Wie weet er mooie boeken over lichttechniek??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pint
    • Jan 2011
    • 2

Wie weet er mooie boeken over lichttechniek??

Hallo allemaal,

Mijn lichttechneut is snel jarig. Ik wil hem graag een mooi boek over licht- en/of theatertechniek kado doen.

Wie van jullie weet wat de lichtbijbel in dit wereldje is, of wie kent een boek waarvan elke licht- of theatertechneut wilde dat ie 't had?

Alvast bedankt!
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

De "bijbel" is "Tussen Licht en Donker", geschreven door Hugo van Uum.

Dit boek is erg moeilijk verkrijgbaar, soms hebben opleidingen theatertechniek nog voorraden van een herdruk.

Aanrader wat mij betreft (wel Engelstalig), is een boek van Brad Schiller: Automated Lighting Programmer Handbook.

bol.com | Automated Lighting Programmer's Handbook, Brad Schiller | Engelse boeken...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Kende "Automated Lighting Programmer's Handbook" helemaal niet. Als je ook al wat jaartjes aardige shows typt, is'ie dan ook nog steeds leuk/aan te raden?
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Als je al heel goed bent heb je er niet veel aan, maar is het nog steeds erg leuk om te lezen.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Lala
          • Sep 2008
          • 370

Zo te zien is deze versie van Bol.com nog de oude versie. Een paar maandjes geleden is een nieuwe, wat meer up-to-date versie uitgekomen.

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

@AJB: Ik ben niet "heel erg goed", heb al wel de nodige grote shows gedaan maar geloof dat ik nog een heleboel kan leren.

Lala & AJB hartelijk dank, heb de nieuwe editie gelijk even besteld.
            Creating shows beyond Imagination

Comment

• Lala
              • Sep 2008
              • 370

Het boek heb ik vanmiddag zelf ook besteld. Een paar weken geleden kreeg ik een mail dat het boek geupdate was, maar gedoe met creditcards heeft mij tot nu toe tegengehouden. Kon hem in eerste instantie ook niet vinden op bol.com maar via de eerste link van AJB (gelukkig) toch gevonden.

Er is overigens een amerikaanse boekhandel die heel veel boeken verkoopt op het gebied van licht, geluid, rigging, staging, theater, tourproduction en nog meer! FOH/PLSN Bookshelf

Comment

• mvdwerff
                • Sep 2010
                • 144

Leuke andere boekjes:

- Automated Lighting: Richard Candena
                Super boeiend boek, behoorlijk dik, maar toch aardig wat daagjes heerlijk in zitten lezen.

En voor de meer 'basiskennis':
                - Belichtingstechniek voor Podium en Disco: Michael Ebner
                - Elektronica voor Theatertechnici: Michael Ebner

En de meer deskundige kennis, zelfs voor mij nog een lekker naslagboekje:
                - Spanning in de buitenlucht: Vereniging van Podiumtechnologie (VPT)
                Mark van der Werff
                Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• Pint
                  • Jan 2011
                  • 2

Hallo,

Bedankt voor alle tips.
                  Hij heeft Tussen Licht en Donker al.
                  Ik had bij Theatertechniek - Theaterboekwinkel ook mijn oog al laten vallen op het boek over bewegend licht, dus woehoe, blijkbaar valt dat wel in de smaak hier. Ik denk dat ik het erop waag.

Ik heb op Marktplaats nog het boek Belichtingstechniek voor podium en disco, maar dan meer voor de grap.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Comment

• SpideY
                    • Apr 2013
                    • 11

Jammer genoeg vind ik nergens het boek 'tussen licht en donker' meer.
                    Welk boek benadert vooral het opbouwen van een lichtplan? maw welke kleuren leuk samen gaan, welke effecten,...
                    Dus niet zo zeer over de besturing maar eerder een denkwijze om een lichtplan op te maken?

Comment

• Altec
                      • Apr 2012
                      • 51

En wat dachten jullie van Light Fantastic van Max Keller? Een van de mooiste boeken die je kan vinden over licht.
                      Onvoltooid Tegenwoordige Tijd student
                      Op de AHK

Comment

Working...