JB Systems LedPar 64 dmx doorvoer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

JB Systems LedPar 64 dmx doorvoer

Heb hier enkele ledparren 64 van jb
    laatst gebruikt bij een opdracht, waarbij deze par in het midden van de "dmx kring" was ingeplugged
    de toestellen hierna kregen enorme storing, dus vermoede de kabel die vertrok bij de out van deze par. deze vervangen, zonder resultaat.
    even de kring afgemaakt zonder deze par, geen storingen.
    dus geen fouten in de kabel, vermoed een slecht contact bij de out van deze par.
    dus deze par uiteindelijk aan het einde van de kring aangesloten zonder problemen.

na deze opdracht, thuis even gemeten of de doorlaat van dmx bij in en out aanwezig was met n multimeter (bij contact komt er een biep uit)
    hier zag ik dat 2 en 3 een directe doorvoer hadden, maar 1 onderbroken.
    aangezien deze nog in garantie was, wou ik hiermee naar de winkel teruggaan, maar toch even getest in een circuit en wonder boven wonder ging het signaal deze keer wel door.
    omdat ik dit zo vreemd vond, heb ik ook de doorvoer bij een andere ledpar gemeten, ook hier was enkel 2 en 3 rechtstreeks doorverbonden maar signaal 1 onderbroken.

is dit nu normaal? want heb nog een dimmpack hier gemeten waarbij de 3 contacten rechtstreeks zijn doorverbonden
    ook vond ik het vreemd dat toen op de opdracht alle andere toestellen na deze ledpar een eigen leven begonnen, en hier thuis alles terug normaal blijkt.

bij het testen in een dmx kring heb ik ook even de shucko van deze ledpar uitgetrokken (aangezien connector 1 geen signaal doorgeeft, vermoedelijk via een component dat enkel werkt als de shucko ingeplugged is?) en toch hadden de toestellen na deze ledpar geen storing deze keer, maar als ik dan de vrouwelijke en mannelijke xlr op deze par meet, gaat het signaal van connector 1 niet door..

iemand een idee hoe dit mogelijk is?
    natuurlijk weet ik wel dat pin 1 niet voor signaal is ..
    Last edited by Shark; 22-03-10, 13:03.
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

Voor dmx is pin 1 niet nodig, wat je vaak ziet is dat pin 2+3 worden bedraad richting rs485 driver en pin 1 alleen word doorverbonden tussen de in en uitgang. (dit is mijnsinziens ook de juiste weg)

pin 1 is alleen afscherming en is bedoeld om RF signalen buiten te houden, deze werkt normaliter het best als die overal aan elkaar is verbonden. Qua dmx signaal heeft hij geen functie. rs485 (=dmx) werkt met een symmetrische lijn, dus het spanningsverschil tussen pin 2 en 3 wordt omgezet in data.

Het kan zelfs gebeuren dat als je pin 1 aan aarde legt (dus chassis aarde van apparatuur, wat bij sommige merken het geval is...) je juist problemen krijgt door spanningsverschillen over aarde e.d.(bv. bij meerdere aggregaten in een configuratie met 1 stuurtafel).

Het niet verbonden zijn van pin 1 is waarschijnlijk niet de reden dat het niet werkte. wat wel zou kunnen is dat er ergens een fase draaiing is (dus pin 2 en 3 omgewisseld). In sommige gevallen werkt het dan weer juist wel met pin 1 verbonden en niet zonder.... maar dat is niet de manier waarop het zou moeten werken.

edit: Sommige led armaturen hebben een master/slave functie, d.w.z. bij een bepaalde dipswitch setting gaat hij data versturen. Het klinkt meer naar zo'n fout. Immers werkte het wel zonder voeding op de betreffende ladpar?
    Last edited by Noobie; 22-03-10, 19:54.

Comment

• DMiXed
      • Jan 2008
      • 370

hmm tsjah, een stand alone lijkt me niet het geval,
      als ik het goed lees, functioneert de par wel goed als deze als laatste in de dmx-kring is aangesloten. Als ie in stand-alone zou staan, zou die op de laatste plaats in de kring ook zijn eigen weggetje inslaan.
      Jeroen van Geffen

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by Noobie
        Qua dmx signaal heeft hij geen functie. rs485 (=dmx) werkt met een symmetrische lijn, dus het spanningsverschil tussen pin 2 en 3 wordt omgezet in data.
        Het niet verbonden zijn van pin 1 is waarschijnlijk niet de reden dat het niet werkte.
        Sommige led armaturen hebben een master/slave functie, d.w.z. bij een bepaalde dipswitch setting gaat hij data versturen. Het klinkt meer naar zo'n fout. Immers werkte het wel zonder voeding op de betreffende ladpar?
        Het is waar dat RS485 (dus DMX) pen 1 niet nodig heeft voor het signaal, echter er mag niet teveel spanning tussen pen 1 en het signaal staan (common mode) anders gaat het wel mis. Ik kan me goed voorstellen dat dit hier ook zo is geweest.
        Normaal als alle apparatuur geaard is en op hetzelfde net, zit zal het gewoon werken.

Bij een ledpar verwacht ik geen master slave functie, echter ik heb ook wel eens een complete DMX link over de rooie zien gaan als gevolg hiervan. In dat geval leek het of alle dipswitches goed stonden, maar dan moeten ze het ook wel allemaal doen.

Meerdere aggregaten (of aggregaat + net) moeten mijn inziens altijd op 1 punt aan elkaar goed geaard worden, anders ben ik weg. Maar dat is niet het topic.

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Opgelet met LED parren van JB: sommige versies ondersteunen automatische adressering en meer van die grappen en grollen... daar kun je dus rare dingen mee tegenkomen.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

automatische adressering? dat klinkt als een leuk iets...?
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Ja dan moet je een loopje voorprogrammeren op je tafel en daardoor herkennen de PAR's dan hun adressen.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Drumvogel
                • Nov 2004
                • 175

Volgens mij is 1 niet alleen de mantel, maar ook de referentie 0 voor het signaal op 2 en 3. Ofwel Signaalcommon. Hoe weet het signaal anders wat +2,5V of -2,5V is?

Dat lijkt me logisch. Overigens is RS485 de verbinding die het DMX protocol ondersteunt.

Fasedraaiing draait meestal het signaal om. Dus 0 is 100% en 256 0%.

Waarschijnlijk was de par niet goed. Het signaal wordt gesplit naar de par en de rest van je apparaten. Dan kan de par het signaal verstoren en dus rommel in de dmx-kring brengen.

Shit happens. Er kan altijd wel iets mis gaan in de fabriek.

Comment

• Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

Originally posted by Drumvogel
                  Volgens mij is 1 niet alleen de mantel, maar ook de referentie 0 voor het signaal op 2 en 3. Ofwel Signaalcommon. Hoe weet het signaal anders wat +2,5V of -2,5V is?
                  Het verschil tussen de beide aders wordt gemeten, niet de spanning zelf. daarom is de referentie naar aarde of naar 0 V niet nodig.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Het verschil tussen de beide aders wordt gemeten, niet de spanning zelf. daarom is de referentie naar aarde of naar 0 V niet nodig.
                    Hmm dan weet ik niet waar ik beveiligingen voor bouw.
                    Sorry maar als er meer als ongeveer 12V common mode op staat dan gaat de ingang echt wel kapot als er geen aanvullende protectie op zit. Over het goed functioneren hebben we het dan al lang niet meer.
                    Ik zou die aarde of 0V toch maar netjes aansluiten...

Kijk anders eens in een datasheet van een RS485 receiver zoals een SN75176 (Veel gebruikt in DMX apparatuur)

Comment

• DMiXed
                      • Jan 2008
                      • 370

Originally posted by Funmaker
                      automatische adressering? dat klinkt als een leuk iets...?
                      JB heeft een eigen systeempje ontwikkeld,genaamd iSolutions ,hiermee kan je vanaf de controller van dit systeem je fixtures op afstand adresseren, als de fixtures natuurlijk iSolutions ondersteunen.
                      (niet alle fixtures van JB hebben dit,laat staan andere merken. Denk dat dit ooit een zet is geweest, om een soort monopolie-positie te creëren, als je van iSolutions gebruik wil maken, dan kan je dus alleen maar JB fixtures eraan hangen. Dat sluit aankoop van producten van de concurrentie uit. Zal dus ook nooit een standaard worden, als RDMX (correct me if i'm worng over RDMX, maar k dacht dat hier meerdere grote merken al mee werken?!)
                      maar, het kan dat je hiermee in de knoop zit?

@DJ Antoon,
                      zeker zijn er LEDparren met master/slave,bijvoorbeeld de Lightmaxx parretjes, de eerste zet in je stand-alone, de volgende parren in de kring op adres 1 en je hebt je master slave!
                      Jeroen van Geffen

Comment

• Shark
                        • Aug 2007
                        • 208

bedankt al voor de reacties

was al op de hoogte dat pin 1 voor de mantel ofzo was, zeker niet voor het signaal.. enkel vreemd dat deze word onderbroken als de ledpar geen voeding heeft, word bij andere toestellen die ik hier heb, simpelweg doorverbonden. Dus iemand een idee waarom pin 1 bij deze ledparren niet standaard word doorverbonden? is misschien een klein detail, maar via google kwam ik er ook niet, enkel uit interesse.

Originally posted by DMiXed
                        hmm tsjah, een stand alone lijkt me niet het geval,
                        als ik het goed lees, functioneert de par wel goed als deze als laatste in de dmx-kring is aangesloten. Als ie in stand-alone zou staan, zou die op de laatste plaats in de kring ook zijn eigen weggetje inslaan.
                        bij kleindere sets sluit ik vaak eerst mijn chamsys aan en voorzie ik de meeste toestellen al van stroom, natuurlijk met de powerknop OFF (behalve strobo é, die moet niet op hol slaan). op de sturing stel ik enkele basisdingen in zoals beweging van heads en sequenties voor parren. Na het aansluiten van een dmx lijn, zet ik dat volgende toestel aan om direct te zien of er geen fout in de dmx lijn is. Zelden een kleine storing gehad, maar net deze vond ik wel bizar.

Op het moment dat ik een dmx kabel in de out van die par deed en verbond met het volgende toestel, begonnen alle toestellen een eigen leven te krijgen. dipswitches stonden goed op dmx, zeker niet op auto-adressering of andere functies. Toen ik deze thuis inplugde om te testen, werkte het geheel wel zonder problemen.

Originally posted by laserguy
                        Opgelet met LED parren van JB: sommige versies ondersteunen automatische adressering en meer van die grappen en grollen... daar kun je dus rare dingen mee tegenkomen.
                        alle switches op 0 voor auto adressering, gebruik ik enkel als ik de ledcon-02 neem voor deze ledparren.
                        misschien gaf deze functie nu toch subtiel een paar problemen, geen idee.. ik was al blij toen ik de dag erna deze par terug normaal zag werken

Comment

• Noobie
                          • Dec 2007
                          • 223

Originally posted by DJ Antoon
                          Hmm dan weet ik niet waar ik beveiligingen voor bouw.
                          Sorry maar als er meer als ongeveer 12V common mode op staat dan gaat de ingang echt wel kapot als er geen aanvullende protectie op zit. Over het goed functioneren hebben we het dan al lang niet meer.
                          Ik zou die aarde of 0V toch maar netjes aansluiten...

Kijk anders eens in een datasheet van een RS485 receiver zoals een SN75176 (Veel gebruikt in DMX apparatuur)
                          Natuurlijk kun je een ingang slopen door een hogere spanning aan te bieden, maar dat was niet de vraag geloof ik.

Puur functioneel heeft de aarde geen enkel nut. heel anders als bv. bij een symmetrisch audio signaal.
                          het is niet voor niks een "Differential bus tranciever" oftewel hij bekijkt het verschil tussen + en - ingang,

De driver is intern al (deels)beschermd tegen overspanning/foutieve signalen. Overigens is het aanbevolen spanningsverschil t.b.v. de databus 12V, dus de 'probleem' waarde die je opgeeft is niet juist.
                          Misschien toch zelf nog een keer de datasheet lezen?

Hoe verklaar je anders de 2 draads werking in computernetwerken?
                          dat gaat qua datastroom nog veel sneller, en werkt gewoon 2 x 2 draads zonder massa. volgens mij met hetzelfde soort differentiële drivers( ongetwijfeld een ander merk/type)

Heb al jaren diverse dmx interfaces/repeaters in gebruik, waarbij de sturingen met een directe koppeling naar de driver, het meest stabiel functioneren. Juist door de massa aan te sluiten loop je het risico dat er overspanning op je driver komt. gewoon puur afscherming en niks anders. Kijk anders eens naar het "typical application cirquit" in diezelfde datasheet, zie je dat het ook tweedraads zonder weerstanden gewoon kan (en dus eigenlijk zo bedoeld is).

edit: @ shark: lijkt me vreemd dat de massa niet wordt doorverbonden. Kan me zo geen nuttige reden bedenken waarom je de afscherming zou willen onderbreken, anders als direct naar de print.
                          Tenzij er een optische scheiding in het armatuur zit voor de linkout. dan zou het armatuur ook gelijk al repeater gaan werken, wel ideaal kun je gewoon blind alles aan elkaar knopen. maar niet waarschijnlijk want ze verkopen ook graag splitters geloof ik.
                          Last edited by Noobie; 23-03-10, 20:19.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

De driver is intern al (deels)beschermd tegen overspanning/foutieve signalen. Overigens is het aanbevolen spanningsverschil t.b.v. de databus 12V, dus de 'probleem' waarde die je opgeeft is niet juist.
                            Misschien toch zelf nog een keer de datasheet lezen?
                            Ik heb het datasheet er niet op na geslagen, de waarde klopt niet helemaal (er staat ook bij ongeveer) maar zover zit ik er niet naast.
                            Ik kan hier een heel verhaal gaan houden over common mode spanningen, recommended operating conditions en absolute maximum ratings, maar dat word wel erg off topic.
                            1 ding nog, een LAN interface is niet gelijk, hier zitten puls transformators tussen.

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

Originally posted by DJ Antoon
                              Ik heb het datasheet er niet op na geslagen, de waarde klopt niet helemaal (er staat ook bij ongeveer) maar zover zit ik er niet naast.
                              Ik kan hier een heel verhaal gaan houden over common mode spanningen, recommended operating conditions en absolute maximum ratings, maar dat word wel erg off topic.
                              1 ding nog, een LAN interface is niet gelijk, hier zitten puls transformators tussen.
                              lijkt me ook niet nodig, maar het "recomended aplication cirquit" geeft aan dat de drivers zonder meer direct tweedraads mogen worden gekoppeld. dus zijn de 'veiligheden' c.q. begrenzings weerstanden niet per se nodig en ook de aarde dus niet. In de praktijk werkt het ook gewoon zonder. kijk voor de gein maar eens in de sheet, of probeer het eens uit. zul je zien dat het gewoon werkt!

Comment

Working...