Welke truss spot?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdbeke
    • Aug 2011
    • 74

De temperatuur is zeker van belang (heb ik gezegd van niet?) bij alle halfgeleiders. En liefst zo laag mogelijk. Hoe lager hoe beter tenslotte.

De temperatuur van het koelblok kan een idee geven van de temperatuur van de led mits de warmteoverdracht goed is. Maar ik beschik niet over dergelijk meetapparatuur om dit exact te bepalen.

DMX zit er niet op, dit was slechts een probeerseltje. Maar het is mogelijk dat dit in de toekomst erop komt.

Comment

• chippie
      • Jul 2006
      • 528

@vdbeke
      Maar jammer genoeg geen contactgegevens.
      IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• vdbeke
        • Aug 2011
        • 74

Ik dacht dat het inorde was, blijkbaar niet. Dan maar via de yahoo button.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Warmtehuishouding bij LED wordt door de meeste mensen ontzettend onderschat.
          Een van de punten waarop de mannen zich van de jongens onderscheiden.

Dit komt niet alleen terug in gebruik en lichtopbrengst, maar vooral ook in levensduur.

Het is geen rocket-science, maar je moet niet denken dat het allemaal poepsimpel is.

0,02
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Waarom moet dit weer een volledige off topic discussie worden over " warmte van het koelblok" en andere welliswaar voor lichtopbrengst en levensduur relevante zaken maar volstrekt irrelevant twn opichte van het vraagstuk:

Een truss van binnenuit aanlichten met een LED armatuur.

De opmerking van Rinus dat je rekening moet houden met de temperatuur van de lichtbundel werd door mij gepareerd met de opmerking dat in verhouding tot PAR 64 1 kw lampen een LED armatuur veel minder warmte ontwikkeling geeft.

Vervolgens moet er dan iemand melden dat je geen polyester hijsbanden mag gebruiken....
            En een boel geneuzel dat een LED armatuur wel warm wordt.

JA! Bij een LED armatuur heb je ook te maken met warmte ontwikkeling, inherent aan het maken van licht nog steeds.

Mannen van jongens onderscheiden gebeurt hier door inhoudelijk te reageren over het discussieonderwerp, niet door spin-off's tot hoofdzaak te maken.

Graag on-topic verder!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

Geen discussie over koeling buiten dit forum. Het gaat gewoon over informatie van LED gebruik, type, hoe aangesloten waar op letten, te lang omdat via forum te doen. (Zie mijn volledig verslag met foto's over het vervangen van de T-Bar triacs, dit ook komt heus wel op het forum als er vordering is)

Zoals eerder ook vermeld polyester hijsbanden.
              Ik doe navraag bij keuringsmechanisme.

En wat betreft de topic, Ik heb al prijs gevraag van een LEd armatuur maar dat wil niet zeggen dat we niet open staan op andere lampen en/of projecten.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by chippie
                Wat gaat er langer houden bij brand, polyester banden of softsteels?
                We gaan dat ook voorleggen aan de keurder AIB of SGS.
                Dat is vragen naar de bekende weg.
                Is al lang onderzocht.
                En het lijkt me ook het soort vraag dat maar 1 enkel antwoord kan opleveren, waarvan iedereen het eigenlijk al lang weet.
                Als je de keurder zou moeten betalen voor dat antwoord dat je al kent,
                wil ik je ook wel een factuur sturen voor ik deze open deur nog wijder open trap.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Keurder moet toch langskomen dus dat geld is geen enkel probleem.

Maar ik heb ook al even gehoord bij collega...."maar dan hebben we de veiligheidsfaktor nog".

Bij brand heeft de polyester band een korte levensduur en de softsteels iets langer alsook dat polyester door de brandweer niet wordt goedgekeurd ......maar we vragen na bij keurder.

Nu vraag me af Rinus of je liever een polyester band hebt hangen bij brand of een softsteel? Geef mij dan maar het laatste.

Comment

• chippie
                    • Jul 2006
                    • 528

Weet iemand welke batterijtjes inde Chauvet Well zitten? Heb ook gezien dat Showtec identiek dezelfde versie heeft. (staat ook niet bij welke batterij NiMH, Li-Ion, NiCD of andere). En alles ook met W-DMX en flightcase als lader.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hete spot test (260 graden C) - met 500 kg last:
                      1) polyester binnen 15 minuten volkomen verdwenen;
                      2) softsteel na een uur nog niks aan de hand - alleen de mantel was snel foetsie.

Vlamtest = direct in een gasbrandervlam (> 500 graden?):
                      1) polyester (zonder gewicht eraan): binnen een halve minuut verdwenen als een plak gesmolten 'napalm'.
                      2) softsteel (in testbank met 20kN erop): na ca. 1a 1,5 minuut niks merkbaar, maar gestopt toen de verf van de testbank begon te koken en roken....

Als er op het toneel vlammen van 6a8m hoog zouden komen, bleef ik daar echt niet staan...
                      dan is een minuut wel genoeg om de pleiterik te maken.

...en achter in de zaal te gaan staan foto's maken / filmen (?)
                      Bij zulke temperaturen (500-600 C) gaat het aluminium van de truss er ook in pakweg een kwartier volkomen aan: dat is het smeltpunt ervan.
                      vanaf 200 graden ben je al de helft van de capaciteit van de truss kwijt!

Soft steels rule!

Comment

• chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

Rinus, heeft u die test zelf uitgevoerd?
                        (Als dat zo is mijn dank)

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Jazeker, sommige in meerdere varianten
                          en meestal in samenwerking met anderen.
                          ( Zal ik die dan ook maar bedanken? )

dan nog even wat betreft die keurders
                          (die bij jullie als Zuiderburen verplicht zijn):
                          Mijn ervaringen zijn dat ze maar heel erg weinig (tot absoluut niets)
                          van ons vak, en de werk- en gebruiks-omstandigheden daarin, snappen.
                          En soms ook de grootste lariekoek lopen te verkondigen,
                          of zelfs in de Machine Richtlijn verboden materiaal toch goedkeuren!
                          AIB en SGS zijn daarop echt geen uitzonderingen.
                          Last edited by rinus bakker; 02-09-11, 17:32.

Comment

• chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

Rinus, kan je gelijk in hebben.
                            Ik heb een keurder gevonden die zelf in de sector heeft gestaan.
                            (Wat natuurlijk ook geen garantie geeft.)
                            De kans dat hij de materialen goed kent, is des te groter.

Comment

Working...