Oude lampen hangen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chippie
    • Jul 2006
    • 528

Oude lampen hangen.

Dit zou misschien een mooie vraag zijn voor Rinus.

Stel je hebt nog een oude Coemar Galaxy 36 liggen (jaren 80) en je wil die gaan hangen in een show. Wat moet je doen en wat mag je niet doen.

Ik zou deze voorzien van de nodige (goedgekeurde) truss klemmen.
    Natuurlijk ook voorzien van een (goedgekeurde) veiligheidskabel.
    Nu met deze laatste geeft dat misschien een probleem want in die tijd waren er weinig regels. Er is geen oog voorzien om een veiligheidskabel in te steken of aan vast te maken. Mag je die zelf voorzien of gezien er vier gaten zijn....twee al gebruikt voor de truss klemmen....en een van de twee overgebleven gaten gebruiken.....of de twee overgebleven gaten voorzien met een veiligheidskabel?????

Mag je ze misschien helemaal niet meer hangen?

Wel hangen maar op eigen verantwoordelijkheid?

Alvast bedankt.
    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.
  • Drumvogel
    • Nov 2004
    • 175

Volgens mij is het verplicht de armatuur aan 2 verbindingspunten te bevestigen. Dus 2 haken of 1 haak met een safety.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Originally posted by chippie
      Dit zou misschien een mooie vraag zijn voor Rinus.
      Hopen dat het dan ook en mooi antwoord wordt
      Stel je hebt nog een oude Coemar Galaxy 36 liggen (jaren 80) en je wil die gaan hangen in een show. Wat moet je doen en wat mag je niet doen.
      Je moet je aantoonbare best doen om te vermijden dat er ongelukken door gaan gebeuren, maar je mag dan nog steeds van alles.
      Ik zou deze voorzien van de nodige (goedgekeurde) truss klemmen.
      Natuurlijk ook voorzien van een (goedgekeurde) veiligheidskabel.
      Lijkt me een mooi uitgangspunt.
      Nu met deze laatste geeft dat misschien een probleem want in die tijd waren er weinig regels.
      Regels waren er altijd al hoort: we hadden "froegah" (voor de ArboWet) zo'n 25 Veiligheidsbesluiten, van Binnenvaart tot Landbouw en van Stuwadoors tot Restgroepen, maar nooit zo specifiek beschreven en uitgelegd voor ons malle vak. Althans in het kikkerland, want bij de Oosterburen ....................
      Er is geen oog voorzien om een veiligheidskabel in te steken of aan vast te maken.
      Dat is dan nalatigheid van die Koemaar-meneren. Ze hebben toch graag ook Duitsland als afzetgebied?
      Mag je die zelf voorzien of gezien er vier gaten zijn....twee al gebruikt voor de truss klemmen....en een van de twee overgebleven gaten gebruiken.....of de twee overgebleven gaten voorzien met een veiligheidskabel?????
      ????Inderdaad - het is mij een raadsel wat je hier beweert!?
      Mag je ze misschien helemaal niet meer hangen?
      Mag je extra jam op brood?
      Wel hangen maar op eigen verantwoordelijkheid?
      ALTIJD is ALLES op eigen verantwoordelijkheid ËN eigen aansprakelijkheid.
      Ik zou dat laatste serieuzer nemen, want de pakkans door de AI neemt met de dag af.
      Er komen daar steeds minder mensen te werken en het niveau van de kennis stamt zo ongeveer uit de jaren 20/30 (van de vorige eeuw)
      Maar verzekeraars hebben als oogmerk een dikke bonus voor de directie, en zullen ALTIJD zo goed mogelijk proberen om NIET te voldoen aan (letsel-)schadeclaims.
      Lees de polis - en begrijpt dat ze onbegrijpelijk zijn. En altijd in jouw nadeel!
      Want de Poen-maffia regeert in ons deel van de wereld.
      Alvast bedankt.
      Graag gedaan.
      Last edited by rinus bakker; 28-04-11, 16:00.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Originally posted by Drumvogel
        Volgens mij is het verplicht de armatuur aan 2 verbindingspunten te bevestigen. Dus 2 haken of 1 haak met een safety.
        De klok en de klepel dus!
        Waar komt die kennis precies vandaan?

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Dag Rinus, die voet van zo'n Coemar bal heeft vier gaten en daarmee twee voor de truss haken en dan zijn er nog twee vrij voor de veiligheidskabels......

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Dag Rinus,
            1) die voet van zo'n Coemar bal heeft vier gaten en daarmee
            2) twee voor de truss haken en dan zijn er nog
            3) twee vrij voor de veiligheidskabels......
            1)
            -Als je zegt 'voet' -> is dat dan iets wat als zodanig doe Coemar gespecificeerd / bedoeld is?
            - Geven ze dan ook een reden/doel op voor die gaten?
            ( Dwars-beugels? Keilbouten naar de vloer?)
            - Zitten die gaten op één rechte rij? - Allemaal dezelfde diameter?
            - Waarom geen gat in het midden? Dat is handiger voor een spotklem.

2)
            - Zijn de truss-haken jouw interpretatie?
            - Gebruik je dan de enige echte Doughty 'Triggers'?
            [ Besef me net: wat weegt zo'n monument eigenlijk? ]
            - Zet je jouw haken aan de buitenste twee - of de binnenste twee gaten?

3)
            - Twee safety's is mischien wel beter dan één. En vier beter dan twee?
            [ vier vleugels aan een vliegtuig, is dat ook beter dan twee? ]

Heb je geen link / plaatje van deze historische breinbreker?

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Originally posted by rinus bakker
              -
              Heb je geen link / plaatje van deze historische breinbreker?
              Rinus, Coemar Galaxy 36 intypen in google (afbeeldingen)

voor een ouwe rot als jij heb ik dat even ingetypt, en zie hier:

Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Oeps,
                en ik maar denken dat ik oud ben....

Die is nog uit de tijd dat de handleidingen op kleitabletten werden gekrast.
                De behoren tot de entertainment archeologie.
                Daarop kun je afstuderen bij 'InHolland'
                (daar kun je overigens op àlles afstuderen, en is het diploma een beschreven oude jute zak..)

Alle gekheid op een stokje...
                Ik zie hier nog wel een probleempje, of twee ..., of drie ..., of meer ...
                Zoals je de T-Fords niet meer op het Grand Prix circuit in races binnenhaalt,
                zou zou ik ook dit ding ook lekker in de museum-vitrinekast laten,
                en zeker NIET zo maar (op z'n kop!) boven personen gaan hangen.
                (Je kunt aan die voet wel 80 safeties zetten, maar die kop is de potentiele killer.)
                Om dit op een andere manier te gaan toepassen moet je echt een zorgvuldige RI&E doen (en op papier zetten) en het bijbehorende onderzoek doen.
                Is het apparaat door Coemar ooit wel bedoeld om aan bewegende objecten te bevestigen?
                Een truss is nu eenmaal wat anders dan een muur of een plafond.
                Tenslotte was Tacoma Narrow ook een hangbrug - die al ca 100 jaar lang werden gebouwd - maar bij die brug ging toch wat goed fout!
                Mijn advies:
                alleen gebruiken met een groot net eronder, dat de kracht van een vallend Melkwegstelsel kan opvangen.

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Het object heeft vroeger altijd ondersteboven gehangen is er ook voor bedoeld. Zijn nog zo'n lampen die van Satel type Oxis. Zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=14k_8x1sb_Q Deze landgenoot van u heeft er meerdere aan een truss hangen.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

1) Het object heeft vroeger altijd ondersteboven gehangen is er ook voor bedoeld. Zijn nog zo'n lampen die van Satel type Oxis.
                    Zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=14k_8x1sb_Q
                    2) Deze landgenoot van u heeft er meerdere aan een truss hangen.
                    1) Eerlijk gezegd weet ik niet zoveel af wat er aan dit soort van effecten bestond - en bestaat. Laat staan waarvoor ze wel of niet geschikt zijn.
                    2) Als je er toch al zoveel research naar gedaan hebt was de vraag op het forum mischien wel wat overbodig.
                    Want er is geen wetgevende instantie ter wereld die zich met de details zal gaan bezig houden. Wat er wel en niet mag met
                    - de snijkantjes van de visfileerder via
                    - de rollenbanken van een testgarage tot
                    - de afzuigkapgroottes in een stofrijke omgeving en
                    - de ophanging van licht effecten... enz enz
                    De wetgevers (EU-richtlijnen!) zeggen dat de fabrikant/gebruiker zelf een risico-analyse moeten doen op basis van hun kennis (en het feit dat ze met die producten geld willen verdienen - en daar dus ook wat tegenover moeten stellen in vergaren van de juiste kennis!).

En waar moet het dan in het starten van dit topic over gaan?

Comment

• chippie
                      • Jul 2006
                      • 528

Kortom als je de lichten wil hangen, waarvoor ze dus ook voorzien zijn, ben je zelf verantwoordelijk. Sommige firma's bestaan zelfs niet meer zoals bvb Satel.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Kortom als je de lichten wil hangen, waarvoor ze dus ook voorzien zijn, ben je zelf verantwoordelijk. Sommige firma's bestaan zelfs niet meer zoals bvb Satel.
                        Zoals al eerder gezegd:
                        Je bent ALTIJD voor ALLES wat je doet of levert verantwoordelijk.
                        En ook als eerste in lijn daarvoor aansprakelijkheid.
                        Je kunt altijd proberen die aansprakelijkheid door te schuiven naar degene die het materiaal geproduceerd heeft.

Maar we weten ook allemaal dat 70-80% van alle ongelukken is te wijten aan "human error" en NIET aan het product zelf.
                        En in ons vak schat ik dat "operator error" percentage eerder op 90%

En naar wie ga je procederen als die firma die het ding gemaakt heeft niet meer bestaat.
                        {Of - heel slim - een doorstart heeft gemaakt onder [bijna] dezelfde naam,
                        maar binnen onze Wetgeving niet meer aansprakelijk kan worden gesteld.}
                        En dat geldt niet alleen voor lichten, maar ook voor speakers, lasers, decors, beamers, schermen
                        en uiteraard ook voor takels, truss, wind-ups, trekken, personen-vliegen enz enz....

Comment

Working...