Automatisch of Handmatig ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gideonsterk
    • Jun 2010
    • 1

Automatisch of Handmatig ??

Hallo Experts..,

Zal mij even kort voorstellen :

Ik zit zelf in een cover band van 5 personen en sinds kort is er een 6e bij om de controle van mij over te nemen voor de audio en licht besturingen.
    Zelf sta ik achter het keyboard en heb ik nu wel geleerd dat ik niet in een live situatie alles onder controle kan houden..( al wil ik dat graag..) . Sinds 2 jaar ben ik bezig met dmx (led verlichting) en heb ondertussen al 4 controllers gehad.Ik zal dan ook geen vragen stellen hoe je moet programmeren.Ik ben alleen erg onzeker of ik de juiste richting op ga.

Mijn doel is de emotie van muziek nog beter in de verlichting te zetten.
    Mijn ervaring is bij disco,house,techno etc...programmeer leuke scenes zet de audio functie aan en de lampen doen hun werk wel.

Ik heb nu wel heel veel filmpjes gezien ..vaak bij wat wildere muziek dat de lampen geweldige effecten geven op het juiste moment. Ik kan alleen maar weinig vinden hoe er achter de schermen gewerkt wordt.

Momenteel werk ik als volgt.
    1. Maak een klein lichtplan op papier per nummer.
    2. Programmeer een bank ( meestal 8 scenes )
    3. Maak een keuze of er in de ''live" situatie handbediend word of op audio functie.

Met de huidige controllers vindt ik het maar erg lastig om "live" de controle van de lampen over te nemen.

Configuratie :
    8 x Eurolight Led parren
    2 x A DJ Moonflowers
    1 x 4 Color laser (made in china )
    2 x Showtech clubscan
    1 x Eurolight syc-100
    1 x A DJ revo sweeper
    2 x Sunstrips
    1 x Blinder
    2 x strobo
    4 x moving head.
    1 x smoke
    1 x showtech setter 48

Nu luister ik steeds naar de muziek en programmeer ik een scene met het idee ...ok op dit moment moet er wat mat de verlichting gebeuren...
    Het risico is wel altijd dat je in een live situatie te laat inzet waardoor de verlichting niet juist loopt.
    Ik zit te twijfelen om over te stappen naar dmx software, echter heb ik nog geen software kunnen vinden waar ik ook de muziek in mee kan laten lopen.

Ik hoop dan ook in deze topic meer ervaringen te horen hoe er in een live situatie gewerkt wordt en hoe dat voorbereid word.
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Bij shows waar het precies gelijk loopt is er gewoon een lichttech.
    Er is gewoon geen programma/licht tafel die dit standalone kan.

Daarnaast zijn er meerdere stylen om te programmeren, als je voor een show wilt gaan die perfect klopt zul je hoogstwaarschijnlijk voor een lichttech moeten gaan.

En misschien als je heel strak speelt kun je het helemaal programmeren tot om de milliseconde, maar dan moet je enorm strak zijn en geen ongeplande dingen spelen.
    Erg lastig allemaal...

Groetjes ;-)
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

hallo gideon,

als je toetsen doet en controlfreak bent. dan kun je een lichtshow eventueel aan je tijdcode / sequencer hangen. Gewoon met midi...

Wij kiezen er voor om bij de klussen zonder lichtman-budget gewoon voor mooie plaatjes te gaan en die uit een DMX-recorder te laten lopen. Die programmeer ik thuis visueel met DAS-light.

Overigens is een goed voorbereide DAS show op een PC best een manier die kan werken als je band enigszins tempovast is.
      Dan zorg je gewoon voor instellingen per vast ingedeelde song en laat die startten vanaf PC. Dan kun je best mooie composities draaien zonder extra man.

Voor grotere shows dan de 150man fuifjes zul je toch al iemand moeten hebben die de spullen bouwt en breekt. In de praktijk zal die vrijwel altijd beter presteren in de bediening dan jij op het toneel kan automatiseren.
      Echte lichtmensen zijn duur maar horen bij grote lichtshows eigenlijk "meegehuurd" te worden. Anders is het zinloos om zo een set neer te zetten.
      lekker belangrijk!

Comment

• Noobie
        • Dec 2007
        • 223

Op zich zou je met midi ook wat kunnen, al zou je dan wel met een click moeten spelen. Als je een Pearl o.i.d. goed programmeert, werkt dit prima.

Het kost alleen gigantisch veel tijd/kennis om dit op te zetten, vaak is het dan goedkoper om gewoon een tech mee te nemen. Tenzij je natuurlijk 120 x per jaar vrijwel dezelfde sets speelt.

Comment

Working...