Enttec USB DMX PRO op de mac, welke software?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Enttec USB DMX PRO op de mac, welke software?

Beste forumleden,

ik heb de Enttec DMX USB PRO gekocht om te gebruiken in combinatie met een MacBook Pro maar ik krijg hem slechts met één programma aan de praat, en dat is QLC. Dat is het enige programma waarin ik daadwerkelijk de Enttec kan selecteren.

Het probleem:

Ik zie in alle andere programma's niet de Enttec maar bijvoorbeeld namen van Bluetooth-devices of helemaal niets. Ik kan dus in zijn geheel niet kiezen uit USB-poorten maar slechts niet-aangesloten BT-apparaten. BT staat overigens altijd uit bij mij.

Systeemprofiel:

Late 2008 MacBookPro (5.1), OS X 10.6.7, Enttec verschijnt keurig als USB-bus onder USB bij systeemprofiel na gebruik van QLC. Software geïnstalleerd, al dan niet gerelateerd aan DMX maar wel relevant in compoorten etc. zijn: OSCulator, PD, Live, QLab, LiveControl, Cuelux, MagicQ, LXseries Pro, MacPorts (Python), miniStageConsole, QLC.

Geteste software en specifieke probleemsetting:

Cuelux

Onmogelijk om hardware te kiezen.

MagicQ

Werkt überhaupt niet; zeer traag, mouse pointer blijft hangen of verdwijnt... Onmogelijk om dus iets mee te doen.

LXconsole

Onder Preferences -> Live staat "ENTTEC USB DMX PRO widget" met daaronder een dropdownmenu om iets te kunnen selecteren, maar die blijft geheel leeg. Hoe vaak ik ook op "Refresh list" ram.

miniStageConsole

Onder "Config" kan ik de USB DMX Pro selecteren uit een lijst. Althans, dat zou moeten kunnen. In tegenstelling daarvan krijg ik een lijst van ooit (aan mijn MBP) aangesloten Bluetooth-apparaten, zoals een paar telefoons en andere computers. Geen USB-poorten dus.

QLC

Het enige programma wat werkt. Als ik dit programma open dan gaat het LEDje op de Enttec ook knipperen. De Enttec staat dan ook keurig onder "outputs" vermeld. Ik kan een virtual console maken en ook daadwerkelijk DMX uitsturen. De software is echter zeer beperkt. Je kan maar 256 kanalen maken en ik hoef geen faders of memories te maken, ik wil alleen maar DMX kunnen uitsturen en dat kunnen aansturen via bijvoorbeeld QLab. Tot nu toe het enige programma wat werkt dus, misschien toch wel handig om in te verdiepen.

Wat ik wil bereiken:

In eerste instantie een simpel DMX512-sturing, dus 1 op 1 kanalen aansturen. Een simpel programma met kleine footprint dat ik op zijn beurt aan kan sturen via QLab, PD, OSC (protocol) of MIDI.

Daarna(ast) zou het leuk zijn om intelligent licht te kunnen bedienen.

Kortom: Wie heeft er wél positieve ervaringen met een MBP en een Enttec en (open source) DMX software die weinig recources verbruikt en met lage latency door andere protocollen (MIDI, OSC) is aan te sturen? Wat kan of moet ik doen om de Enttec werkend te krijgen op mijn machine?
  • Zinzi
    • Jul 2003
    • 87

Ik heb goede ervaringen met D::light i.s.m. de entec usb dmx pro. Enkel ervaring met conventioneel licht in theatersituaties. In ieder geval bruikbaar met midi.

Comment

• KlankOntwerp
      • Jun 2008
      • 130

Ok thanx. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd om hem goed werkend te krijgen: Oude drivers proberen te wissen maar die had ik niet; nieuwe drivers installeren (FTDI-D2XX-drivers) maar het lukt nog niet (het installeren wel, het werkend krijgen niet).

Comment

• KlankOntwerp
        • Jun 2008
        • 130

Contact gehad met Enttec en het geval is dit: Je kan niet alle programma's draaien die de Enttec wel ondersteunen. Je moet een bepaald programma kiezen en voor dat specifieke programma een bepaalde driver installeren. Voor Windows zijn die drivers geconsolideerd maar voor OS X niet.

Comment

• KlankOntwerp
          • Jun 2008
          • 130

Nu mijn nieuwe vraag dus: Welk softwarepakket is aan te raden? D::Light heb ik nog geen toestemming van (heb ik maandag aangevraag maar nog niet binnen), MagicQ werkt niet op mijn laptop, DMXIS werkt niet met deze drivers maar ziet er ook niet echt heel profi uit, Cuelux kan blijkbaar überhaupt niet met een DMX Pro...

Inmiddels met de andere drivers geprobeerd, nu doet QLC het niet meer, alleen miniStageConsole doet het nu maar. De rest blijft niet werken.
          Last edited by moderator; 31-03-11, 06:37.

Comment

• rallyfreak307
            • May 2011
            • 1

Geachte,

Ik ben sinds vandaag reeds ook in het bezit van een Enttec USB-Pro.
            Ik zou dit graag laten werken op chamsys MagicQ (op Macbook pro 15') omdat ik ook moving heads en dergelijke wil sturen.

Maar ik heb ook het probleem dat de mouse pointer blijft hangen, zodat er met het programma totaal niet te werken valt.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

mvg,

RF307

Comment

• JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

@KlankOntwerp - Raar dat je eerst een willekeurige DMX-interface koopt en vervolgens gaat kijken welke sturing je eigenlijk wil gebruiken. Uiteraard werkt de interface niet met Cuelux, want Cuelux is een commercieel verkrijgbaar product dat inclusief een eigen USB>DMX kabel geleverd wordt (en je betaalt voor de combinatie hardware+software). En zo werkt dat - afgezien van de gratis/demonstratie producten - met alle lichtsoftware.
              Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...