Zelfbouw ACL's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

    #16
    Originally posted by MEEO Licht en Geluid
    Moet zeggen dat ik het allemaal al een zeer ineffectief zooitje vond, aangezien die ACL lampjes maar een paar uurtjes meegaan.
    Raar, je zou toch verwachten dat een vliegtuigkoplamp wel langer dan een paar uurtjes meegaat.

    Edit:
    Je hebt gelijk, volgens de GE specs (type 40576) gaan ze maar 25 uur mee. Beetje jammer van de serieschakeling is dat ze dan ook meteen allemaal uit zijn.

    Originally posted by MEEO Licht en Geluid
    Ik had het meer over de toepassing op landingsbanen, zoals ik in mijn eerste post zei. Daar branden enkele 10000den lampen, die allemaal een levensduur hebben van 30 uur?
    Nee, GE heeft ook par56 lampen van 50 watt (ACL) met een levensduur van 400 uur en nog wat leukere types, die alleen slecht geschikt zijn voor een waaier.

    Vermoed trouwens dat op schiphol erg nette armaturen gebruikt worden met een prima reflector die je niet elke keer gaat vervangen en dat je dus volstaat met een betaalbaarder (en langer levend "peertje")
    Last edited by SoundOfSilence; 14-05-10, 13:06.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #17
      Simpel, dan kunnen deze lampen op een noodsysteem draaien samen met communicatie apparatuur
      En waarom zou je dan je communicatie systeem op een 'rare spanning' willen hebben werken?
      Er is vast een reden om niet voor 12 / 24 / 48 Volt te kiezen, maar ik kan hem niet verzinnen.
      De "eerste" auto-accu's waren 6 Volt, 3 cellen van 2 Volt.
      Als dan blijkt dat een hogere spanning beter is, verdubbel je dat gewoon. Niet onlogisch.
      Ik zou eerder voor bv. 10 Volt gekozen hebben, maar in grote delen van de wereld is het gebruikelijk om 12-tallig te werken. Mijn vermoeden is dat het ongeveer zo gegaan is.
      Goed beschouwd is onze 110V./220V./230V./240V ook een rare spanning, waarom niet 200 of 250?
      (volgens mij dwaal ik een beetje af van het eigenlijke onderwerp....)

      Comment

      • qvt
        • Oct 2009
        • 721

        #18
        Originally posted by Carl
        En waarom zou je dan je communicatie systeem op een 'rare spanning' willen hebben werken?
        Er is vast een reden om niet voor 12 / 24 / 48 Volt te kiezen, maar ik kan hem niet verzinnen.
        De "eerste" auto-accu's waren 6 Volt, 3 cellen van 2 Volt.
        Als dan blijkt dat een hogere spanning beter is, verdubbel je dat gewoon. Niet onlogisch.
        Ik zou eerder voor bv. 10 Volt gekozen hebben, maar in grote delen van de wereld is het gebruikelijk om 12-tallig te werken. Mijn vermoeden is dat het ongeveer zo gegaan is.
        Goed beschouwd is onze 110V./220V./230V./240V ook een rare spanning, waarom niet 200 of 250?
        (volgens mij dwaal ik een beetje af van het eigenlijke onderwerp....)
        Boordspanningen zijn er in vele vormen AC/DC verschillende frequenties tot in de Ghz.. Maar heel toevallig zijn de ACL's een heel mooi effect als je ze waaiert en kun je ze per 8 dus 2 fourbarren gebruiken op 230.

        Het aantal branduren is voor zo'n lampje niet zo'n punt gezien ze volgens schema vervangen worden lang voor ze kapot gaan(als het goed is)

        Tip richting TS : als je ACL barren maakt, monteer dan per aansluiting een neonlampje gewoon op de fase en de nul.. Als de lamp dan kapot gaat begint het neonlampje te branden, zo kun je direct zien welke lamp je moet vervangen
        There is no substitute for imagination

        Comment

        • sjoerd
          • Apr 2004
          • 341

          #19
          Ik heb het plan om nog eens ACL barren te gaan maken met par 36 ACL, dus wel met de 28V/250W lampen er in. Dit omdat zo'n 4bar een stuk kleiner is wat met name veel scheelt met transport. Het wattage is hetzelfde, is het effect en lichtopbrengst ook vergelijkbaar?? Ik heb ze helaas nog nooit zelf zien branden.

          Comment

          Working...