DMX storing naar computer crach

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • diyo
    • Nov 2004
    • 65

DMX storing naar computer crach

Beste dames en heren,

Afgelopen zondag is er in een cafe waar ik draai de computer half dood gegaan.

Naar de afgelopen week bij de docter te hebben gestaan doet hij het weer.

Echter nu wil ik het sunlight dmx software opstarten en krijg ik geen enkel respons.

Nu heb ik er voor de test een showtec dmx sturing aangehangen. Een simpel ding waar 12 schuiven op zitten. Deze heb ik op de dmx lijn gezet en als ik schuif 1 omhoog gooi hoort er een LED par te branden.

Tot mijn grote verbazing gaan er meerde led parren aan.

Kan de computer crash te maken hebben met deze (ongewone) storing? Misschien dat er een stroom stoot via de USB de dmx lijn is ingevlogen. Of kan dit niet...?

Graag jullie reacties!

Alvast bedankt.

Groeten Bob
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Persoonlijk lijkt me dit vrij straf... maar aangezien er meerdere parren ?exact? hetzelfde reageren vermoed ik dat die gewoon allemaal op hetzelfde adres staan...
    vrij simpel om na te gaan of dit zo is...
    Daarnaast het sunlight probleem: Is dit een vers geïnstalleerde versie of is het nog dezelfde als voor de crash? maw heb je hem geherinstalleerd of niet? daarnaast kan je altijd je settings en drivers nagaan of die aanwezig zijn en correct zijn.
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Ik zou eerst eens kijken wat dan wel niet het probleem was geweest van de crash. Dus wat veroorzaakte de crash. Daarna kun je gaan kijken of het te maken had met de DMX sturing.

Wanneer dat het geval is dan heb je wel een probleempje. Wanneer niet, dan zou ik eens beginnen met een clean install van de DMX software.

Dus eerst alle programma onderdelen, het hele programma dus, er af gooien. Daarna eventuele achtergebleven drivers en register sleutels er uit. Zodat je echt met een volledige schone lei kunt beginnen.

En dan nog eens proberen met wat parren om dit te bedienen
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• LJKEVIN
        • Dec 2005
        • 426

Ik ben nu 3 jaar ervaren met sunlite, maar een echte her-installatie heb ik zelf nooit hoeven doen.

Ik neem aan dat je een back-up file hebt gemaakt van de "show"?
        Start sunlite zelf niet, of reageren je lampen gewoon niet.

Wanneer sunlite opstart, krijg je dan in dat kleine venster een teken van leven van je dongle??? (afhankelijk van de dongle meestal 512BC in rood)?
        Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Originally posted by LJKEVIN
          Ik ben nu 3 jaar ervaren met sunlite, maar een echte her-installatie heb ik zelf nooit hoeven doen.
          nee, maar jij hebt dan ook geen PC die gecrashed is

Werkt de dongel eigenlijk nog wel?
          Last edited by dj-wojcik; 11-06-10, 16:30.
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• LJKEVIN
            • Dec 2005
            • 426

Hmmz nee,

Ik zou zeggen, 1:
            sunlite de-installeren (maar show file niet verwijderen!!)
            opnieuw installeren van sunlite, (drivers niet vergeten!!)

show laden

klaar?
            Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• diyo
              • Nov 2004
              • 65

Originally posted by Funmaker
              Persoonlijk lijkt me dit vrij straf... maar aangezien er meerdere parren ?exact? hetzelfde reageren vermoed ik dat die gewoon allemaal op hetzelfde adres staan...
              vrij simpel om na te gaan of dit zo is...
              Daarnaast het sunlight probleem: Is dit een vers geïnstalleerde versie of is het nog dezelfde als voor de crash? maw heb je hem geherinstalleerd of niet? daarnaast kan je altijd je settings en drivers nagaan of die aanwezig zijn en correct zijn.

Beste Funmaker,

Bedankt voor je reactie. Alle lampen hangen vast in de zaak. Deze worden in principe nooit verwisseld. Dus alle dmx adressen blijven hetzelfde. Deze kunnen dus niet in één keer hetzelfde adres hebben. Elke lamp heeft een eigen dmx start adres.

De eerste ledpar heeft dmx startadres 1. Als ik er een een showtec light 12 lichttafeltje er op aansluit hoort de eerste par te werken als normaal. Zelfs de tweede ledpar zou je kunnen bedienen (tafel staat op dimmermode)

Maar als ik een willekeurige schuif omhoog gooi dan gaan er meedere led parren branden.

Dit is eigenlijk het probleem waar ik het eerst tegen aan loop.

De sunlite computer software daar heb ik verder nog niks mee gedaan. Eerst wil ik graag de de dmx lijn weer gaat werken zoals het hoort.

Kan het zijn dat dmx 'lezers' van de lampen kapot gaan, en kan dat komen door een crash van een pc.

Ik heb ook al een enkele dmx lijn van de lite 12 naar een dimmer getrokken. Op de dimmer zit een 'ontvangst' lampje. deze knippert als deze dmx ontvangt. Dit lampje gaat alleen knipperen als ik de dmx instel van 1 - 10 van 10 - 255 geeft deze geen respons.

Dit heb ik zelf nog nooit eerder gehoord /gezien.

suggesties?

Comment

• diyo
                • Nov 2004
                • 65

Volgens de computer zaak is er een te grote piekspanning geweest.

Hierdoor is geheugen, de processor en de voedingsbron naar de eeuwige jachtvelden geschoten.

misschien helpt deze info...

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Het zou ook nog iets kunnen zijn in dat showtec tafeltje.
                  Maar zonder te meten, blijft het giswerk.

Misschien even een goede DMX tester te pakken krijgen, -of- een DMX lampje elders vandaan waarvan je -zeker- weet dat die goed is.

De DMX receivers in de vaste lampen die je hebt hangen kunnen inderdaad kapot, net zoals elk ander stukje electronica kapot kan gaan als gevolg van een grove storing ergens. Je moet het alleen even vast zien te stellen dat het zo is. Zorg dat je iets vindt om het probleem aanwijsbaar te maken of om mogelijkheden uit te sluiten.
                  Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                  Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Ik zal je eerlijk bekennen dat ik al genoeg storingen heb mee gemaakt, maar dat het echt bijna nooit kan voor komen dat je CPU je RAM en tevens je voeding tegelijkertijd een pats krijgen waardoor ze allemaal kapot zijn.

Het is sowieso een raar verhaal want je CVE en je geheugen. Want die hangen niet direct op de zelfde bussen, waardoor het onmogelijk word wanneer op je USB kortsluiting word veroorzaakt dat deze ook in een keer meer dan 5v krijgen.

Maar ik denk dat dit meer een probleemje is voor je locale computer boer, dan dit forum.

Zonder een goed functionerende computer zal de DMx software niet kunnen werken

dus: Zorg voor een goede PC

misschien helpt deze info...

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by dj-wojcik
                      Het is sowieso een raar verhaal want je CVE en je geheugen. Want die hangen niet direct op de zelfde bussen, waardoor het onmogelijk word wanneer op je USB kortsluiting word veroorzaakt dat deze ook in een keer meer dan 5v krijgen.
                      Klopt, maar die piek kan ook van buiten komen, uit de WCD. Dan gebeurd het wel regelmatig dat de voeding, het moederbord en de daarop aangesloten componenten (CPU, GPU, RAM) ook het hoekje om gaan. HDD's kunnen trouwens erg goed tegen spanningspieken... die gaan bijna nooit stuk door piekspanningen.

De enige oplossing om piekspanningen vanuit het net te voorkomen: UPS er tussen.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

Ja maar waar zien we tegenwoordig UPSen?

- server ruimte
                        - bij mij in de kelder
                        - Evenementen

Maar in ieder geval niet in een cafétje, waar ook een niet te al te geweldige pc staat schijnbaar.

Comment

• remco_k
                          • Sep 2002
                          • 325

Daar komt bij dat lang niet alle UPS-en piek- en frequentie beveiliging doen.

Daarnaast kan er in een computervoeding zelf genoeg misgaan die alles wat erachter hangt frituurt. Daar zal een UPS (die ook geld kost en maar een paar jaar meegaat voordat hij weer een bak geld kost: accu's) niets tegen kunnen doen.
                          En zo zijn er nog een paar plekken in de -hele- DMX chain (bij elk lampje, in theorie) waar het grof mis kan gaan... Maar over sommige dingen moet je niet te hard nadenken, omdat het in theorie maar weinig tot niet voorkomt.
                          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Wanneer je computer stuk is, dan ga je 'm repareren.

Onderwerp afgesloten wegens geen enkele affiniteit met licht.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...