Probleem met LED-Tubes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • db_semtex
    • Mar 2010
    • 3

    Probleem met LED-Tubes

    Hallo iedereen,

    hoewel ik toch al een tijdje "in het vak" zit (wel niet zuiver professioneel) is het toch de eerste keer dat ik hier een vraag online zet. Ik heb namelijk een aantal weken geleden een set van 10 LED Tubes gekocht bij de groothandel samen met een controller (merk: McBright aka Chinese OEM). Het gaat hier over het standaard model van Showtec/JB/... met de ip44 stekker en een aparte stroomstekker.

    Uiteraard vind ik de ip44 niet zo geweldig gebruiksvriendelijk en aangezien ik toch enkel indoor doe heb ik (zoals velen voor mij) besloten om deze te vervangen door XLR. Nu weet ik dat hier reeds ergens een topic zou over moeten bestaan (heb hem wel niet gevonden, enkel een paar dode urls), zit ik toch een beetje met een probleem.

    Ik heb op mijn nieuwe controller en twee van mijn tubes XLR koppelingen gezet, maar ik krijg ze NIET aan het werk. Ik heb ondertussen al alles kwa configuraties geprobeerd want ik dacht eerst dat ik gewoon de draden had omgewisseld, maar het lukt niet.

    Ik heb dan gisteren van een kameraad een tweede controller gaan lenen en daar een verloopstuk voor gemaakt (hij zit nog wel op ip44) en dan krijg ik enkel met die controller één van de tubes in gang. De andere (die nochtans identiek gesoldeerd is) wil het niet doen. Ik weet dus niet goed wat doen; op het eerste zicht leek dit mij gewoon het eenvoudig vervangen van een aantal kabeltjes, maar dit blijkt niet waar te zijn.

    Ik heb voor dat ik begonnen ben met vervangen alles getest en dit leek toch een paar minuten goed te gaan. Wat doe ik hier verkeerd?

    Alvast bedankt voor jullie hulp en sorry mocht het hier toch al ergens staan (heb echt wel gezocht :-))...
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Het is gewoon RS485, hetzelfde als ook voor DMX gebruikt word. Dus het mag geen probleem zijn. Ik heb ze ook vervangen, zonder enig probleem en kan er gewoon een extra mic kabel tussenstoppen.

    Als je de pluggen enkel vervangt, dan kan de pinning ook geen probleem zijn als de kleuren maar overeenkomen. Mocht je ze gaan verlengen dan is geloof ik de zwarte draad de massa. Zorg dan wel dat deze op pin 1 zit.
    Succes

    Comment

    • mauer
      • Jan 2010
      • 8

      #3
      Waarom meet je ze niet even door met een multimeter?

      Comment

      • luc2366
        • Jul 2002
        • 1161

        #4
        Je kan altijd Martin eens lastig vallen maar ik wil je ook wel helpen.
        Mss best dat ik eens ter plaatse kom kijken, woon zelf in Leuven

        Gr,
        Lucas

        Comment

        • db_semtex
          • Mar 2010
          • 3

          #5
          kleine doorbraak...

          Heb ondertussen al twee tubes 'in gang' gekregen... Wat waren de problemen tot nu toe:

          - 1 nieuwe XLR fiche die kapot was, 1 pin die af en toe geen contact geeft (zal mij leren om chinese budgetrommel te kopen... want het was de fiche zelf, niet de kabel, noch het gesoldeerde stuk), dit gaf dus al moeilijkheden.
          - 2 de kabel in de controller was aan het connectiepunt met de printplaat lichtjes uit de kabelschoen gekomen. Dit is ondertussen ook verholpen.
          - 3 de kleurconfiguratie die niet overeenkwam met een andere (identieke!) controller)... Wat mij verbaasde want dat zou betekenen dat ze anders op de printplaat zijn aangesloten!!!

          Maar wat heb ik nu nog gezien: ik heb nu twee controllers; een met XLR die nu werkt en een andere met de originele stekker waarvoor ik een verloopstuk naar XLR heb gemaakt.

          Als ik nu de werkende tubes op de controller met verloopstuk aansluit, dan merk ik dat het signaal niet werkt, of vertraagd of soms gewoon wegvalt tijdens het aansturen. Ik heb dus direct de XLR connector getest, alles uitgemeten, maar ik merk niets raar... iemand hier ervaring mee?

          Ik vind de problemen die ik heb toch heel raar, want zoals iemand reeds heeft gereageerd: het gaat hier enkel maar over stekkertjes wisselen :-s

          Alvast bedankt!
          Peter

          ps. mocht het echt niet werken, ga ik idd de hulplijn contacteren (ik woon ook in Leuven ;-))

          Comment

          • Ws Soundexpresse
            • Jun 2001
            • 1007

            #6
            vreemt probleem.

            Ik gebruik hier tubes van HQ, JB en showtec door elkaar, evenals de controllers, en wij hebben ook XLR overal opzitten, en hebben zelfs verschillende tubes in frames van 4 zitten, maar alles werkt gewoon perfect.

            Heb je de adressmode al eens gebruikt? Dan dectecteerd de controller de tubes bij wijze van.....
            Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              En gebruik je wel een eindstopje? (Terminator)
              Rare problemen en geen eindstopje zijn synoniem.
              Ik weet wel dat je "dat nooit gebruikt" of "nog nooit problemen mee gehad" maar het is stiekem toch wel belangrijk. Dat zou ik eerst maar eens proberen, ondanks dat het met een andere controller wel werkt, dat zegt niet zoveel.
              Zelfs het fabrikaat van de connectoren zou invloed kunnen hebben.

              Comment

              • db_semtex
                • Mar 2010
                • 3

                #8
                verdere evolutie

                Hallo iedereen,

                heb even in het buitenland gezeten, dus vandaar dat het even heeft geduurd. Ondertussen heb ik ze bijna allemaal aan de praat gekregen, een 3-tal moet ik nog omsolderen.

                Toch ben ik nog een paar problemen tegengekomen (bvb. bij een van de tubes waren de kleuren van de draden verwisseld ) en de opmerking van de terminatorstekker is denk ik wel iets wat ik toch ook ga doen. Ik heb ze nu een avond gebruikt en merk dat er soms nog wel wat storingen op zitten. Ook de connectors die ik heb gebruikt bleken niet van de beste kwaliteit te zijn. Dus nogmaals; had beter neutrik genomen, maar ja...

                Toch bedankt iedereen voor de hulp!

                Groeten,
                Peter

                Comment

                Working...