spiegelbol 1m freefall

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • umrix
    • Jan 2010
    • 9

spiegelbol 1m freefall

hello,

ik heb een spiegelbol van 1 m die bij afbouw een vrije val heeft gemaakt van + - 3m door probleem met takel waar die aanhing. Bol heeft niks geraakt, is halve meter boven kist tot stilstand gekomen en de bevestigingspunten van de motor zijn gebogen (deze zou ik wegsmijten).
    Aan de bol zelf is niks te zien maar nu vraag ik mij af of deze hier inwendig niet teveel van heeft afgezien en kan ik deze nog vertrouwen.
    Bol is oud model en heeft geen extra safety oog, is dit nu verplicht aangezien alle nieuwe bollen dat hebben.Gelieve enkel reply als je hier verstand van hebt daar dit redelijk belangrijk is.

Alvast bedankt voor jullie mening
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

geen idee, wel wil ik weten wat er precies met de takel mis was, als dit met een truss in diezelfde takel was gebeurd.....?!
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kenx
      • Mar 2009
      • 59

@ Whitefarmer: Ik quote even de topicstarter...: enkel reply als je hier verstand van hebt daar dit redelijk belangrijk is. En dat heb jij niet zo te zien...

On topic, volgens mij kun je de bol nog gebruiken, juist zien dat je eventuele gebogen ophangpunten eraf gooit en nieuwe aan maken... Op een degelijke manier dan wel te verstaan, anders heeft het nog geen zin...

Comment

• umrix
        • Jan 2010
        • 9

takel

Originally posted by Whitefarmer
        geen idee, wel wil ik weten wat er precies met de takel mis was, als dit met een truss in diezelfde takel was gebeurd.....?!

was niet echt takel maar de stroomkabel van de motor zat in plafond ingeplugt en deze heeft de bol op zijn plaats gehouden terwijl de takelhaak al zakte tot de eurokabelkabel het niet meer kon houden (stomme fout door vermoeidheid vergeten uit te trekken alvorens te zakken met bol, is nogthans niet de eerste keer dat ik de bol gebruikte)

Comment

• umrix
          • Jan 2010
          • 9

Originally posted by kenx
          @ Whitefarmer: Ik quote even de topicstarter...: enkel reply als je hier verstand van hebt daar dit redelijk belangrijk is. En dat heb jij niet zo te zien...

On topic, volgens mij kun je de bol nog gebruiken, juist zien dat je eventuele gebogen ophangpunten eraf gooit en nieuwe aan maken... Op een degelijke manier dan wel te verstaan, anders heeft het nog geen zin...
          was al bang dat iemand dat zo zou verstaan, ik bedoel mensen die evtueel weten hoe zo een bol constructief in elkaar zit, zullen mij best kunnen helpen

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Te vinden op Google:

NL
            INSTALLATIE BIJ GEBRUIK THUIS
            - WAARSCHUWING: naar beneden vallende spiegelbollen kunnen ernstige verwondingen veroorzaken !!
            - De spiegelbol is bedoeld voor het creeren van decoratieve lichteffecten, in combinatie met daarvoor bedoelde
            verlichting.
            - GEVAAR: Spiegelbollen dienen gemonteerd te worden volgens de Europese richtlijn EN60598. Dit dient te gebeuren
            door gekwalificeerd personeel.
            - De installatie waaraan de spiegelbol hangt (incl. de motor) moet zo zijn uitgevoerd, dat deze 1 uur lang het 5-voudige
            gewicht van de bol kan dragen zonder zichtbare vervorming.
            - Gebruik een ketting van voldoende sterkte voor de verbinding tussen motor en spiegelbol. Gebruik nooit staalkabel,
            deze kunnen ontrafelen ten gevolge van de torsiekrachten.
            - Grote spiegelbollen dienen te worden voorzien van een veiligheidsnet.
            - De gemonteerde motor en spiegelbol constructie dient regelmatig, minimaal een maal per jaar te worden gecontroleerd
            door een deskundige.
            - kontroleer regelmatig de ketting tussen motor en spiegelbol, inclusief de aansluitpunten aan motor en spiegelbol.

INSTALLATIE IN OPENBARE RUIMTEN
            - GEVAAR: Spiegelbollen dienen gemonteerd te worden volgens de Europese richtlijn EN60598-2-7, alsmede eventuele landelijk geldende normen. Installatie mag alleen uitgevoerd worden door een gekwalificeerde monteur !
            - De installatie waaraan de spiegelbol hangt (incl. de motor) moet zo zijn uitgevoerd, dat deze 1 uur lang het 10-voudige gewicht van de bol kan dragen zonder zichtbare vervorming.
            - De installatie dient te worden voorzien van een veiligheidsnet. Dit dient zo te worden gemonteerd dat geen onderdelen naar beneden kunnen vallen.
            - BELANGRIJK! DE INSTALLATIE VAN LICHTEFFECTEN VEREIST ERVARING, inclusief kennis van draagkrachtberekeningen, installatiematerialen, periodieke veiligheidscontroles, etc. Laat de installatie over aan een professional indien u niet over voldoende kennis en ervaring beschikt. Onjuiste installatie kan leiden tot zware verwondingen en materiele schade.
            - Gebruik een ketting van voldoende sterkte voor de verbinding tussen motor en spiegelbol. Gebruik nooit staalkabel, deze kunnen ontrafelen ten gevolge van de torsiekrachten.
            - GEVAAR: alvorens een combinatie van spiegelbol en motor voor de eerste maal in gebruik te nemen, dient de montage te worden gecontroleerd door een deskundige.
            - De gemonteerde motor en spiegelbol constructie dient regelmatig te worden gecontroleerd door een deskundige. - kontroleer regelmatig de ketting tussen motor en spiegelbol, inclusief de aansluitpunten aan motor en spiegelbol.

Spiegelbollen bestaan uit een binnenbol met een stalen contructie (door de gehele bol). Zo simpel kun je het zelf dus ook maken...
            Last edited by AJB; 18-03-10, 19:30.
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Originally posted by kenx

Jij wel zo te zien.

Sorry ik moest....
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• dj torny
                • Aug 2001
                • 67

Nog 1 x naar beneden gooien dat ding en niet opvangen.
                Zo heb je er nog 1 x lol van.

Je weet niet wat de inwendige schade is en zal hem dus niet meer veilig kunnen ophangen.

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Originally posted by dj torny
                  Je weet niet wat de inwendige schade is en zal hem dus niet meer veilig kunnen ophangen.
                  Ik vraag me af of dat nodig is om te weten.
                  Als ik dit lees:
                  De installatie waaraan de spiegelbol hangt (incl. de motor) moet zo zijn uitgevoerd, dat deze 1 uur lang het 10-voudige gewicht van de bol kan dragen zonder zichtbare vervorming.
                  Dan kan je de bol aan een praktijk test onderwerpen, het ding ophangen aan het (al dan niet vernieuwde) bevestigings punt, de bol verzwaren met gewichten zodat het totaal gewicht wat het bevestigingspunt van de bol moet dragen het 10 voudige te verduren heeft. Hang dat een uur op, check de constuctie en je kan het goedkeuren?
                  Desnoods doe je deze test met 20 voudig gewicht...
                  Het is maar een idee, en het lijkt me dat daar een betrouwbaar resultaat uit komt.
                  Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                  Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

Het hangt, lijkt mij, helemaal af van het materiaal dat aan de binnenkant van de speigelbol zit. Aluminium kan zomaar breken als je er ERG wild mee hebt gedaan, ijzer breekt niet zomaar maar buigt eerder. Maaruh, vragen om deskundigheid via een forum is vaak niet de beste oplossing... er zal toch echt naar gekeken moeten worden lijkt mij als je het echt niet vertrouwd.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by AJB
                      Te vinden op Google:
                      Spiegelbollen bestaan uit een binnenbol met een stalen constructie (door de gehele bol).
                      Alsof Google alleen maar waarheden zou verkondigen....
                      De ideale wereld bestaat misschien wel virtueel
                      (HH wie doet er nog aan die onzin van 2nd Life ???) maar er is in de digitale wereld
                      ook een hoop aan 'modellen-van-de-werkelijkheid' die voor geen meter kloppen!
                      [De flightsimulators op Schiphol hebben ook geen ingebouwde 'botsingsklap' in de software,
                      als je met een 737 probeert dwars door / tegen het brugrestaurant boven de A4 te vliegen.]
                      Ik heb er niet echt vertrouwen in dat alle spiegelbollen een stalen (of aluminium binnenframe zouden hebben.
                      Zeker de oudere types (en de moderne Chinese copien daarvan!?)
                      bestaan uit louter piepschuim met een draadeind erdoorheen.
                      Als je aan de buitenkant van een piepbol niks kunt zien, zal je aan de binnenkant ook niks kunnen vinden.
                      Maar wanneer je het toch niet meer vertrouwd? Weggooien! Of:
                      Op dit en andere forums zijn in het verleden al heel wat varianten van spiegelbollenvalbeveiligingsvoorzieningen [3x woordwaarde] besproken.

2 umrix
                      wil je nooit meer de takels de schuld geven
                      als het eigenlijk een kabel probleem geweest is....
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1067

Jah waarvan is de bol dus zelf gemaakt? Is het van polyester zou het best kunnen dat er een scheur in zit. Een stalen constructie in een bol zou ik eigenlijk niet weten. een meter bol nog nooit in 2e gezien...een 2 meter bol daarin tegen wel. die was dus van polyester gemaakt, verder geen stalen constructie in de bol. de 2 delen werden aan elkaar gebout. er zat aleen een versteviging van een plaat in de bol waar het hijsoog aan gemonteerd was.
                        Ik heb ooit eens een flightcase voor deze bol gemaakt vandaar dat ik dit weet. volgens mij worden bollen tot een cm of 50 wel van piepschuim gemaakt. mischien kun je eens wat spiegeltjes dr af slopen en later weer terug plakken om te kijken waar de bol van is gemaakt.

succes verder

Comment

Working...