Showtec Explorer lampstarter defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vonkentrekker
    • Oct 2010
    • 9

Showtec Explorer lampstarter defect

Beste concullega's

Ik zit momenteel met een Showtec explorer met een defecte lampenstarter. Ik heb een nieuwe besteld bij Highlite maar dit exemplaar is niet dezelfde als het origineel. De nieuwe is van Philips en het origineel is van huaquan.

Voordat ik mijn nickname waar ga maken wil ik eerst zeker weten of ik niet ergens rekening mee moet houden. De schematische tekeningen die er op staan zijn verschillend maar komen wel op hetzelfde neer. Echter is dit anders getekend en dus zeer verwarrend.

Nou vraag ik aan jullie allen: Begin alstublieft niet te speculeren en geef aub alleen antwoord als je hier echt ervaring mee hebt. 1 kabeltje verkeerd en ik ben een MSD 250 lamp lichter en met een beetje pech een complete Showtec explorer kop. Ik zou je niet verantwoordelijk stellen maar een eerlijk en opdrecht advies is zeer welkom.
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Als Highlite je een vervangend exemplaar opstuurt zijn zij er toch verantwoording voor als deze niet compatible blijkt te zijn?
    Lijkt me logisch. En als je het niet vertrouwd dan kun je altijd contact met Highlite opnemen voor een extra check.

Comment

• NiTRO
      • Sep 2002
      • 677

welk artikelnummer heb je ontvangen? Ik durf met 99% zeker te zeggen dat het gewoon werkt!

Comment

• Vonkentrekker
        • Oct 2010
        • 9

Mocht iemand ooit nog eens tegen dit probleem aanlopen houd dan rekening met het volgende: Een lampenstarter van een Explorer is labiel (daar kunnen mijn vrienden van Feedback Eindhoven over mee praten) zo labiel dat de voormalige lamp (msd 250/2) een dusdanige klap had gekregen van de starter dat deze gesneuveld is. Ik was in de veronderstelling dat alleen de starter kapot was aangezien de lamp er uitzag als gebruikt maar zeker niet als de minste. Ik heb er toen een starter ingezet van een MAC 250+ en dat leverde niet het gewenste resultaat op. Op het display bleef heat verschijnen. Ik kreeg de tip om een sensor achter de lamp te reinigen met alcohol (nou had ik gelukkig genoeg in huis) maar omdat ik achter de lamp moest had ik eerst de lamp eruit gehaald. Deze legde ik op de tafel neer en hoorde van alles rammelen in die lamp. Dan weet je in principe wel genoeg. Ik heb er een andere MSD lamp in gedaan en de starter dus vervangen en het apparaat schijnt weer als een zonnetje.

Het apparte van dit hele verhaald is dat een Explorer bij een defecte lampenstarter, defecte ballast, defecte lampvoet, defecte bekabeling en dus ook bij een defecte lamp maar 1 ding aan geeft en dat is LAMP HEAT. Met andere worden, echt specifiek is die aanduiding niet.

1 ding weet ik 100% zeker en dat is dat de lampenstarter defect is. Goed is hij iniedergeval niet aangezien de Lp output zwart is en versmolten. Daarna heb ik uiteraard meteen de rest nagekeken en volgens mij is dit een breekbaar puntje van een Explorer. Ik kan iedereen aanraden om de lampenstarter indien hij kapot is te vervangen met een lampenstarter van een ander merk. Of dit er nou één is van een MAC of van een Clay packy maakt wel degelijk verschil.

Een lampenstarter hangt niet van het type of merk spot af maar van het type lamp wat erin zit. Dit gaat helaas niet altijd op aangezien er ook nog zoiets bestaat als een ballast. Een starter van een MAC 250 is een zeer stabiele oplossing in ieder geval. Ik heb dit risico gelopen aangezien ze allebij serieël zijn en niet veel afwijkende waardes hebben. Ik was een kratje bier kwijt aangezien deze uit een overleden MAC 250+ kwam. Ik weet niet wat de prijs precies is van zo'n starter maar dat hoeft niet veel te zijn.

Comment

Working...