Hoe kan ik het beste een movinghead ophangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mjanssen78
    • Dec 2009
    • 31

Hoe kan ik het beste een movinghead ophangen

Heren ,

Ik heb 2 showtec explorers pro 250 gekocht. Hoe kan ik deze het beste ophangen aan een truss. kan ik de de haak ik de movinghead draaien , of heb ik nog een plaat of een bracket nodig ?

Alvast bedankt , Maurice
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Als het goed is zijn er brackets voor, anders moet er de mogelijkheid zijn om de haak erin te draaien, is een kwestie van de manual bekijken.
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• DMiXed
      • Jan 2008
      • 370

Heb laatst een paar uit een trussje gepakt, koop 4, ja 4, flinke ophanghaken, die kun je aan de onderkant monteren, zonder bracket, er zijn 2 gaten gemaakt in het midden van de onderkant van de base, daar kan je je haken in draaien! en draai er ook in ieder 2 haken, niet eigenwijs zijn, die twee(!) gaten zitten er niet voor niets

succes
      Jeroen van Geffen

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Wat zegt de handleiding van deze spots?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

Het begint inderdaad bij de handleiding. Daar wil ik nog aan toevoegen dat twee haken per spot handig kan zijn, omdat ze dan niet kunnen draaien en beide spots dus even recht hangen. het gewicht wat de haken aankunnen is natuurlijk ook belangrijk, let hier goed op!

Comment

• Michielbla
            • Jul 2008
            • 38

Er zitten toch standaard 2 'u beugels' bij een (nieuwe) spot? Deze kan je met vier bouten in de basis van de lamp draaien (zorg dat je bouten niet te lang zijn....). Op die u beugels kan je twee clamps zetten. Zorg wel dat je clamps hebben die gelijk hangen, en daarna geborgd kunnen worden terwijl de lamp hangt. Met scaff clamps (of iets wat daar op lijkt) moet je de spot altijd met 2 personen inhangen.

Comment

• Funmaker
              • Jun 2006
              • 922

Originally posted by Michielbla
              Er zitten toch standaard 2 'u beugels' bij een (nieuwe) spot? Deze kan je met vier bouten in de basis van de lamp draaien (zorg dat je bouten niet te lang zijn....). Op die u beugels kan je twee clamps zetten. Zorg wel dat je clamps hebben die gelijk hangen, en daarna geborgd kunnen worden terwijl de lamp hangt. Met scaff clamps (of iets wat daar op lijkt) moet je de spot altijd met 2 personen inhangen.
              -Die worden niet standaard meegeleverd.
              -Per type lamp varieert de ophanging van 2 haken bevestigd met 4 punten op de head tot 2 haken bevestigde met 2 punten per lamp.
              -Bouten worden niet altijd gebruikt, het "turn lock" systeem wordt ooit vaker gebruikt dan de bouten.
              -Safety ("borgen") dient aan elke lamp of toestel te hangen ongeacht of er publiek onderdoor loopt of niet.
              -Scaff clamps hebben hier geen zaken mee?!?
              -Waarom hang ik dan regelmatig in mijn eentje lampen op?

no offence
              Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Michielbla
                • Jul 2008
                • 38

-Die worden niet standaard meegeleverd.
                Ok, het is al even geleden dat ik zo'n doos open gemaakt heb. Eerder wel maar daarom het vraagteken.

-Per type lamp varieert de ophanging van 2 haken bevestigd met 4 punten op de head tot 2 haken bevestigde met 2 punten per lamp.
                Zijn hier binnen de Pro 250 leveringen verschillen in??

-Bouten worden niet altijd gebruikt, het "turn lock" systeem wordt ooit vaker gebruikt dan de bouten.
                Turn lock kan ook en is eigenlijk nog handiger.

-Safety ("borgen") dient aan elke lamp of toestel te hangen ongeacht of er publiek onderdoor loopt of niet.
                Safety is niet wat ik bedoel. Met borgen bedoelde ik het dicht draaien van bijvoorbeeld de schroef van een quicklock. Ik vind een quicklock voor deze heads de fijnste manier om ze in te hangen.

-Scaff clamps hebben hier geen zaken mee?!?
                Sorry, naam even verkeerd geschreven. Ik bedoelde half couplers. Hier kan je ook heads mee ophangen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik hier niet voor zou kiezen omdat je het dan niet (veilig en handig) alleen kan.

Waarschijnlijk omdat je quicklocks of iets dergelijks gebruikt??

no offence
                Dan mag je je bericht best wat minder bijdehand opstellen.

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Waarschijnlijk omdat je quicklocks of iets dergelijks gebruikt??

no offence
                  Dan mag je je bericht best wat minder bijdehand opstellen.
                  Ik kan het ook met G-haken en Doughty's en heb nog nooit een wapper met z'n 2en ingehangen zover ik me kan herinneren alleen barren.

En ik vond het bericht nou niet zo bijdehand...

Comment

• Michielbla
                    • Jul 2008
                    • 38

Met G haken gaat het trukje ook. Daar draai je ook de schroef aan nadat je hem hebt opgehangen. Alleen de meeste G haken gaan maar tot 10 Kg en een Pro 250 weeg 26 kg en kan je dus niet aan 2 (standaard) G haken ophangen.

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Met G haken gaat het trukje ook. Daar draai je ook de schroef aan nadat je hem hebt opgehangen. Alleen de meeste G haken gaan maar tot 10 Kg en een Pro 250 weeg 26 kg en kan je dus niet aan 2 (standaard) G haken ophangen.
                      maar tot 10Kg?!

Goh de meeste die ik tegenkwam stond toch echt 50kg op vermeld....

En dit is wel bijdehand op te vatten...

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Het enigste intelligente licht wat ik ooit met 2 man ingehangen heb, was de goeie, ouwe Martin 1220 scanner. Omdat die dik 50kg woog.

De gemiddelde MH weegt zo'n 25-30kg en kun je dus zonder problemen in je eentje inhangen...

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

En een shogun of een biglite heb ik ook nog wel begrip voor

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

VL3000 serie
                            VL3500 serie
                            Robe 1200 serie
                            Mac2000
                            MacIII
                            ClayPaky Stage profile
                            Cyberlight 1 & 2

Vrijwel alle moving fixtures met een 1200W lamp of meer, wegen ook meer dan 35kg.
                            Uit de kist halen en alleen inhangen kan best wel eens INCIDENTEEL, maar normaal gesproken doe je dit met z'n tweeën!

Beste haken voor een movinghead zijn Doughty Quicktriggers en dan de slimline versie. Dan zit je het minste te knoeien met de spijlen in de truss, wat zeker bij 30cm driehoek en vierkante truss een groot probleem is als je 2 haken op je fixture hebt zitten.

G-haken horen in het museum, daar sloop je alleen je trussen maar mee!
                            Last edited by kokkie; 25-02-10, 21:40.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• mhsounds
                              • Sep 2009
                              • 933

Originally posted by kokkie

G-haken horen in het museum, daar sloop je alleen je trussen maar mee!
                              Moet ik even al mijn haken op mijn parren gaan veranderen...

Comment

Working...