Restauratie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljevan
    • Nov 2008
    • 4

Restauratie

Ik heb van een buur 4 toneelspotjes gekregen, ik denk fresnellekes (hoewel de lens niet overeenkomt)! Nu de staat waar deze in verkeren is niet zo goed. Stof, vuil en roest aan de binnenkant en buitenkant.
    Ik heb er net eentje aan de buitenkant volledig gekuist met water en de lens met instanet. Toen ze vochtig was had de lamp zo'n mooie zwarte glans maar nu is die weer verdoft.

Graag had ik die mooie glans terug gekregen en zou de lampen dus willen verven. Iemand een idee welke verf ik best gebruik? De lamp is duizend watt dus zal ze wel tegen de hitte moeten kunnen!

Nog iets, op de kant van de lamp die tegen de reflector schijnt zitten allemaal witte vlekjes! Als het iets organisch zou zijn zou ik zeggen schimmel maar ik vermoed dat dit het niet is! Is dit normaal? En zoja kan dit kwaad?

Verdere tips en tricks ivm het restaureren van oude lampen zijn altijd welkom!

Groetjes,

Evan
  • Nanno
    • Dec 2009
    • 5

Beste Evan,

Je kan het beste radiator lak gebruiken om de spots te verven. In ieder geval moet de lak hitte bestendig zijn. Deze verf is doorgaans in de bouwmarkt te koop in hoog- en matglans.

De witte vlekjes op je lamp kan door stof of vettigheid komen. Dit is een verbranding op je glas. Het kan geen kwaad, maar het komt niet ten goede van je kwaliteit licht die de lamp nog kan geven.

Succes met de restauratie.

Groet,

Nanno

Comment

• ludwigvon
      • Jan 2009
      • 97

Originally posted by ljevan
      Ik heb van een buur 4 toneelspotjes gekregen, ik denk fresnellekes (hoewel de lens niet overeenkomt)! Nu de staat waar deze in verkeren is niet zo goed. Stof, vuil en roest aan de binnenkant en buitenkant.
      Ik heb er net eentje aan de buitenkant volledig gekuist met water en de lens met instanet. Toen ze vochtig was had de lamp zo'n mooie zwarte glans maar nu is die weer verdoft.

Graag had ik die mooie glans terug gekregen en zou de lampen dus willen verven. Iemand een idee welke verf ik best gebruik? De lamp is duizend watt dus zal ze wel tegen de hitte moeten kunnen!

Nog iets, op de kant van de lamp die tegen de reflector schijnt zitten allemaal witte vlekjes! Als het iets organisch zou zijn zou ik zeggen schimmel maar ik vermoed dat dit het niet is! Is dit normaal? En zoja kan dit kwaad?

Verdere tips en tricks ivm het restaureren van oude lampen zijn altijd welkom!

Groetjes,

Evan
      Verven enkel met hoge temperatuur bestendige verf. Radiatorverf is niet ok. Oa Motip heeft dat, tot 600 C° je vindt dat ook in de doe het zelf.

Poetsen : nooit met water. Gebruik een antistatisch middel, zoals Contact chemie Surface. Lenzen nooit met ruitenkuis poetsen, de meesten bevatten siliconen of vreten coatings op. Gebruik een product dat je voor computerschermen of optiek gebruikt. Indien niet voorhanden water met een beetje azijn ( grootmoeders wijze ).

De witte vlekjes, het is dus een halogeenlamp in Quartz, dat is devitrificatie, begin van het einde dus, het wordt terug zand.

Groet

Ludwig
      We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

Working...