Martin stopt met plasma lichtbronnen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Gerrit
    • Apr 2002
    • 479

    Martin stopt met plasma lichtbronnen

    Martin stopt met plasma lichtbronnen - Zichtlijnen - Vereniging voor Podiumtechnologie

    Ben benieuwd wie het met de mening van Martin Professional eens is.
    ------------------------------------------------
    Without colour, there is no perception
    ------------------------------------------------
    MvG

    Gerrit Schottert
    Controllux
  • Marciej
    • Nov 2003
    • 45

    #2
    Ligt er geheel aan wat ze bedoelen met 'Plasma' en of ze écht stoppen met de ontwikkelen van armaturen met gaspitten of dat de informatie verkeerd is geïnterpreteerd . De LED technology mag dan snelle sprongen voorwaarts maken maar om nu te zeggen dat het inmiddels een waardige vervanger is voor HMI, HTI, CSR en MSD laat ik in het midden!

    Ik zeg; Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt!
    Smile, you on TV!

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Heel slim, zijn altijd wel weer mensen die daardoor over de streep getrokken worden om nieuwe produkten te kopen.

      Fairlight beweert nu al, dat de vraag naar de mac101 en mac350 entour, enorm is.

      Of deze lampen nu echt zo snel weg zijn? Nee, dat geloof ik ook niet. Al is investeren in ontwikkeling van een uitontwikkeld product ook niet erg zinvol. (Kijk maar eens naar een mac250, mac250+ en mac 250 krypton, een leek ziet het verschil niet.) Wat dat betreft begrijp ik best dat zo'n beetje alle capaciteit op dit moment in led zit. Daar valt het meest te halen.

      Comment

      • tha_dj
        • Jan 2004
        • 375

        #4
        Maar heb hier laatst een paar 101 aan het werk gezien tegenover de 600 en 250 krypton, maar best leuk spul, qua formaat en output echt wel serieus te noemen al.


        En daarnaast het verbruik !

        Dus LED heeft echt de toekomst.
        your light !

        Comment

        • soundcheckfrits
          • Jan 2005
          • 455

          #5
          nog 1 ding offtopic.. ondanks dat de 101 led's heeft heeft deze jongen ( in bedrijfs mode) nog een verbruik van 123 watt.. (in rusttand 25 watt)

          het verschil tussen de 101 en een vergelijkbaar armatuur is en blijft groot, maar voor een LED armatuur vind ik het verbruik nog aan de royale kant.
          de groeten SCF

          Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by soundcheckfrits
            maar voor een LED armatuur vind ik het verbruik nog aan de royale kant.
            Dat is als je appels met appels vergelijkt. Ik bedoel hiermee dat er heel vaak niet eerlijk vergeleken word, of de totale lichtopbrengst is duidelijk minder. Of de openingshoek is veel kleiner.
            Voor veel mensen is led gewoon led. En dat is dus niet zo. Er komt wel veel leuks aan, de luxeon rebels zijn al erg mooi, en het einde is nog niet in zicht.

            Comment

            • tha_dj
              • Jan 2004
              • 375

              #7
              Nou kijk, hier een link met een klus van mijn concollega !!!

              Tribute to The Cats Band | Nieuws

              Staat in de verscheidene mapjes bij het kerstconcert een aantal 101 van martin en een mac 300 zelfde kant op, ongeveer dezelfde kleur ( want wit is niet helemaal wit met de LED )

              Het feit dat in 1 kist qua formaat van de 2 mac 300's nu 8 van deze 101's zitten betekend al genoeg ruimte besparing en gewicht besparing dat de beste man van KTS ( collega doordeweeks en concollega's in het weekend ) besloten heeft ze te verkopen samen met een aantal mac 600's.

              Wij hadden ook al interesse in deze 101's maar na de demo waren we ook echt overtuigd dat we er hard voor gaan sparen.

              your light !

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Voor mij is de MAC101 puur geldverspilling: MH's met losse LED's en R, G, B apart is voorbijgestreefd. Het lijkt ook trouwens nergens naar die kermiskleurtjes en je schaduwen zijn gewoon lelijk (vooral als er groen in het gebruikte kleur zit). Zonde van het geld. En ze geven zeker nog zo veel licht niet: 2200 lumen voor de MAC101 t.o.v. de 4800 voor de MAC300.
                LED mag dan de toekomst zijn, voorlopig is er nog te veel rommel op de markt en leeft LED voor een groot stuk van het feit dat het een "hype" is.
                Last edited by laserguy; 29-12-10, 23:01. Reason: woordje vergeten
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  -LED heeft minder lichtopbrengst dan conventionele bronnen
                  -LED kan minder kleuren mengen dan andere bronnen
                  -LED heeft slechte optische kwaliteiten
                  -LED verbruikt bij gelijke lichtopbrengst MEER stroom
                  -LED is ongeschikt voor BElichting, i.v.m. schaduw, kleurtemp, en dimbaarheid

                  Of terwijl: spielerei! Natuurlijk wordt er hard gewerkt en is Philips als marktleider supergoed bezig. Maar laten we vooral niet te vroeg juichen en allemaal kansloze spotjes gaan inslaan. Martin brengt over het algemeen geen spotjes op de markt met de doelstelling MOOI licht te maken, dus wees vooral op je hoede bij aanschaf...

                  VL VRX is ook zo'n typisch voorbeeld: weinig licht, geen congo, etc.etc. Zonde van je centjes...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • mustang1
                    • Sep 2006
                    • 94

                    #10
                    Aan de betweter hier: het is een Vari*Lite VLX Wash...
                    Mooi spul, he?

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #11
                      Originally posted by AJB
                      -LED heeft minder lichtopbrengst dan conventionele bronnen
                      -LED kan minder kleuren mengen dan andere bronnen
                      -LED heeft slechte optische kwaliteiten
                      -LED verbruikt bij gelijke lichtopbrengst MEER stroom
                      -LED is ongeschikt voor BElichting, i.v.m. schaduw, kleurtemp, en dimbaarheid
                      Hallo Arvid,
                      daar hou ik van: onafhankelijke kritische mensen, die geen hype's of politiek correcte l*lkoek lopen na te blaten.
                      Maar ik schat jouw kennis ook wel zodanig in dat je een objectieve kanttekening kunt plaatsen
                      bij de resultaten van het VPT-onderzoek, dat in Zichtlijnen werd geplubliceerd.
                      Want daar is zo ongeveer alleen maar "Hosannah" te lezen.
                      Ligt er ergens 'een stukje waarheid' in het midden?
                      Jouw opmerking over Philips deed mij weer denken aan het feite dat die op de 'Kopenhagen-klimaat-katastrofe-konferentie',
                      vooraan stonden bij het bedelenen om overheidssubsidie...
                      Als ze echt overtuigd waren van alles vóór (en vrijgel geen tégen), dan was dat niet nodig. Dan wil je de eerste zijn in verband met patenten, marktvoordelen enz...
                      [Of zouden die grote bedrijven hetzelfde hebben als junks en bedelaars:
                      alles waar - met smoezen, slijmen, zielig doen en zeuren - wat weg te halen is, doen ze meteen maar.
                      En de overheden laten zich voor zulke karretjes spannen, of dat nou terecht is, of niet. ]
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • Drumvogel
                        • Nov 2004
                        • 175

                        #12
                        Wat is dan de doelstelling van Martin, Arvid?

                        Over het algemeen ben je altijd royaal met het beargumenteren van je stellingen, maar zodra het merk Martin valt is redelijkheid ver te zoeken.

                        Ik ben niet degene die je ongelijk geeft maar ik verwacht vooral bij negatieve klanken over een merk/produkt een goed onderbouwd verhaal.
                        Ik wil je trouwens ook geen gelijk geven.

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          in het verlengde hiervan: Zuiniger Philips-lamp licht oude Times Square Ball op - De Financiële Telegraaf | Financieel nieuws leest u op DFT.nl van De Telegraaf [Philips]
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            Klinkt een beetje als "Stage Accompany mocht een PA voor Prince leveren"
                            Promotie "mag" altijd zou ik zeggen.
                            Maar of er daarbij ook van een substantiele som geld aan koop of huur sprake is?
                            Coca-Cola mag ook grote lichtreclames aanbrengen...
                            maar ik denk toch niet dat Coca-Cola daarvoor betaald wordt.
                            De Eindhovense Gloeilampenfabriek wil in Obamabushialand
                            ook graag bekend worden als Brabantse LED-lampenschuur.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              De VPT is een clubje dat sowieso bol staat van hypocrisie. Ik heb een zeer breed spectrum aan reacties mogen vernemen van diverse aanwezigen en het geschrevene raakt dan ook kant noch wal. Philips is slim bezig: onder het motto "milieu en besparing" krijgen ze subsidie om materiaal te ontwikkelen waarmee men in de komende jaren NOG rijker kan worden. Los daarvan is Philips overigens een club die ook zonder subsidie erg veel doet aan R&D. Positief: want er komen steeds mooiere producten.

                              Voor de duidelijkheid: ook Selecon, Vari*Lite en Strand behoren toe aan Philips. Het is een vreemde tijd waarin men de eeuwige "uber-cirkel" van ontwikkeling wil introduceren. Zonder het te introduceren onwikkel je geen vraag en zonder vraag geen budget voor verdere ontwikkeling. De hype is dan ook bewust gemaakt en wordt professioneel in stand gehouden.

                              De achterlijke dame in onze regering die echter heeft aangekondigd dat we geen wolfraam meer mogen inslaan en alleen spaarlicht + led moeten gebruiken, mogen ze wat mij betreft roosteren op het eerste kampvuur dat op haar pad komt.

                              Onderschat vooral niet de effecten van licht op gezondheid en psyche. Zo hebben veel lupus-patienten erg schadelijke reacties op spaarlicht en led. Ook is al aangetoond dat je (zeker als je al gevoelig bent) diep ongelukkig wordt van spaarlicht.

                              Philips heeft zich dan ook gegooid op onderzoek naar invloed op het kleurenspectrum. Een zeer interessant onderzoek wat mij betreft. Zo maakt men licht op boorplatforms groen, waardoor vogels niet langer gedesoriënteerd raken en daardoor netjes doorvliegen. Ook wordt er onderzocht wat het blauw-spectrum in licht voor invloed heeft op herstel na ziekte (denk hierbij aan toepassing in ziekenhuizen) en bijvoorbeeld herstel na een jet-leg. Hierin is men al vrij ver overigens.

                              Ingaande op de vraag van drumvogel: wat is de doelstelling van Martin? Nou, dat is simpel: geld verdienen, net als alle concurrentie. Helaas wel m.b.v. een bijzonder slechte prijs/kwaliteitesverhouding. Uiteraard zijn er af en toe een paar betere producten, maar ook de LED is weer een typisch voorbeeld van een gemiste kans....

                              Wil je weten waarom ik er in detail slecht over denk? Regel een ruimte, met Martin, ClayPaky, Vari*Lite en Robe fixtures: dan leg ik je dat met alle plezier uit en kun je direct meekijken!
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...