Lichtsturing en MIDI

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by Lars_1993
    Ok, ik had wel gelezen dat er MIDI notes stond, maar zoals ik al eerder heb gezegd heb ik geen ervaring met MIDI.
    Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat als een een MIDI signaal invoert, en die een hoog signaal geeft dat hij dat alleen maar ziet als een "knop" om naar de volgende cue te gaan.
    MIDI is meer dan alleen 'hoog' en 'laag', in feite wordt er een partij noten naar je lichttafel gestuurd waar die op reageert. Als je een C indrukt op je keyboard krijg je bijvoorbeeld een andere cue te zien dan als je een D indrukt, en als je de toets harder aanslaat gaan de dimmers van die cue verder open (velocity).

Er zit nog veel meer in MIDI, maar dat is behoorlijk voorbij de scope van dit artikel.

Zou het ook niet kunnen doen is een digitale metronoom geven aan de drummer, en dat signaal dan doorvoeren naar het mengpaneel?
    Dat is dus precíés wat ze bij grote concerten doen: De hele show wordt voorgeprogrammeerd op tijdcode (maat, slag, tick), en die wordt achteraf weer aan de artiesten getoond. Goed te zien op de DVD-opname van "Jeff Wayne's War Of The Worlds" in Wembley: Daar staan een aantal monitoren op het podium die de tijd aangeven, zodat het orkest altijd de show volgt.

MIDI Timecode is leuk speelgoed, maar je tafel ondersteunt het niet (let niet op AJB, die het ding voor 'speelgoed' uitscheldt). Je moet dus een andere manier vinden om dat te synchroniseren: De makkelijkste optie is een PC of laptop met MIDI-interface en een sequencer eraan knopen. Daar programmeer je de MIDI-noten in die met 'jouw' lichtstanden overeen komen, in de in jouw gewenste volgorde, en je lichttafel rent er gewoon achteraan. Dat kun je met een GrandMA van 20K, met een Zero88 en ook met een simpel Showmastertje, het vereist alleen ietsjes meer nadenken.

Synchroniseren met de band doe je dan door de tijdcode ook aan hun aan te bieden (beeldschermpje on stage, vanaf externe monitor op de laptop), eventueel de click-track aan de drummer geven, en repeteren, repeteren, repeteren. Succes!
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Lars_1993
      • Feb 2010
      • 13

Ok, heel erg bedankt.
      Ik begrijp je verhaal nog niet helemaal.
      Wat je zegt is dat je met een beeldscherm (of monitor in de zin van geluid?) de tijd aangeeft waar de band zich aan kan huiden. Is dit niet een beetje vergezocht?, en alleen handig voor grotere bands. Als je nu de band zelf hun ritme laat bepalen, en de drummer (die toch meestal het ritme van een band aangeeft) een metronoom geeft met een midi uitgang.....zou dit niet al genoeg zijn?

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Ok, heel erg bedankt.
        Ik begrijp je verhaal nog niet helemaal.
        Wat je zegt is dat je met een beeldscherm (of monitor in de zin van geluid?) de tijd aangeeft waar de band zich aan kan huiden. Is dit niet een beetje vergezocht?, en alleen handig voor grotere bands. Als je nu de band zelf hun ritme laat bepalen, en de drummer (die toch meestal het ritme van een band aangeeft) een metronoom geeft met een midi uitgang.....zou dit niet al genoeg zijn?
        Het beeldschermpje on-stage is vooral handig als je van bladmuziek speelt, zodat een orkestlid kan zien 'waar ze zitten' als ze een regeltje missen.

Voor een kleine band is een clicktrack (dus gewoon tik-tok-tok-tok metronoom in de hoofdtelefoon van de drummer) al genoeg, het belangrijkste is dat de band een constant tempo speelt. Het schermpje kan dan wel praktisch zijn voor andere informatie, zoals het weergeven van het programma of de setlist.

Nadeel blijft wel dat je band alle nummers altijd hetzelfde moet spelen, improviseren is er niet bij (juist de hele show repeteren). Eventuele improvisatie zou je wel met een programma als Ableton Live op kunnen vangen.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Lars_1993
          • Feb 2010
          • 13

Ten eerste bedankt voor alle reacties, ik ben echt heel erg dankbaar.
          Ik denk dat de beste oplossing toch is om idd een digitale metronoom aan te schaffen/huren. Heeft iemand een idee, wat ik daarvoor zou kunnen kiezen?
          Budget ligt niet al te hoog (lees onder de 100 euro).
          Ook nog een vraag: wat voor kabel gebruikt MIDI zo al?
          Ik heb thuis een keyboard, en daar zit een MIDI-kabel bij, maar daar gaan er twee 5 polige pluggen, en in mijn computer gaat dan een soort VGA aansluiting maar dan iets breder.
          Nu kan ik me herinneren dat er een JACK ingang op de JESTER zit; zit er dan ook een JACK uitgang op de metronoom?

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

Ten eerste bedankt voor alle reacties, ik ben echt heel erg dankbaar.
            Ik denk dat de beste oplossing toch is om idd een digitale metronoom aan te schaffen/huren. Heeft iemand een idee, wat ik daarvoor zou kunnen kiezen?
            Budget ligt niet al te hoog (lees onder de 100 euro).
            Ook nog een vraag: wat voor kabel gebruikt MIDI zo al?
            Ik heb thuis een keyboard, en daar zit een MIDI-kabel bij, maar daar gaan er twee 5 polige pluggen, en in mijn computer gaat dan een soort VGA aansluiting maar dan iets breder.
            Nu kan ik me herinneren dat er een JACK ingang op de JESTER zit; zit er dan ook een JACK uitgang op de metronoom?
            Dit is wel het punt waar AJB een beetje op doelde. Dit zou je allemaal zelf uit moeten kunnen zoeken. Nog een zetje: midi gaat doorgaans op een 5-polige DIN. Maar andere typen connectoren zijn niet uitgesloten. Sommige fabrikanten zijn nogal, ehm, creatief. Verloopjes naar 5 polige din zijn dan vaak wel te krijgen.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Lars_1993
              • Feb 2010
              • 13

Originally posted by remco_k
              Dit is wel het punt waar AJB een beetje op doelde. Dit zou je allemaal zelf uit moeten kunnen zoeken. Nog een zetje: midi gaat doorgaans op een 5-polige DIN. Maar andere typen connectoren zijn niet uitgesloten. Sommige fabrikanten zijn nogal, ehm, creatief. Verloopjes naar 5 polige din zijn dan vaak wel te krijgen.
              Hierin ben ik het wel met je eens. Het punt is alleen dat ik nu vakantie heb, en dus niet op school kom om te kijken hoe alles aangesloten kan worden.
              Het probleem wat daarbij komt is dat de doorloop van de openpodiumavond al de dinsdag na de vakantie is. Ik ga nu nog wel even zoeken naar een metronoom met zo'n 5-polige din uitgang erop; ik heb ook al een verloopje gevonden van vijfpolig DIN naar JACK...

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Waarom zou je een metronoom met MIDI-uitgang willen? Sequencer software op je laptop (zoals het gratis voor non-commercieel gebruik Reaper) met een USB-MIDI interface en klaar.

Overigens is niet iedere 5-polige DIN poort per definitie een MIDI poort..!!
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Hierin ben ik het wel met je eens. Het punt is alleen dat ik nu vakantie heb, en dus niet op school kom om te kijken hoe alles aangesloten kan worden.
                  Het probleem wat daarbij komt is dat de doorloop van de openpodiumavond al de dinsdag na de vakantie is. Ik ga nu nog wel even zoeken naar een metronoom met zo'n 5-polige din uitgang erop; ik heb ook al een verloopje gevonden van vijfpolig DIN naar JACK...
                  Dat is kort dag, zeker als de band(?) daar ook nog mee moet leren werken.
                  Daar komt bij dat je dus de dag ervoor (Maandag) pas voor het eerst een test kunt doen of het uberhaupt wel gaat werken zoals het nu in je hoofd zit.

Mijn advies: Abort, abort, abort. Te kort dag - vooral met jouw huidige kennisnivo. Bedenk iets anders.
                  Of je moet van risico lopen houden, maar dan heb je kans dat je daarna op de blaren moet zitten.
                  Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                  Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Comment

• Lars_1993
                    • Feb 2010
                    • 13

Ja ik weet het.
                    De doorloop is dus dinsdag, maar de voorstelling zelf is pas twee weken later hoor .... Had school bedacht. Het is meestal de gewoonte dat de eerste voorstelling (er is in dit geval maar 1 voorstelling maargoed) de technische doorloop is.
                    Moet maar even gaan kijken, maar de kans is inderdaad groot dat ik het met de hand ga doen.
                    Ze kunnen het vergeten dat het hele lichtplan af en ingehangen is dinsdag hoor... ik doe het ook maar voor de lol.

Een ander punt wat er ook nog bij komt is dat het niet 1 band is maar 5 .
                    Vandaar dat ik niets van te voren in wil programmeren met ritmes, en het liefste de drummer zelf het ritme laten aangeven.
                    Over risico's: school komt er zelf te laat mee, dat is niet mijn schuld. Het is trouwens wel is erger gebeurt: kwamen ze twee dagen van te voren dat er een voorstelling was. Alles moest nog gebeuren: lichtplan, geluid, video. Uiteindelijk hadden ze een hele simpele voorstelling . Hebben ze wel van geleerd (die groep dan hè).

Comment

• remco_k
                      • Sep 2002
                      • 325

Ja ik weet het.
                      De doorloop is dus dinsdag, maar de voorstelling zelf is pas twee weken later hoor .... Had school bedacht. Het is meestal de gewoonte dat de eerste voorstelling (er is in dit geval maar 1 voorstelling maargoed) de technische doorloop is.
                      Moet maar even gaan kijken, maar de kans is inderdaad groot dat ik het met de hand ga doen.
                      Ze kunnen het vergeten dat het hele lichtplan af en ingehangen is dinsdag hoor... ik doe het ook maar voor de lol.

Een ander punt wat er ook nog bij komt is dat het niet 1 band is maar 5 .
                      Vandaar dat ik niets van te voren in wil programmeren met ritmes, en het liefste de drummer zelf het ritme laten aangeven.
                      Over risico's: school komt er zelf te laat mee, dat is niet mijn schuld. Het is trouwens wel is erger gebeurt: kwamen ze twee dagen van te voren dat er een voorstelling was. Alles moest nog gebeuren: lichtplan, geluid, video. Uiteindelijk hadden ze een hele simpele voorstelling . Hebben ze wel van geleerd (die groep dan hè).
                      Dan is het de moeite waard om toch eens naar een sound 2 light tool te kijken die je alleen b.v. de bas drum van de drummer geeft (aux uit mengtafel) zodat die b.v. de volgende stap in een chase activeerd. Netjes op de maat van de muziek. Als dat tenminste kan met die lichttafel die je daar hebt....

Comment

• Lars_1993
                        • Feb 2010
                        • 13

De enige lichttafel die ik op school ter beschikking heb is een JESTER van zero88. Dit paneel ondersteund alleen MIDI notes (dat staat er tenminste op de productpagina).

@remco_k: zou je me een link kunnen geven naar de S2L tool van jou?

Comment

• remco_k
                          • Sep 2002
                          • 325

De enige lichttafel die ik op school ter beschikking heb is een JESTER van zero88. Dit paneel ondersteund alleen MIDI notes (dat staat er tenminste op de productpagina).

@remco_k: zou je me een link kunnen geven naar de S2L tool van jou?
                          Remco_k's sound 2 light tool.
                          Hoor van verschillende gebruikers dat het één van de beste softwarematige S2L's is die er momenteel bestaat. Of dat waar is, laat ik even in het midden.
                          Werkt (voorlopig, commerciele redenen) alleen samen met FreeStylerDMX. (waar mijn S2L tool standaard bij wordt geleverd)
                          D'r is ook een goed support forum.
                          Alles gratis, je hebt alleen een fatsoenlijke DMX interface erbij nodig om je licht te kunnen besturen. Zolang je die niet hebt, kan je thuis met FreeStyler en 3D EasyView een simulatie van het geheel maken die tot op zekere hoogte de praktijk nadert.
                          USB naar DMX interfaces zijn er plenty. Check de lijst op de FreeStyler website welke interfaces er worden ondersteund.

Mocht je met deze software aan de gang gaan dat raad ik je aan om S2L Beta 1.0.0.8 van mijn website te downloaden. Deze versie wordt binnenkort de nieuwe release. Er is voor jouw één nadeel: FreeStyler heeft geen timeline mogelijkheden - maar wel uitgebreide sequence, cue en submaster mogelijkheden. Dus ik verwacht dat je er prima mee uit de voeten kan komen.
                          Last edited by remco_k; 25-02-10, 09:52.

Comment

• Lars_1993
                            • Feb 2010
                            • 13

Haha, de grap.
                            Ik kom er net vandaag op school achter dat er een audio ingang aan de achterkant van het mengpaneel zit, waarmee hij automatisch het ritme van de muziek omzet in het wisselen van lichtstanden.
                            Heb er even mee "geklooid" en het werkt prima.... Alsnog iedereen bedankt voor alle tips en hulp.

Comment

• remco_k
                              • Sep 2002
                              • 325

Mooi dat dat werkt zoals je wilt.
                              Wel een beetje jammer van de moeite in dit topic, dus hoop ik dat je er minstens iets van opgestoken hebt (en natuurlijk eens gaat spelen met alle genoemde tools).

Comment

• JeroenVDV
                                • Mar 2004
                                • 963

Wellicht even voor jezelf bepalen of je een tijdcode-achtige show wil (dan heb je werkelijk niks aan de audio-input of de aangedragen sound-to-light opties), of gewoon wat simpel geknipper op de beat van muziek (maar een beetje operator tikt dat ook gewoon zelf op zo'n showtje).
                                Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...