
              • Jun 2008
              • 327

Tijd voor een mailtje var Jeroen naar all die media zenders, kranten en sites?

Zou wel fijn zijn als het kon, misschien dat er 1 tussen zit die wel wil luisteren en wil stoppen met die onzin te verspreiden? (Want helaas geloven een hoop mensen het)
              Event-Light

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Ik heb al bijzonder geirriteerd gereageerd per mail aan 1 van de redacties en zit er nog steeds aan te denken de beste dokter eens een belletje te doen. Wat een oetl*l.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Doen Jeroen, maak je er dan ook een MP3 van?
                  Wel eerst even netjes aan de dokter dan zeggen dat dit gesprek kan opgenomen worden voor kwaliteitscontrole.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Kwaliteitscontrole van de berichtgeving is juist waar het misgaat....

Zoal te doen gebruikelijk en zeker ook heel begrijpelijk houden de betrokkenen de kaken stijf op elkaar, wat er in het nieuws komt is info die op z;n zachtst gezegd uit derde hand is, heel lang geleden zouden journalisten een bericht toetsen, tegenwoordig is het kwestie van kopiëren en plakken...publicatie is klaar.

Tendens die ook vaak op het forum is te bezien, roepen wat iedereen roept.
                    komt bijzonder wrang over als je meer weet.

Even iets wat ik me afvraag; Waarom wordt er geopperd dat laserpointers een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
                    Is er een aanleiding voor om te vermoeden dat er mensen in de weer waren met laserpointers?
                    Als dat zo zou zijn, heeft de toegangscontrole dan niet (mede) gefaald?

Zomaar iets wat ik me afvroeg bij het lezen van de berichten in dit onderwerp.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• G.P.Fransen
                      • Nov 2001
                      • 191

Originally posted by JeroenVDV
                      Bij een 10W+ DPSS/OPSL laser op bijvoorbeeld 10K kun je al verblind worden bij een risico-frame (plaatje)..
                      Stond er op TL dan een >10W op 1 kop?

Maar idd duidelijk geval heej kijk ik heb een laser pointer! huh hoe je ziet niks meer , deze zijn zichtbaar te vinden tot 1700mW en 3800mW IR (piek bij max A ) dus erg gevaarlijk.
                      Last edited by G.P.Fransen; 05-08-09, 20:02.

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

Originally posted by G.P.Fransen
                        Stond er op TL dan een >10W op 1 kop?
                        Ik beweerde niet dat er 10W+ lasers op TL hingen. Ik zie combi blauw/groen en het bedrijf in kwestie (werkte jij ook wel eens voor volgens mij?) doet die combi voor zover ik weet met 5W groen en 4W blauw, da's 9 watt (OPSL).

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Waarom wordt er geopperd dat laserpointers een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
                          Omdat dit tegenwoordig een pest is. Vorig jaar voor de eerste keer meegemaakt dat er plots een sterke groene straal mijn richting uitkwam. Nu was dat met de opstelling die ik gemaakt had quasi onmogelijk dus ik dacht echt dat er iets zwaar mis was. Direct genoodstopt en toen de enige groene straal vanuit het publiek de tent rondging wist ik direct hoe laat het was.
                          Probleem is ook dat de fabrikant op zijn site niet direct spreekt van levensgevaarlijke wapens maar van leuke laserpointers waar je ballons vanop afstand mee kunt laten knappen...
                          Security reageerde daar niet op omdat zij waarschijnlijk zelf niet wisten hoe gevaarlijk die dingen waren.

Comment

• Yves
                            • Jun 2007
                            • 40

Ik was op TL op zondag (als toeschouwer) en kan bevestigen dat er meerdere laserpointers aanwezig waren. Deze schenen met gemak het volledige plein over.
                            Hiermee werd (de keren dat ik het gezien heb) steeds op het publiek geschenen welk op de berg voor de Mainstage stond. Ik kan dus wel begrijpen dat mensen die er niet op letten deze verwarren met de lasers die er door een firma geplaatst waren.
                            Over de kracht van zulke pointers en de aanwezige lasers weet ik niets, dus ga me er ook niet over uitspreken welke nu de oorzaak is.
                            [LEFT]Vedi Vidi Velcro (Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken)[/LEFT]

Comment

• Las3rM1k3
                              • Feb 2009
                              • 14

Laserpointers zijn naar mijn mening gevaarlijker dan de (show)lasers zelf. tenminste in de goede handen...

Het bedrijf dat (volgens mij) de lasers bediende weet echt wel wat wel en niet kan... dus lijkt me erg sterk dat het door de showlasers komt....

Terwijl de mensen die pointers bezitten echter niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. (behalve knopje indrukken en schijnen maar!) Daar word het gevaarlijk van.

Dit kan nog wel eens ernstig uitpakken voor de lasershow bedrijven.....

Erg jammer....
                              Yes? Speaking to me? I'm he, he is me. And others, as well. Or, they were. Weren't they?

Comment

• G.P.Fransen
                                • Nov 2001
                                • 191

In NL beginnen andere er ook last van te krijgen>
                                Het Nieuwsblad - Piloten Schiphol geplaagd door lasers

Piloten Schiphol geplaagd door lasers

SCHIPHOL - Verkeersvliegtuigen op en boven Schiphol worden de laatste weken steeds vaker geteisterd door vandalen die hen vanaf de grond beschijnen met laserstralen. De Koninklijke Marechaussee bevestigt dit zaterdag in De Telegraaf.

Er kwamen al tientallen meldingen binnen bij de Marechaussee, de politie Kennemerland, de Luchtverkeersleiding Nederland en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Laserstralen op de cockpit van een vliegtuig kunnen de piloot tijdelijk verblinden en dus een ongeluk veroorzaken. Tot nu toe deden er zich nog geen concrete ongevallen voor. De politie en Marechaussee tasten nog in het duister naar mogelijke daders, maar sinds het toenemende aantal gevallen proberen ze alert op te treden.

Comment

Working...