LCD-technologie en licht.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flitslicht
    • Feb 2002
    • 180

LCD-technologie en licht.

Hallo iedereen,

Ik las de topic over LED-tech en licht en dacht bij mijn eigen 'Waarom gebruiken ze eigen geen LCD-tech in de lichtbranche?"
    Deze techniek wordt ook in de AV-branche gebruikt in LCD-projectoren.
    Met drie LCD's (Rood, groen en blauw) en en prismablok kunnen ze alle kleuren maken en ze naadloos in elkaar laten overlopen. Je kunt er in het principe ook gobootjes mee maken. Klinkt in mijn oren echt perfect, toch?

Wordt deze techniek alle gebruikt of is het gewoon te duur???
    ( want voor een goeie lcd projector betaal je ook minimaal 8000 keiharde eurootjes)

Grtz.

• -Bart-
    • May 2001
    • 827

Als je je wat dieper in deze materie zou verdiepen, zou je misschien deze vragen zelf kunnen beantwoorden.
    We hebben het hier al vaker over gehad.

De drie technologische struikelpunten zijn:

[list][*]Contrast:
    elke "gobo" gaat vergezeld van een flinke grijs-blauwe bundel strooilicht, dit kan je natuurlijk wel verbeteren als een een belabberd rendement voor lief neemt [*](Thermische) belastbaarheid:
    zet lcd in de buurt van een flinke gas ontladings lamp en er blijft van de warmte niks van over (Ook al filter je er alle IR en UV uit)
    + LCD kan zeer slecht tegen vorst, ook niet echt een voordeel. [*]Key stone correctie:
    Als je een gedetaileerde gobo (of video)scherp op een oppervlak wil projecteren dat niet volledig haaks staat op je projectie as, moet je heel wat optische truken uithalen om dit voor elkaar te krijgen[/list]

B.Sliggers
    <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Flitslicht
      • Feb 2002
      • 180

He bart,

Je gaat er gelijk vanuit dat ik bedoel, dat ik een LCD-projector op een MH-voetwil zetten ofzo!!!
      Wat ik duidelijk wil maken is dat je met dit principe echt wel grappig licht effect zou kunnen maken. Een gewone MH kan ook wel redelijk tegen verschillende temperaturen.

Je hoeft natuurlijk niet perse LCD te gebruiken. je kunt het DLP of DMD principe ook gebruiken.

Grtz.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
        • Jun 2001
        • 1429

LCD...........In een MH??

En dan?!

<h5>Showtechniek</h5>

Comment

Working...