Uitlichten Hemel en Hel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Liweb
    • Nov 2008
    • 7

Uitlichten Hemel en Hel

Hallo,

In mei vindt bij ons in het dorp een internationale play-in plaats. Voor degene die dit nog niet zouden kennen. Een aantal muziekanten van verschillende verenigingen komen samen en vormen dan gedurende het weekend een orkest waarbij ze een repertoire repeteren. Het weekend eindigt dan met een slotconcert.
    Dit jaar is het thema Angels & deamons. Daarom is het de bedoeling om het podium licht te kleuren voor de hemel maar donker/rood voor de hel.

Het podium zelf is 16 x 9m. Andere jaren hebben we altijd 2 trussen van 12 meter getakeld. 1 net voor het podium voor het front licht, en 1 in het midden van het podium om de muzikanten van boven uit licht te geven om hun partituren te laten lezen. Dit werd gedaan met verstralers. Nu zou ik dit graag veranderen en met degelijke spots werken. Heeft er iemand een idee van hoeveelheden? Aangezien rood toch een donkere kleur is denk ik dat je wat meer nodig hebt hiervan maar het aantal lampen voor/boven het podium daar heb ik op het eerste zicht geen idee van.
    Ik had gedacht aan 8 x 1000W als front licht te gebruiken en dit te verdelen over 4 x wit en 4x rood.

Heeft hier iemand een idee van ?

Met vriendelijke groeten,
    Liweb Freelance lichttechnicus/operator!!!
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Hoi hoi,
    In plaats van de muzikanten zelf een kleurtje te geven zou ik een witte backdrop hangen met een aantal horizonbakken in de gewenste kleuren...
    Eventueel kan je dan nog wat tegenlicht met parren in dezelfde kleuren geven zodat het ook lijkt alsof de artiesten rood/wit/... zijn maar zodat zij nog aardig hun partituur kunnen lezen en er ook niet uizien als pluk rijpe tomaten.
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Liweb
      • Nov 2008
      • 7

Thx. Dat van die parren had ik ook al in gedachte.
      Achteraan komt ook een projectiescherm. Hiervoor zijn we nog op zoek naar een sterke beamer waarmee we door al het lichtspektakel kunnen projecteren. Maar dat van die horizonbakken ga ik zeker onthouden.

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

-Als je projectie scherm in de weg zou hangen kan je de horizons ook nog van op de grond achter de muzikanten omhoog laten werpen in de kleuren.
        -Projectie langs de achterkant?
        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by Funmaker
          Hoi hoi,
          In plaats van de muzikanten zelf een kleurtje te geven zou ik een witte backdrop hangen met een aantal horizonbakken in de gewenste kleuren...
          Nog even een toevoeging: Dit kun je op een aantal manieren doen. De backdrop strak langs de achterwand hangen en de lichtbundels daarop richten (cyclorama), geeft het mooiste resultaat maar vereist ook het meeste aandacht.

Een alternatief is stroken witte backdrop of voile van boven naar beneden laten hangen, en die van beneden aanlichten met horizonbakken, colorchangers, PAR-cans of LED. Dit kost in opbouw minder tijd (je hoeft niet de boel strak te trekken) maar ziet er misschien nƩt iets minder gelikt uit.

Vergeet ook de zijkanten niet: Van bovenuit naar de zijkanten draperen en aanlichten geeft ook altijd een mooi effect.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Liweb
            • Nov 2008
            • 7

Allemaal bedankt voor de hulp. Hier vallen zeker dingen uit te halen.
            Projectie moet helaas vanvoor aangezien de achterkant van het podium tegen de muur staat. Ben dus op zoek naar een sterke beamer.
            Kwa frontlicht had ik 8000W fresnel voorzien (4000W zonder filter en 4000W met rode filter). Zou dit genoeg zijn als frontlicht?
            Heb dit eens in wysiwyg gezet en daar kwam het wel goed uit maar weet ook niet hoe dit met de werkelijkheid overeenkomt.

Comment

• Michielbla
              • Jul 2008
              • 38

Als ik je goed begrijp weet je al hoeveel lampen open wit je voldoende vond. In je kleurenswatchbook kan je opzoeken hoeveel procent van het licht er over blijft bij het filteren. LEE106 laat bijvoorbeeld 9% van het licht door.

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Ik ga even ingrijpen, omdat de emotie nu wordt vertaald naar een kleur en daarmee een zeer slecht lichtadvies ontstaat!

Even een ontwerpers point of view:

2 sferen; Hemel en Hel

De Hel maak je niet door achterop een witte rechthoek rood te verlichten! Hel is namelijk duivels, schimmig, hels, vurig etc. Kortom; je vergeet de lichtrichting! Iemand rood licht in z'n bek schijnen van voren geeft niet de sfeer die je zoekt. Eerder wil je dan muzikanten van onderaf aanlichten! Rood licht heeft daarnaast een belangrijke contrastwerking: bij teveel Rood, krijg je moeite met het lezen van bladmuziek (zwart/wit contrast verdwijnt langzamerhand).

Om de hel te maken, zou je kunnen werken met zijlicht. Tevens kun je een proef doen met lessenaars die bovenop een wit lichtje hebben voor de bladmuziek, en onderop een zelfde lampje richting muzikant, met een rood filter. Dan kun je alles op dimmergroepen plaatsen en spelen met contrast en sfeer. Langzaam een Sinus programmeren over de dimmer van je rood licht geeft veel schimmen.

Probeer ook eens om je dirigent vanuit de zaal met een hele kleine profiel uit te lichten, zodat je grote schaduwen krijgt op de achterwand (in een koude nare kleur).

Voor de hemel wil je iets "devines", ***delijks zo je wilt creƫren. Dat doe je door licht te laten komen "van boven" in een vriendelijke, open kleur. Daarnaast kun je bijv. 2 grote vleugels maken van een houtframe met papier-mache en gaas (metertje of 6 breed elk) die een mooie sfeer geven.

De les die je moet leren is dat richting en plaatsing van je lampen een grote bepalende factor is in een lichtbeeld! Daarnaast is het technische gezien onmogelijk om een egale kleur te belichten op een 16 meter breed podium, met 4 parren. Da's gewoon niet slim...

Denk creatiever, minder technisch en probeer simpele oplossingen als die lessenaar lichtjes uit, om te kijken of dit haalbaar is. Een beetje licht in je ogen schijnen kan best, maar teveel maakt het de muzikanten best moeilijk. Schaduw = ook onderdeel van je lichtontwerp!

Wees vooral creatiever! Een dirigent zet je op een kleine verhoging met rooster. Daaronder een blinder en rookmachine: e voila daar staat Satan! Daarna een grote 2kw-er van boven in de juiste kleur en een wit jasje, en daar heb je de engel! Probeer vooral te spelen met de creatieve invloed.

Viel spass...
                Last edited by AJB; 11-01-10, 23:05.
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Liweb
                  • Nov 2008
                  • 7

Bedankt AJB. Dit is zeker heel nuttige info.
                  Zaterdag hebben we een eerste vergadering met de technische afdeling en ga ik zeker deze forum thread meenemen om voor te leggen en te kijken wat we hiermee kunnen doen.

Bedankt allemaal voor de info. Ik hou jullie op de hoogte.

Comment

Working...