onjuist DMX-protocol bij Showtec multidim en LS2412

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wimbru
    • Sep 2003
    • 148

onjuist DMX-protocol bij Showtec multidim en LS2412

Er gebeuren het laatste jaar rare dingen bij Showtec:
    Afgezien van het feit dat het faden van hun tafels Showmaster en SC2412 schokkend verloopt, moeten we nu merken dat de laatste serie hun DMX-protocol gewijzigd hebben.

Er zijn DMX demultiplexers die niet overweg kunnen met het aangeboden signaal. Tussenschakelen van een DMX merger (van een beter merk) biedt de oplossing: het DMX-signaal wordt gekuist.

Maar ook omgekeerd: de Showtec Multidim MKII heeft nu ook moeilijkheden met het DMX-signaal van goede stuurtafels (ADB & Strand): in gedimde toestand lijkt het signaal ca. 10% op en neer te zweven.
    Gebruikt men hier zo'n slechte Showtec-stuurtafel, dan werkt de Multidimmer mooi stabiel.

Conclusie: Showtec (en misschien ook andere Chinese merken) maken hun eigen DMX-norm. Zolang je bij de brol van Showtec blijft is alles OK.
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Bepaalde types 6-kanaals dimmers van Showpech hebben ook problemen met een DMX-controller die WEL op een fatsoenlijke rate uitstuurt (zoals Cuelux). Cuelux stuurt volledig binnen de officiele USITT specs DMX uit. Dan reageren ze ongelooflijk traag.

Antari rookmachines kunnen er ook wat van, een Z-1500 gaat bijvoorbeeld ook wel eens over z'n nek van een serieuze DMX-controller.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• remco_k
      • Sep 2002
      • 325

En heb je er al eens een goede analyzer aan gehangen om die conclusie van jouw te bevestigen?

Wie weet zijn er externe factoren die flink roet in het eten gooien.
      Ik noem er zo even een paar op:
      - Twijfelachtige bekabeling
      - Externe storingsbronnen icm met het niet afsluiten met een terminator
      - Aardlussen

En zo zijn nog wel een stel op te noemen die stuk voor stuk voor de grootste problemen zorgen die bij gebruik van DMX controller A wel boven water komen en bij B niet.
      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

Originally posted by remco_k
        En heb je er al eens een goede analyzer aan gehangen om die conclusie van jouw te bevestigen?
        In mijn geval: Ja, allemaal gecheckt.
        Creating shows beyond Imagination

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Zou het niet kunnen dat de tafels verkeerd uitsturen?
          Heb al diverse showtec/botex/GLP/... tafeltjes gezien die enkel 24 of 48 kanalen uitsturen ipv alle 512 (zie typenaam...)
          Verschillende devices kunnen daar idd niet mee overweg (aangezien buiten spec!).
          Je mergerverhaal klopt dan ook in dit plaatje.
          Last edited by axs; 07-06-10, 10:17.
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• wimbru
            • Sep 2003
            • 148

Originally posted by remco_k
            Ik zie wat ik zie: geflikker en rotzooi.
            Ik ben al content dat ik een goede dmx-tester heb.
            Al de andere truucs om het DMX-signaal zuiver over te brengen zijn gerespecteerd.

Vervolg van het verhaal: als ik de Multidim van Showtec stuur vanaf een propere tafel zweeft de uitgang ca. 10% op en neer. Plaats ik een ELC merger ertussen, dan blijft hetzelfde euvel. Vorig weekend kon ik een merger van Showtec lenen en zie... het zuivere DMX-signaal werd vermassacreerd naar het Showtec protocol! De uitgang van de dimmer bleef mooi stabiel!

Comment

Working...