rookeffect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fer87
    • Aug 2009
    • 10

rookeffect

goeiedag allemaal,

ik heb een kleine vraag, kunnen jullie mij vertellen wat voor effect het geeft als je rook uit een rookmachine verlicht met spots en of gekleurde strobo's, in een felverlicht stadion. Zie je dan nog iets van de kleuren of wordt dat overstemt door de stadionverlichting? Verder zou ik dan van de kenners willen weten aan wat voor rookmachine(s) we moeten denken om 1 a 2 vakken te kunnen vullen ( afmeting vak +/- 30 x 40 meter ) en wat voor verlichting sterk genoeg is om toch nog "gekleurde" rook te krijgen.

hou t antwoordt aub simpel ben een noob op dit gebied , het liefst links bij de antwoorden met de machines en lampen.

alvast heel erg bedankt.

Gr. Ferry
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Hoi Fer87,
    ten eerste welkom op het forum!
    Om te beginnen wil ik je vragen iets concreter te zijn! Wat wil je precies bereiken... Wil je het stadium in kleur zetten, wil je een mooi uitzicht creëren of wat is juist de bedoeling?
    Nu zal ik je eventjes uit je dromen sleuren.
    Rook in een stadium klinkt leuk maar is niet bepaald makkelijk omdat dit te vergelijken is met rook in openlucht, dat verdwijnt als niets. Dus om wat deftig rook te hebben moet je al bijna continu rook gaan staan spuiten.
    Daarnaast zou ik proberen geen rook maar haze te creëren, in dit wereldje heb je namelijk 3 soorten rook;
    -Rook uit een rookmachine; het effect is een zuil dichte rook
    -haze uit een hazer; het effect is een nevel of mist van rookdeeltjes
    -lowfog hier niet van toepassing; dit is mist die op de grond "ligt"

Ik zelf zou volgens jou geval opteren voor een hazer of maw de nevel of mist rook. Hier zie je meestal beter je kleur in want de rook uit een rookmachine moet zich eerst verspreiden en tegen dat het fatsoenlijk verspreid is in een stadium kun je opnieuw spuiten omdat het weg is.

Dan het licht zelf, het feit dat dit in een felverlicht stadium is maakt het niet bepaald makkelijker. Integendeel zelfs maar dan is dus de vraag wat wil je precies... wil je figuren kunnen zien of moet het gewoon egaal uitgelicht in kleur naar keuze...

Bij deze hoop ik al enig licht opgestoken te hebben in je vraag... en als je je bedoeling laat weten kunnen we je misschien nog een stukje concreter helpen!
    grz
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Fer87
      • Aug 2009
      • 10

he funmaker,

Wat wij van plan zijn is om gele en groene rook op te laten stijgen als onze spelers het veld op komen .

Dit deden wij voorheen "illegaal" met gele en groene rookpotten, maar omdat dit verboden is door de KNVB moeten wij opzoek naar een andere oplossing. Maar om de club zover te krijgen dat ze de stadion verlichting uitzetten moeten we minstens de hoofdstop er uit draaien.

Maar wat wij echt willen is een terugkerend iets bij elke thuiswedstrijd, iets met veel rook en vooral veel geel en groen. Zoals hier gebeurd ( http://94.100.115.71/563500001-56355...60_5_fQnp.jpeg ) Het zou echt iets "spetterends" moeten worden het liefst met gele en groene strobo's.

Als jij ( jullie ) een andere goed passende oplossing hebben dan hoor ik dat graag.

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

Kijk die foto helpt al weer een heel stukje verder...

Ik neem aan dat dit dan voor een aantal minuten of seconden is.
        voor dit soort rook kun je inderdaad beter een rookmachine nemen en niet een hazer zoals ik eerst zei.

Het licht hiervoor kan je op verschillende manieren proberen te verkrijgen.
        Je kan hier citycolors voor gebruiken of stevige wash moving heads...
        Maar om dit te bereiken is er toch wel een mooi budget nodig vrees ik zeker als je zoiets als op de foto wilt bereiken...

Comment

• Fer87
          • Aug 2009
          • 10

het zou voor ongeveer een minuut zijn, zoals je op de foto ziet als de spelers het veld op komen totdat ze gaan beginnen dat is hoogstens 1,5 minuut. Maar aan wat voor kostenplaatje moet ik dan denken, en zou dit anders te huren zijn voor een aantal wedstrijden ( hoeft niet alle alleen de goed bekeken wedstrijden op tv )

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

aankoop loopt toch in de duizenden euro's, huren kan ook altijd maar daar moet je de lokale lichtboer best eens over aanspreken...

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

En waar verwacht je zoveel stroom vandaan te halen? Deze dingen werken niet op een paar batterijen.

Sowieso lees ik tussen de regels door dat het een soort ondergrondse actie gaat worden van de supportersvereniging?
              Ik zou proberen het netjes te houden: huur een bedrijf in die dit kan leveren (heb je meteen expertise in huis voor dit soort projecten) en stem het af met de voetbalclub zelf of direct met het stadion. Ik neem aan dat clubs graag gesteund worden en iedere manier om inzicht in de veiligheid van dit soort ideeën te krijgen wordt zeer op prijs gesteld.

Comment

• Fer87
                • Aug 2009
                • 10

Oeff dat klinkt best als veel geld, we kunnen wel collecteren daar zit bij een gemiddelde wedstrijd zo'n 4000 man.. maar voor we dat bij elkaar hebben dan kan je gekleurde rook kopen voor in een rookmachine.

Maar om even terug te komen op jurjen, de club (en de knvb niet te vergeten) vinden alles best zolang het maar geen vuurwerk is en aangezien zij rookpotten onder vuurwerk verstaan mag dat niet. Anders hadden we dat wel gedaan.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Om nog een misverstand uit de weg te ruimen:
                  gekleurde rook, kant-en-klaar uit de rookmachine, bestaat niet. Je hebt inderdaad de mogelijkheid om een enorme felle lamp erbij te plaatsen om de rook de kleuren, maar zeker bij daglicht zal de kleur niet zo intens worden als normaal bij vuurwerk.

Comment

• PeterZwart
                    • Jan 2008
                    • 402

Jem Glaciator van de cold stand af? en dan continu door laten pompen?
                    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

laat een groene en een gele tube maken.
                      gaat jaren mee. en er is vast een sponsor voor te krijgen als je uitlegt hoe het idee is geboren.
                      lekker belangrijk!

Comment

• AH
                        • Apr 2004
                        • 248

Een beetje voetbal supporter steekt toch gewoon de stoelen in brand, zijn meestal ook in de club kleuren.
                        Anne Homan

Comment

• Fer87
                          • Aug 2009
                          • 10

tubes hebben we al eens gehad, maar we willen echt iets spectaculairs in de clubkleuren, we hebben al een confetti kanon gehad, shooters, enz enz. Als jullie een goed spectaculair idee hebben in de kleuren Geel en Groen dan hoor ik dat graag. ( en nee de stoeltjes zijn net nieuw dus de fik in is geen optie )

Comment

Working...