Samenstelling RGB lasers, kleurverhouding?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by RenéE
    [...] [...]
    Dit zijn de curves die ten grondslag liggen aan de CIE curves (hoefijzerkrommen). Omdat negatieve lichtsterkte in dit geval inderaad niet bestaat is dit vertaald in de curves die ik liet zien:

In deze CIE curves is de curve van groen (y) gelijkgesteld aan de gevoeligheidscurve (Y) van het oog.

De hoefijzerkromme laat zien hoe de verhoudingen in vermogen tussen bronnen (monochromatisch) moeten liggen om een mengkleur te krijgen (tri-chromate in dit geval: RGB). Wit bestaat dus inderdaad niet als monochromatische bron (net zoals magenta!).

Wat betreft de gevoeligheid voor groen, de discussie laat ik effe rusten, heb even geen tijd om het uit te zoeken. Het kan zijn dat ik me vergis, maar ik vraag me af waar de fout dan zit, want ik weet niet anders dan dat rood en blauw (flink!) geknepen moeten worden tov groen om fatsoenlijk wit te krijgen in RGB systemen.

Overigens, vergeet niet dat het vermelde wattage van de laser niet direct iets hoeft te zeggen over de uiteindelijke lichtsterkte / luminance van de bron.
    Net zoiets als het wattage van een speaker niks hoeft te zeggen over geluidsdruk.
    Last edited by berolios; 03-10-10, 11:18.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Interessante discussie. Een goeie kleurmenging is niet altijd even gemakkelijk. Er is zoiets als wit en wit (koudwit/warmwit) en er zijn veel manieren om wit te maken zoals de geel/blauwe laserdiodes die je ook af en toe tegenkomt. In tegenstelling tot Berolios heb ik nog nooit rood moeten "knijpen" om fatsoenlijk wit te krijgen: integendeel! Ik heb hopen rood nodig, een beetje groen (ong. 20%) en nog minder blauw (ong. 10%). Dit was nog met een 655 nM rood. Volgens een colorimeter zou dit ongeveer 5500 K moeten opleveren.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Nogmaals, ik heb geen ervaring met laser, vooral met LED.
        En kijk aub naar verhoudingen in lichtsterkte, niet in % knijpen.

Me dunkt dat je groen moet knijpen als dit een xx-aantal keer zo sterke laser betreft als het rood/ blauw.

Als wij met LED wit moeten maken en alle di's dezelfde power hebben, is groen voluit en rood/ blauw geknepen. Ik heb het hier over productontwikkeling, dus logaritmes in de firmware. Da's wat anders dan de DMX waardes die je instelt op je desk ...
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Laser is gewoon niet met LED te vergelijken. Laserlicht is monochromatisch en in fase! LED is gewoon een zootje gekleurd licht met een bepaalde spectrale breedte. Heel andere fysische eigenschappen. Overigens spreken wij van groen 532 nm. Een groene led is zeker geen 532 nm. En je ziet aan de stijlheid van de ooggevoeligheidscurve ook hoe een paar nm afwijking direct resulteert in een groot verschil van waarneming door het oog.
          Daarenboven spreek je bij LEDs over VERBRUIK, niet over lichtoutput en aangezien het rendement daar al per kleur of fabrikant kan verschillen kun je geen vergelijk maken. Bij laser betekent 1 Watt ook effectief 1 Watt output want de power wordt gemeten IN de straal.
          Stop dus met LED te vergelijken met laser want dit is onzin.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by laserguy
            [...] Stop dus met LED te vergelijken met laser want dit is onzin.
            Ik geef duidelijk aan vanuit welke optiek ik spreek en dat ik geen ervaring heb met laser. Het lijkt me dat dat genoeg context geeft om mijn bijdrage de juiste waarde toe te kennen.

Ja, als je kijkt naar bronkleur en bandbreedte is laser iets anders dan LED of andere brede bronnen.

Echter, voor het mengen van kleuren gelden exact dezelfde regels, dus daarom denk ik dat de bijdrages toch zeker nuttig kunnen zijn voor het inzicht van de TS.

Maar ik zal het verder aan de laser experts overlaten, ik heb mijn twee centen wel in het potje gedaan.

Is de TS ondertussen al wat verder in zijn zoektocht?

Comment

• seppe30
              • Dec 2007
              • 248

niet echt
              ben nog altijd op zoek hoe het komt dat het vermogen van groen en blauw zoveel kan schillen
              tussen twee laser die even veel 640nm vermogen hebben.

Comment

• Svartrose
                • Apr 2008
                • 229

Misschien kun je dat het beste aan de fabrikanten van desbetreffende lasers vragen.

Wat je vaak ziet is dat er een enorm vermogen 650nm of 445nm in zit en een laag vermogen groen. Dat soort lasers noemen ze dan "hoog vermogen lasers", terwijl de lichtopbrengst helemaal niet zo hoog is. Marketing dus!

Wat wil je bereiken met je kleurverhouding?

640nm is duur, 532nm relatief goedkoop, 445nm lekker goedkoop.

Ben je van plan een laser aan te schaffen? Kun je daar iets over vertellen? Misschien kunnen we je daarin adviseren...
                Last edited by Svartrose; 04-10-10, 09:29.

Comment

• seppe30
                  • Dec 2007
                  • 248

heb tot voorkort een 500mw rgb laser gehad die is nu weg
                  en zijn op zoek achter en andere
                  voor het grotere werk (voornamelijk fuiven dus beam show's meestal)

Comment

• Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

Hoe diep zijn de zalen waarin je, je voorstelling wilt laten plaatsvinden?

Hoeveel mW groen had je 500mW RGB laser?

Wat is het budget?

Comment

• seppe30
                      • Dec 2007
                      • 248

had 150mW groen
                      budget ligt nog niet echt vast
                      koop ik hem nog dit jaar of volgen jaar dat kan enkel 1000 euro's schillen
                      kan ook nog enkel investeringen uitstellen tot volgend jaar

ongeveer 50 meter zou het doel worden

Comment

• Svartrose
                        • Apr 2008
                        • 229

Bij beam shows is de kwaliteit van de straal wat minder belangrijk, dus je zou voor 635nm kunnen gaan ipv van 640nm. Stuk goedkoper!

Wat denk je van:

500mW 532nm
                        2000mW 445nm
                        800mW 635nm

Ben je van plan DMX of ILDA te gaan gebruiken voor de aansturing?

Comment

• seppe30
                          • Dec 2007
                          • 248

werk nu al met ilda

Comment

• seppe30
                            • Dec 2007
                            • 248

om terug tekomen op die vermogens
                            500mW 532nm
                            2000mW445nm
                            800mW635nm

raad jij aan wat dacht je van

1400mW 532nm
                            300mW 640nm
                            1000mW445nm

ik weet het blauw is een stuk minder meer veel meer groen

of

1000mW 640nm
                            1400mW 532nm
                            4000mW 445nm

maar dat zal me wel een groot pak meer kosten en is mischien wat te veel power voor het geen ik het zal gebruiken
                            maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt

Comment

• Svartrose
                              • Apr 2008
                              • 229

Tja, qwa verhoudingen is de laatste natuurlijk beter. Maar het wordt wel erg overkill voor een zaaltje van 50m diep.

Waarom houdt je aan de 1400mW groen en 640nm rood vast?
                              Last edited by Svartrose; 07-10-10, 17:06.

Comment

• seppe30
                                • Dec 2007
                                • 248

dacht ik ook
                                zijn vermogens van bestaande lasers
                                dus daar kan ik niet veel aan veranderen
                                of moet zelf een samen steken

Comment

Working...