Wat voor frontlicht?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmesman
    • Feb 2011
    • 4

    Wat voor frontlicht?

    Hoi,

    Ik heb zitten zoeken naar een oplossing voor ons frontlicht, maar kom er niet aan uit. Heb ook op het forum zitten zoeken, maar kan niks vinden.

    Het frontlicht hangt ongeveer 10 meter van het podium op ongeveer 7 meter hoogte. Nu heb ik een aantal PC 2kW spots hangen met barndoors, maar dit ziet er niet uit. Het probleem is dat de bundel niet klein genoeg kan worden gemaakt en de barndoors werken hierdoor ook niet goed.

    Wat voor spots kan ik het beste gebruiken?

    Ik zoek eigenlijk iets met messen zodat je de bundel af kan snijden. Zouden profielspots een goede oplossing zijn?

    Het budget is niet al te groot, dus graag niet de allerduurste lampen

    Groeten, Bart
  • mvdwerff
    • Sep 2010
    • 144

    #2
    Nou dit moet echt geen probleem zijn voor 2kW PC's.

    Wat voor type spots gebruik je?
    Mark van der Werff
    Eventpower mobiele stroomvoorziening

    Comment

    • JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

      #3
      10 meter afstand, 7 meter hoog. Dan moet je met barndoors best mooi kunnen klappen. Of zijn dit 2KW-ers met erg onhandige barndoors?

      Om te kunnen snijden, zou ik als ik jou was op zoek gaan naar snijspots.. oftewel Niethammer 2KW / Source4 /etc.

      Wellicht kun je even uitleggen WAT je probeert te belichten en hoe klein het wel niet moet zijn.
      Creating shows beyond Imagination

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        Frontlicht maak je in een theateropstelling het mooist met profielspots. Het is van groot belang om te leren belichten, alvorens je nadenkt over ander materiaal.

        Kleur, richting, schaduw etc.: allemaal basisvoorwaarden voor mooi frontlicht.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • bmesman
          • Feb 2011
          • 4

          #5
          Originally posted by JeroenVDV
          10 meter afstand, 7 meter hoog. Dan moet je met barndoors best mooi kunnen klappen. Of zijn dit 2KW-ers met erg onhandige barndoors?

          Om te kunnen snijden, zou ik als ik jou was op zoek gaan naar snijspots.. oftewel Niethammer 2KW / Source4 /etc.

          Wellicht kun je even uitleggen WAT je probeert te belichten en hoe klein het wel niet moet zijn.
          Het is een podium van 8 meter breed waarvan de band gewoon uitgelicht moet worden vanuit de front. Met de PC spots die er op het moment hangen lukt het niet. Als ik de spot helemaal klein stel dan is de bundel nog ongeveer 6 meter in doorsnede, dit krijg ik met de kleppen ook niet gecorrigeerd.

          Het zijn volgens mij best goedkope PC spots.

          Dus "goede" PC spots moeten wel werken? Of kan ik beter profiel spots kopen?

          Comment

          • @lex
            • Jul 2006
            • 1087

            #6
            Dit moet aan de PC's liggen. Op die afstand moet het mogelijk zijn een kleine plek te belichten. Hoewel profielen veel mooier zijn, zijn ze ook veel bewerkelijker. Daarin zie ik niet de oplossing. Je zou eens een PC moeten openmaken en moeten kijken wat de maximale afstand is tussen lamp/spiegel en de lens. Ik denk dat daar het euvel zit.

            @lex

            PS ik neem aan dat de lens geen concentrische ribbels in het glas heeft, toch?
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

            Comment

            • JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

              #7
              Post eens een foto van het armatuur + barndoor.

              Overigens neem ik wel aan dat je om te beginnen het armatuur volledig ontspot hebt, en de barndoor als kleine box hebt geklapt?

              Ik kan met een fatsoenlijke fresnel en fatsoenlijke barndoors op 10 meter 1 persoon uitlichten zonder al teveel ruimte eromheen, dus dat podium kan nooit een probleem zijn, zelfs al zijn het kwalitatief "mindere" armaturen..
              Creating shows beyond Imagination

              Comment

              • bmesman
                • Feb 2011
                • 4

                #8
                Originally posted by JeroenVDV
                Post eens een foto van het armatuur + barndoor.

                Overigens neem ik wel aan dat je om te beginnen het armatuur volledig ontspot hebt, en de barndoor als kleine box hebt geklapt?

                Ik kan met een fatsoenlijke fresnel en fatsoenlijke barndoors op 10 meter 1 persoon uitlichten zonder al teveel ruimte eromheen, dus dat podium kan nooit een probleem zijn, zelfs al zijn het kwalitatief "mindere" armaturen..
                Ja heb heb hem zo klein mogelijk staan en de barndoors bijna helemaal dicht.
                Zal van de week eens een foto maken, want ik heb de spullen niet thuis, het is een vaste lichtset. Ik kan ook niet zomaar nieuwe kopen omdat het van een stichting is en ik niet zomaar budget krijg om iets nieuw te kopen.

                Comment

                • JeroenVDV
                  • Mar 2004
                  • 963

                  #9
                  Originally posted by bmesman
                  Ja heb heb hem zo klein mogelijk staan
                  Je moet hem juist ONTspotten, groot maken dus. Barndoors even open, en draaien aan de spot-knop tot je zo groot mogelijk ben. Dan barndoors klein kleppen.

                  Ik kan ook niet zomaar nieuwe kopen omdat het van een stichting is en ik niet zomaar budget krijg om iets nieuw te kopen.
                  Als het niet anders kan, moet je met blackwrap aan de gang, andere barndoors (laten) maken of simpelweg het licht dichterbij en minder hoog hangen.
                  (Overigens kun je nog prima een paar meter naar het podium toe met dezelfde hoogte: 45 graden hoek vanaf te belichten persoon is "ideaal")
                  Last edited by JeroenVDV; 17-02-11, 08:50.
                  Creating shows beyond Imagination

                  Comment

                  • bmesman
                    • Feb 2011
                    • 4

                    #10
                    Originally posted by JeroenVDV
                    Je moet hem juist ONTspotten, groot maken dus. Barndoors even open, en draaien aan de spot-knop tot je zo groot mogelijk ben. Dan barndoors klein kleppen.


                    Als het niet anders kan, moet je met blackwrap aan de gang, andere barndoors (laten) maken of simpelweg het licht dichterbij en minder hoog hangen.
                    (Overigens kun je nog prima een paar meter naar het podium toe met dezelfde hoogte: 45 graden hoek vanaf te belichten persoon is "ideaal")
                    Dat is het hele probleem, ik kan niet dichterbij anders had ik dat wel gedaan. Ze hangen nu boven een balkon achter in de zaal, in de zaal is het plafond te hoog om er bij te komen om dingen te vervangen of te stellen.

                    Maar het is al opgelost, ik heb een andere PC spot getest en daar gaat het wel goed mee dus ga kijken om nieuwe aan te schaffen.

                    Bedankt voor de reacties!

                    Comment

                    Working...