roboscan 812 vs 2308

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djtobias
    • Sep 2004
    • 15

roboscan 812 vs 2308

beste lezers,

ik ben sinds enkele dagen in het bezit van 4 martin roboscan 812's + de martin controller 2308

nou is het de bedoeling de scanners af en toe in te zetten bij een band (aansturing op muziek) en voor als ik een feestje heb. (wil ze dan handmatig kunnen bedienen/instellen)

nou heb ik ze aangesloten en de switch ingesteld op geluid.

de scanners werken alle 4 alleen 2 gaan redelijk snel van gobo/kleur wisselen en van links naar rechts etc. etc.

1 werkt wel, maar langzamer
    1 werkt ook alleen moet de muziek een stuk harder en dan werkt hij ook langzamer.

is dit in te stellen (via de controller??)

tevens heb ik een vraag over de instellingen van de switchjes

ik wil de 4 scanners tegelijk met de zelfde gobo en kleur laten draaien en dit handmatig kunnen veranderen (wel alle 4 tegelijk wisselen)

hoe moet ik de switchjes instellen? alle 4 het zelfde of alle 4 anders en kan dit gewoon via de controller?

heb via internet wel een gebruiksaanwijzing gevonden in het engels maar kan dit niet zo 123 terug vinden...

alvast bedankt !!

• remco_k
    • Sep 2002
    • 325

Tja, ik moet het zeggen: al je vragen zijn toch echt een typisch gevalletje Read The Fucking Manual en wat standaard google en Wikipedia werk. Tip: zoek info op over het DMX512 protocol en zoek eens uit hoe dat werkt.

Maar ik ben de beroerdste niet en help je even op gang:
    1. Die dipswitches worden gebruikt om de scanner op standalone mode te zetten of DMX mode. (en wellicht nog wat andere opties, maar die boeien voor nu even niet. Zoek in de manual op hoe je ALLE scanners op DMX mode zet. In DMX mode moeten alle scanners een adres krijgen. Elke scanner gebruikt een X aantal DMX kanalen, ik neem in mijn voorbeeld even 6 aan. Dus als je de eerste scanner op DMX kanaal 1 insteld, gebruikt hij DMX kanaal 1...6, de tweede scanner moet/mag dan op 7 worden ingesteld en gebruikt dan 7...12. Allerbelangrijkste is: DMX kanalen moet je nooit laten overlappen!
    2. Nadat je stap 1 hebt geregeld, doen je scanners ineens helemaal NIETS meer uit zichzelf. Dat klopt, ze wachten namelijk op commando's via het DMX lijntje (wat je hopelijk hebt aangesloten op de manier die wordt aangeraden, namelijk met DMX bekabeling en wat connectoren met in de ideale situatie netjes een DMX terminator aan het einde van de chain). Die commando's moet je maken met die controller die je hebt.
    3. Vertel de controller wat voor lampjes je hebt hangen en welke DMX adressen je hebt. Nee, dat moet je niet al pratend in het microfoontje doen, daarvoor moet je ergens in een menutje of iets dergelijks instellingen maken. Hoe dat moet: zie handleiding.
    4. Testen of het allemaal werkt: test of elk lampje afzonderlijk goed reageerd op de controller. Test dat voor ELKE functie (dus pan, tilt, color, gobo,.....), mogelijk heb je van beide apparatnen de handleiding nodig om dit te kunnen,pas als dat naar wens is en alles werkt oppie toppie, stap 5 doen.
    5. Weer de manual van de controller erbij pakken en uitzoeken hoe je de controller kan laten doen wat jij wilt.

Tot slot: ik hoop dat je wel engels kan lezen. Want in de wereld van professioneel licht en geluid, gaat er bar weinig in het nederlands.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• djtobias
      • Sep 2004
      • 15

Remco, alvast bedankt voor het uitleggen betreft dmx,

ik wist het niet helemaal zeker aangezien ik 3,5 jaar geleden mijn oude set weg gedaan heb en de afgelopen 3,5 jaar niet bezig geweest ben met licht, (alleen geluid)

heb voor de controller inmiddels een nederlandse gebruiksaanwijzing gevonden, voor de scanners een engelse.

engels is niet mijn sterkste vak maar het moet wel lukken om het allemaal te begrijpen.

is er nog iemand die mij kan vertellen hoe de muziek instellingen werken?!?!?

moet dit normaal werken of is dit instelbaar?

Comment

• remco_k
        • Sep 2002
        • 325

Originally posted by djtobias
        is er nog iemand die mij kan vertellen hoe de muziek instellingen werken?!?!?
        Nogmaals: Staat dat in de handleiding van je controller. Die gaat je scans aansturen - dus die moet naar de muziek luisteren.
        Last edited by remco_k; 23-01-10, 10:18.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Comment

• JeroentjE
          • Oct 2000
          • 197

Hi Remco,

Heeeel vroeger heb ik ook eens zo'n configuratie opgezet.

Je verhaal gaat in dit geval niet op. Wat ik me nog kan herinneren zijn de volgende dingen:
          - 2308 stuurt geen DMX maar Martin signaal
          - Elke scan verbruikt 1 kanaal (dus scan in dip 1, scan 2 dip 2, scan 3 dip 1 en 2, scan 4 dip 3)

Hoe de 2308 werkt is een kwestie van lezen. De Nederlandse fairlight manual (die heb je denk ik) is best duidelijk.

Suc6
          Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
          Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
          Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

Originally posted by JeroentjE
            Je verhaal gaat in dit geval niet op. Wat ik me nog kan herinneren zijn de volgende dingen:
            - 2308 stuurt geen DMX maar Martin signaal
            Oh crap, daar heb ik niet bij stilgestaan. (wat als oorzaak heeft dat ik er blind vanuit ging dat die controller DMX stuurt).

Maar, neemt niet weg dat de TS de boel wel even moet instellen op elkaar en dan met de handleiding van de 2308 in de hand dat ding zichzelf eigen maken.

Comment

• djtobias
              • Sep 2004
              • 15

ben vanmiddag even bezig geweest,

heb alle scanners de zelfde instelling gegeven waardoor ze alle 4 het zelfde doen.
              nu een kwestie van controller bestuderen maar dit moet wel lukken...

Comment

Working...