Spark 4D vs. HOG II

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Michelowitz
    • Dec 2010
    • 4

Spark 4D vs. HOG II

Voor ons kleine theatertje hebben we wat geld om twee bewegende lampen te kopen. Nu hebben we een analoge tafel en dus moet er ook een nieuwe console bij.
    Gezien het budget zoek ik occasion. Ik heb twee tafels op het oog: een Spark 4D en een HOG II. Kan iemand mij vertellen wat de beste keus is.
    Verder denk ik erover om voor de lampen voor Martin Mac 550 te kiezen (ook occasion dus).
    Ons totale budget voor alles is ongeveer 9000 euro.
    Dank,

Michel
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Beste Michel,

Als je budget beperkt is en je toepassing voor een theatertje, zou ik je adviseren om 4 wash-lights te kopen. Martin is niet het meest betrouwbare merk, dus kijk ook zeker eens naar een Robe 250WashAT. Misschien kun je zelfs 2de hands aan de 250WashXT komen, die ouder is, maar ook prima!

Als tafel is een HogII niet zo geschikt, omdat hij simpelweg niet meer gemaakt wordt en er geen onderdelen meer voor zijn. De Spark4D kan nog steeds worden geserviced, maar is ook wel vrij groot voor jouw toepassing.

Kun je een budget indicatie geven? Misschien dat we je dan nog beter kunnen helpen.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• leysen
      • Dec 2007
      • 5

staat er toch 9000€

Comment

• marciano
        • Feb 2006
        • 164

Als je 9000,- euro hebt dan kan je misschien beter wat nieuws kopen gezien dat je in een theater zit is het misschien een idee om dan een

Strand Palette VL aan te schaffen en dan 2x Robe 250AT wash dit zal je gezien je budget halen.

Voor Regeltafels geef ik nu als voorbeeld een strand Palette VL ik vind dit een zeer fijne theater tafel maar dat is een persoonlijk iets kijk naar de verschillende merken en vraag daar demo;s van aan dan leer je een tafel aardig kennen.

Veel succes met je zoektocht

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Als merk voor theater toepassingen heb je over het algemeen te maken met Compulite, Strand en ETC. Deze merken zijn echt toegespitst op theatervoorstellingen. Wil je ook events, muziekshows o.i.d. gaan doen, is het wijsheid om ook de andere merken te onderzoeken. Met jou budget valt MA, Hog e.d. buiten de boot.

Strand Palette is een mogelijkheid, maar ook een ETC smartfade ML, Compulite (2de hands) of Zero88.

Anyway: zoals Marciano terecht aangeeft: lekker demo's gaan doen, dan vind je vanzelf iets goeds.

Voor dit geld moet je wel meer dan 2 Robe lampjes kunnen fixen: een mooi dealtje lospeuteren zou ik zeggen
          Arvid Buit

Comment

• Drumvogel
            • Nov 2004
            • 175

Absoluut een keer met de importeurs praten. Er zijn goede deals te krijgen met Robe, Martin en dergelijke.

Toch vind ik Arvid best hard tegenover Martin. Soms denk ik wel dat het meer een persoonlijke vete is. Wat heeft Martin jou ooit geflikt dat het zo haatvol moet zijn?

Comment

• Michelowitz
              • Dec 2010
              • 4

Mannen bedankt alvast.
              Ik ga het een en ander uitproberen.
              Nog even ter verduidelijking: we hebben een klein theatertje waar toneel en dans programmeren, maar ook bandjes, breakdance-battles etc.
              Nu hebben we 12 kringen en in totaal ongeveer 28 lampen hangen.
              De tafel moet het liefst ook makkelijk te bedienen zijn om gewoon wat licht aan te zetten tijdens repetitie (zonder bewegend licht).
              Brengt dat nog andere gedachten.
              Dank,

Michel

Comment

• R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

Absoluut! een spark en hog II zijn voor deze toestanden echt overkill.
                ik onderschrijf AJB's mening volledig.

ben zelf fanatiek zero88 frog gebruiker en kan deze zeker adviseren, maar een ETC smartfade is ook niet te versmaden en misschien voor simpel schuifwerk nog intuitiever te bedienen.

voor 9000 euri moet je echt wel een setje van 4 washes en een smartfade ml of zero88 leapfrog 48 kunnen kopen, die je zeker bij dans veel beter kunt gebruiken dan profiles.

kun je wat meer achtergronden over het theater geven, zoals het opleidingsniveau van de technici die er mee werken, maar nog belangrijker als het vrijwilligers betreft, het verloop van hen? niets is zo erg dan om op het moment dat er een supergemotiveerde vrijwilliger rondloopt die een GMA nog blind kan proggen of tussen de koffie en het toilet even een vl5 serviced, te investeren op zijn kennisniveau, die vrijwilliger na 2 jaar kwijt te raken waarna de nieuwe tech net een par kan verwisselen. onderschat dit probleem niet!

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Originally posted by Drumvogel
                  Toch vind ik Arvid best hard tegenover Martin. Soms denk ik wel dat het meer een persoonlijke vete is. Wat heeft Martin jou ooit geflikt dat het zo haatvol moet zijn?
                  Martin "flikt" mensen geen dingen, behalve dan dat ze halfbakken rotzooi maken die altijd stuk gaat. In het beste geval werkt het wel, en ziet het er nog steeds niet uit. Dat is ongeveer de reden dat ik er een schurft aan heb. Back on track...
                  Arvid Buit

Comment

• PeterZwart
                    • Jan 2008
                    • 402

Hmmn ik zit nu te denken:

Als het echt een klein theater is.. moet er dan beslist meteen 1 van de betere theatertafels staan of zou dit misschien ook gewoon met een simpelere tafel kunnen?

Tot in hoeverre wil de lichttechnicus er geavanceerd mee programmeren?
                    Hebben jullie vaak gast-technici op bezoek? (dus moet een tafel algemeen geacepteerd zijn?)
                    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

erg leuke tafel een express 24/48, onverwoestbaar en zeker geaccepteerd door pro's, maar ik mis wel een ding...de mogelijkheid om hier makkelijk intelligent licht mee aan te sturen..

dan is een smartfade best of both worlds; een geaccepteerd merk en een brede inzetbaarheid.

Comment

• Shark
                        • Aug 2007
                        • 208

misschien eens kijken naar chamsys?
                        ik heb er de pc wing van (ChamSys :: MagicQ PC Wing)
                        samen met een touchscreen past dit zeker binnen jullie budget, of je kan zelfs gaan voor de maxi wing.
                        werkt makkelijk, maar natuurlijk heeft deze zoals alle andere sturingen, zijn voor en tegenstanders

Comment

• Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

Ik vind chamsys leuk spul hebben, maar in een theater waar zo vaak dingen nieuw geprogrammeerd worden lijkt me een maxi wing wel absoluut noodzakelijk.

De PC wing is een leuk ding voor bijvoorbeeld een kleine club waar maar een paar keer per jaar iets daadwerkelijk geprogrameerd wordt. Moet je vaker iets programmeren moet je wegblijven bij dat dinge...
                          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Chamsys is niet geschikt voor theater, absoluut geen goed advies voor deze klant. Kijk eens naar de ETC range, Zero88, Strand en/of Compulite.
                            Arvid Buit

Comment

• CMY
                              • Feb 2008
                              • 49

Ik zou voor een zero88 fatfrog kiezen als je met max 48 dimkanalen werkt. Anders zou ik een zero88 leapfrog halen, die stuurt er namelijk 96 aan. Frog serie van zero88 is zeer eenvoudig, draaien van een theatervoorstelling is niets anders dan op GO drukken. Extra beeldschermpje geeft precies weer wat nodig is. Kortom leuke tafels, niet al te duur, makkelijk te gebruiken & prima voor een klein theater.
                              .....::::: Lichtpik :::::.....

Comment

Working...