Martin stopt met plasma lichtbronnen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #16
    Originally posted by AJB
    Philips is slim bezig: onder het motto "milieu en besparing" krijgen ze subsidie om materiaal te ontwikkelen waarmee men in de komende jaren NOG rijker kan worden. Los daarvan is Philips overigens een club die ook zonder subsidie erg veel doet aan R&D.

    Philips heeft zich dan ook gegooid op onderzoek naar invloed op het kleurenspectrum. Een zeer interessant onderzoek wat mij betreft.
    Lijkt wel alsof je ook wel eens in de mathildelaan rond loopt?

    Comment

    • Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

      #17
      Originally posted by DJ Antoon
      Lijkt wel alsof je ook wel eens in de mathildelaan rond loopt?
      Yep, hij zit hier opgesloten: mathildelaan, eindhoven eindhoven, noord-brabant, nederland - Google Maps
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

      Comment

      • mustang1
        • Sep 2006
        • 94

        #18
        Ook Philips moet gewoon winst maken, met de toepassingen van de verschillende onderzoeken spekken ze niet alleen de licht divisie maar ook hun eigen health divisie...
        Mooi spul, he?

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #19
          Originally posted by Big Bang
          Yep, hij zit hier opgesloten:
          Aan de overkant van de straat was het vandaag erg rustig. Ik heb zelf het licht aan en uit gemaakt.

          Comment

          • AJB
            • Jul 2003
            • 2289

            #20
            Originally posted by DJ Antoon
            Lijkt wel alsof je ook wel eens in de mathildelaan rond loopt?
            Nope, nooit geweest zelfs. Werk regelmatig met/voor de grootste design baas van Philips. Verder niet interessant: ken het bedrijf ook gewoon als consument.
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

            Comment

            • LJ Gerrit
              • Apr 2002
              • 479

              #21
              Beste Arvid,

              Wat is je mening over plasma lichtbronnen? Bijvoorbeeld Nemo Profile van Seachanger en de Robin 600 plasma Spot van ROBE.
              Even los van je "terechte" mening over Martin Professional, denk je dat ze een juiste keuze maken? Waarom stoppen zij wel met de ontwikkeling in armaturen met Plasma lichtbronnen in tegenstelling tot ROBE die door blijft ontwikkelen?

              Ik ben van mening dat elke lichtbron (halogeen, gasontlading, Plasma en LED) een eigen karakter hebben en dus allemaal inzetbaar zijn bij situaties die vragen om een specifieke beleving.
              Daar waar het budget bepalend is zal de opdrachtgever zijn beleving sneller bijstellen dan het budget verhogen om de juiste lichtbron in te zetten.
              ------------------------------------------------
              Without colour, there is no perception
              ------------------------------------------------
              MvG

              Gerrit Schottert
              Controllux

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #22
                Los van welke fabrikant ook, ben ik tegenstander van elke club die een bepaalde lichtbron wil "laten vallen". Dan krijg je het overheidsconcept dat voor mij gaat bepalen dat wolfraam lampjes niet meer mogen...

                Elke lichtontwerper wil graag de vrijheid van keuze, of het nu gaat om warm licht, wappers, architectual of gasontlading. Jij bent bij Lago toch ook elke dag bezig om te luisteren naar klanten en nieuwe producten te ontwikkelen? Dat doe je omdat je graag wilt meegroeien met de markt.

                De arrogantie van Martin om de ontwerpers een keuze te ontnemen, vind ik absoluut niet getuigen van inzicht. Los van het feit dat ze wel het laatste bedrijf zijn dat over kwaliteit mag spreken...

                Persoonlijk zie ik wel degelijk toepassingen voor Plasma, net als voor tungsten en LED. Budgetten zijn een vertaling van interesse van een klant. Zoek klanten met verstand van het eindproduct en een belang in kwaliteit, dan komt het budget altijd vanzelf.
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • s142918
                  • Apr 2006
                  • 111

                  #23
                  Lekker vooruitstrevende blik heb je dan. Je haalt zelf aan dat het voor de fabrikanten belangrijk is om vraag en dus budget te stimuleren zodat ze de ontwikkelingen kunnen doorzetten. Als niemand LED zou kopen zou er geen geld zijn voor verdere ontwikkeling en zou de techniek dus ook niet beter worden. En dat de techniek beter moet en kan worden staat vast wat mij betreft.

                  Wanneer ik jouw mening lees vind je dus eigenlijk dat LED fixtures de markt pas zouden moeten betreden wanneer deze alle kwaliteiten hebben die de huidige lijn van fixtures ook hebben. Denk je dan dat je ooit met gasontladingslampen had gaan kunnen werken? Die hadden in het begin ook allerlei problemen. Bij theaters kwamen ze er niet in vanwege het vieze witte licht wat eraf kwam. De gerenommeerde ontwerpers spraken er schande van en weigerden ze te gebruiken. De mensen die dat wel deden werden op dezelfde wijze behandeld: meelopers, geen smaak, bla bla.

                  Wat er verder met de gasontladers is gebeurd hoef ik je niet te melden neem ik aan?

                  Dus in plaats van zo'n kortzichtige reactie zou ik me liever gaan richten op de toekomst. Andere lichtbronnen hebben de toekomst en wat mij betreft: hoe eerder hoe beter. En sure; er is nog een hoop voortgang te boeken en het ze zijn nu misschien nog niet ideaal, maar je moet ergens beginnen. En de pro's die zich het kunnen veroorloven om alleen maar de lampjes uit te kiezen die ze graag willen moeten dat vooral doen, maar laat de rest van de industrie zich ondertussen wél bezighouden met vooruitgang in plaats van stilstand.

                  En voor wat betreft de efficiency: kijk dit filmpje eens: YouTube - Martin Professional - MAC 350 Entour.

                  De feiten:
                  MAC 250 entour: 250 watt / 5000 lumen
                  MAC 350 entour: 350 watt (+40%) / 8000 (+60%) lumen

                  MAC 250 entour: 250+ watt idle
                  MAC 350 entour: 18 watt idle

                  MAC250 entour: 22,4 kg
                  MAC350 entour: 16,5 kg

                  Dus die besparing per lumen output is er zowel in stroom als in kilogrammen (ook niet onbelangrijk). En dat het optische resultaat dan misschien minder is; hoeveel maakt dat uit voor een drive-in / discotheek / lokale toneelclub / decor klusje / etc?

                  Leve de vooruitgang!

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #24
                    Originally posted by s142918
                    Wanneer ik jouw mening lees vind je dus eigenlijk dat LED fixtures de markt pas zouden moeten betreden wanneer deze alle kwaliteiten hebben die de huidige lijn van fixtures ook hebben.
                    Dat lees je dan helemaal verkeerd... Heb geen idee hoe je hier bij komt: maar dat is niet mijn mening Ontwikkeling is juist uitstekend, maar dat betekent niet dat fabrikanten moeten roepen dat iets al is uit ontwikkeld.

                    Feit is dat Martin stopt met Plasma omdat men denkt dat het geen toekomst heeft. Dat is een vrij lompe houding: DAT is wel mijn mening...
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    • JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

                      #25
                      Originally posted by AJB
                      Feit is dat Martin stopt met Plasma omdat men denkt dat het geen toekomst heeft. Dat is een vrij lompe houding: DAT is wel mijn mening...
                      En vrij doorzichtig: Ze beweerden eerder al dat ze het nog niet in productie hadden omdat ze het niet stabiel kregen, terwijl verderop Robe stond met het bewijs dat het prima ging. En een paar maanden later bleek inderdaad dat Robe ze gewoon al uitleverde (!!!) (met juist o.a. de gespecificeerde eigenschap dat kleurtemperatuur pas zodra de lamp "echt" dood is geheel van kleurtemperatuur verandert).

                      Voelt voor mij als een gevalletje "wedstijd verloren", PR-afdeling mag het dossier "plasma" op eigen wijze afsluiten.
                      Creating shows beyond Imagination

                      Comment

                      • mustang1
                        • Sep 2006
                        • 94

                        #26
                        Waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is dat LED de laatste jaren de markt volledig heeft overspoeld met goede maar ook heel veel slechte producten. Ja leuk, LED lampen, denkt men dan bij aanschaf want dat is voordeliger en beter voor het milieu. Maar ze vergeten dat dit ook nog allemaal geproduceerd moet worden ( en veel is niet genoeg) en dat dit vaak in china of andere landen gebeurt waar ze niet zo op het milieu of de veiligheid letten. Als je weet hoeveel meuk dat er tussenzit dan hebben de heren van Martin het volgens mij nog niet zo slecht bedacht om hun geld in te zetten op verbetering van de huidige technieken. Probeer eerst maar eens de rommel die dagelijks gemaakt wordt kwijt te raken. Natuurlijk moet er gekeken blijven worden naar andere of misschien betere lichtbronnen of materialen, maar het is maar net wat je als bedrijf hieraan wilt en kunt doen.
                        Mooi spul, he?

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #27
                          Originally posted by mustang1
                          Als je weet hoeveel meuk dat er tussenzit dan hebben de heren van Martin het volgens mij nog niet zo slecht bedacht om hun geld in te zetten op verbetering van de huidige technieken.
                          Natuurlijk moet er gekeken blijven worden naar andere of misschien betere lichtbronnen of materialen, maar het is maar net wat je als bedrijf hieraan wilt en kunt doen.
                          ??? Ik zou het topic maar even van voor af aan opnieuw doorlezen. Ze willen bij martin namelijk helemaal NIET verbeteren aan de huidige technieken.

                          Ze hebben de keuze gemaakt voor oa LED, of dat goed of slecht is? Tijd zal het leren.

                          Comment

                          • LJ Gerrit
                            • Apr 2002
                            • 479

                            #28
                            Ik denk dat LED verlichting wel degelijk toekomst heeft. Maar dat er nu, naast een aantal redelijke spots, veel troep op de markt gedumpt wordt zijn we het ook met elkaar eens.
                            Ben wel benieuwd wie er naast ROBE nog meer bezig zijn met Plasma lichtbronnen . Deze lichtbron is gereed en vollop getest.
                            ------------------------------------------------
                            Without colour, there is no perception
                            ------------------------------------------------
                            MvG

                            Gerrit Schottert
                            Controllux

                            Comment

                            • s142918
                              • Apr 2006
                              • 111

                              #29
                              Originally posted by AJB
                              Dat lees je dan helemaal verkeerd... Heb geen idee hoe je hier bij komt: maar dat is niet mijn mening Ontwikkeling is juist uitstekend.
                              Sorry? Ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten opvatten. Ik zal 't even uiteenzetten:

                              Of terwijl: spielerei! Natuurlijk wordt er hard gewerkt en is Philips als marktleider supergoed bezig. Maar laten we vooral niet te vroeg juichen en allemaal kansloze spotjes gaan inslaan. Martin brengt over het algemeen geen spotjes op de markt met de doelstelling MOOI licht te maken, dus wees vooral op je hoede bij aanschaf...

                              VL VRX is ook zo'n typisch voorbeeld: weinig licht, geen congo, etc.etc. Zonde van je centjes...
                              Dat lees ik als: niet kopen. En daarmee de ontwikkeling dus vooral ook niet stimuleren.

                              Voor de duidelijkheid: ook Selecon, Vari*Lite en Strand behoren toe aan Philips. Het is een vreemde tijd waarin men de eeuwige "uber-cirkel" van ontwikkeling wil introduceren. Zonder het te introduceren onwikkel je geen vraag en zonder vraag geen budget voor verdere ontwikkeling. De hype is dan ook bewust gemaakt en wordt professioneel in stand gehouden.
                              Ingaande op de vraag van drumvogel: wat is de doelstelling van Martin? Nou, dat is simpel: geld verdienen, net als alle concurrentie. Helaas wel m.b.v. een bijzonder slechte prijs/kwaliteitesverhouding. Uiteraard zijn er af en toe een paar betere producten, maar ook de LED is weer een typisch voorbeeld van een gemiste kans....
                              We vallen in herhaling. Martin mag dus geen producten (lees: deze nieuwe range) verkopen die nog niet voldoen aan jouw high-end standaard, dat staat hier toch? Consumenten die die dingen kopen gooien hun geld over de balk en de kern van je verhaal is toch duidelijk: links laten liggen.

                              Prima; dat iedereen in jouw ogen beter plasma of wat voor bron dan ook heads kan kopen, dat kan jouw mening zijn. Maar dan is mijn mening dat je daarmee de ontwikkeling van het LED spul (waarvan je zelf onderstreept dat er wel potentie in zit) in ieder geval niet stimuleert.

                              Mijn mening: laat Martin lekker prullen en ontwikkelen. Laat de mensen die interesse hebben in die producten fijn wat van die lampjes kopen zodat ze de boel kunnen financieren en verder doorontwikkelen. Ieder nieuw product maar weer rucksichtlos de grond in bashen omdat het niet aan de high-end standaard voldoet is echt volkomen kans- en nutteloos. Maar da's mijn mening.


                              Ter info: ik gebruik zelf zelden tot nooit LED spul. Deels omdat we het nauwelijk hebben, deels omdat ik er vaak nog niet tevreden over ben, om dezelfde redenen die jij eerder ook al noemde. Maar ik ben wel bereid om zo'n spotje van Martin open-minded te bekijken, en wanneer ik er een geschikte toepassing voor heb zou ik 'm ook zo kopen, why not!?
                              Last edited by s142918; 03-01-11, 22:25.

                              Comment

                              Working...