rookmelders vs rookmachine

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

rookmelders vs rookmachine

Hey,

In een parochie zaaltje dat ik ga huren voor concert vertelde men me dat er geen rookmachine mocht gebruikt worden omwille van de brandetectoren. Kan dat? Ik gebruik een Showtec Fazer.

Blijkbaar is in het verleden het rook alarm al eens afgegaan.

Of werken sommige rook melders met andere sensoren.

Groeten
  • ajdeboer
    • Feb 2009
    • 198

He Drummerke!

Dat 'smoesje' ken ik ook.
    Groot project op een school. Volgens de conciƫrges mocht er absoluut geen rook gebruikt worden, het rook/brand alarm zou heel gevoelig zijn. Voor het project werd een Glaciator gebruikt. De hoofd lichttech kende het apparaat niet goed, waardoor er een hele bult rook uitkwam. Hele zaal stond compleet vol met rook. Feit: geen brandalarm.

Ik weet niet hoe het in jouw situatie is, maar misschien overdrijft men.

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

Originally posted by ajdeboer
      He Drummerke!

Dat 'smoesje' ken ik ook.
      Groot project op een school. Volgens de conciƫrges mocht er absoluut geen rook gebruikt worden, het rook/brand alarm zou heel gevoelig zijn. Voor het project werd een Glaciator gebruikt. De hoofd lichttech kende het apparaat niet goed, waardoor er een hele bult rook uitkwam. Hele zaal stond compleet vol met rook. Feit: geen brandalarm.

Ik weet niet hoe het in jouw situatie is, maar misschien overdrijft men.
      Als het is wat ik denk dat het is AJ... daar hangt geen rookmelder ;-)
      Die glaciator vergte ons toen wel wat tijd.. maar eenmaal goed was het ook klaar..

Rookmelders kunnen zeker wel afgaan van rookmachines..
      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Brandmelders heb je in drie uitvoeringen:

1. thermische melder: gaat af bij bereiken van bepaalde temperatuur,
        2. Optische melder: gaat af wanneer rook wordt gesignaleerd,
        3. Combi van de twee hierboven genoemde

In veel Brand Meld Installaties ( BMI) is het overbruggen van een ruimte mogelijk.
        Dat s dan te ondervangen door bijvoorbeeld een brandwacht.

Een rookmelder ( zie 2.) kan gen verschil waarnemen tussen witte rook uit jouw rookmachine en de rook die ontstaat bij brand.

Ook een hazer/fazer/cracker/glaciator apparaat kan een melder af laten gaan.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Die dingen kunnen inderdaad heel gevoelig zijn, heb zelfs al eens meegemaakt dat er een afging door waterdamp.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

Zal maar op safe spelen dan...en zonder rook een leuke lichtset neerplanten met meer led-licht en video denk ik.

Comment

• ajdeboer
              • Feb 2009
              • 198

Originally posted by PeterZwart
              daar hangt geen rookmelder ;-)
              Ik had het eerder al geprobeerd, ergens in november. Toen kwam er gemekker dat er wel een rookmelder was, haha. Maar tegenwoordig weet ik wel beter, en gebruik gewoon rook.

Misschien geldt dit voor de TS ook. Misschien zeggen ze dat er rookmelders zijn, terwijl dat niet zo is. Even goed nakijken/vragen dus!

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Even in overleg afspreken of de rookmelders uit mogen. Vaak is het mogelijk om de rookdetectors uit te schakelen met behoud van de werking van de 'alarmknoppen'.

Soms mag dit alleen als er voldoende BHV aanwezig is en dat kan wel eens een probleem vormen.

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Originally posted by ajdeboer
                  Ik had het eerder al geprobeerd, ergens in november. Toen kwam er gemekker dat er wel een rookmelder was, haha. Maar tegenwoordig weet ik wel beter, en gebruik gewoon rook.

Misschien geldt dit voor de TS ook. Misschien zeggen ze dat er rookmelders zijn, terwijl dat niet zo is. Even goed nakijken/vragen dus!
                  Al gedacht aan de werkelijke reden waarom ze daar dan geen rook willen hebben en dan maar als excuus aanvoeren dat de brandmeldinstallatie gebruik van een rookmachine niet toelaat?
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...