SwissLas Red Laser module

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CaFo
    • Mar 2004
    • 34

SwissLas Red Laser module

Onlangs kocht ik een SwissLas Red 1200/640 lasermodule via Laserworld (1950€).
    De eerste 2 dagen werkte deze perfect, maar na de derde dag kwam er bijna geen licht meer uit
    Op vraag van Laserworld heb ik de module terug gestuurd naar SwissLas voor nazicht.
    Nog eens 115€ verzendingskosten zelf betaald om de laser terug te sturen
    Na 2 dagen ontving ik een mail waarin ze vroegen naar het type voeding en om een paar foto's hiervan door te sturen.
    De voeding is een RS-35-12, 12VDC 3A output (een jaartje geleden aangekocht, ook via Laserworld)
    2 dagen later krijg ik te horen dat de module een voeding van minstens 5A nodig heeft en dat het defect daaraan te wijten zou zijn.
    Ze stellen voor om de module te herstellen voor 700€ + verzendingskosten.
    Een dure affaire
    Ik betreur ten zeerste dat er geen datasheet of handleiding meegeleverd werd bij de verzending van de module.
    Ook op hun website is hierover niks te vinden.
    Alle aansluitingen zijn juist en koeling is prima.
    Ik heb de voeding nog eens nagemeten en deze is nog intact. Mooie constante 12V.
    Kan een lasermodule echt defect raken door een te zwakke voeding ?
    Kunnen ze dat zomaar verhalen op de voeding zonder meer ?
  • Superfly
    • Sep 2008
    • 86

Ik moet zeggen dat ik het een slechte service vindt als je voor 1950,- euro een laserkoopt en hij binnen 1 week stuk blijkt te zijn en je niet eens garantie of coulance krijgt.
    Op de Site van laserword staat ook nergens welke voeding bij dit type hoort en wat het vermogen is wat de laser verbruikt uit de voeding.
    Een voeding met de juiste spanning 12V maar een te laag amperage zou nooit de laser kunnen beschadigen.
    Eerder zou de voeding zelf het loodje leggen.
    Werd de voeding erg warm tijdens het gebruik?
    Nou weet ik niet hoe het laser vermogen staat ten opzichten van het opgenomen vermogen uit de voeding.
    Maar bij maximaal laser vermogen van 1,2Watt is een opgenomen vermogen van 60Watt ( 12V x 5A ) toch wel erg veel?

Ik vindt dat Laserworld wel in gebreken is gebleven door de zeer beknopte informatie die gegeven word.
    Ik zou bezwaar maken en ze er opwijzen dat zij in gebreken zijn gebleven.

PS. hoe zit het daar met garantie, dat kan ik ook niet terug vinden op de site?

Marcel.
    Make My day, Blow your Amp

Comment

• CaFo
      • Mar 2004
      • 34

Ik kan nergens een garantiebewijs terugvinden. Niet op de factuur en buiten de factuur zat er ook geen enkel document bij de module.
      Op de site ook niet direct iets gevonden.
      Garantie stelt dus niet veel voor zoals is gebleken. Ze vinden er altijd wel een weg omheen.
      Dat de levering uit Zwitserland komt maakt het nog dubbel zo lastig. Hier gelden waarschijnlijk niet de europese wetten ter bescherming van de consument.
      Als je iets moet terugsturen (ook onder garantie voor herstelling) dan heb je altijd problemen met de douane + de daaraan verbonden kosten.
      Ik heb mijn les wel geleerd met aankopen in het buitenland.
      Volgens mij is de voeding ook niet de oorzaak van het probleem geweest maar probeer dat maar eens te bewijzen.
      Ik vrees dat ik de rekening zal moeten betalen of ik heb helamaal niks.

Comment

• bookwood
        • May 2012
        • 1

zit er een ventilator in die lasermodule?

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

ATTENTION:
          This module needs a separate driver! We propose to purchase the RTI RGB DRIVER with the module, so we can adjust the driver for you already.

Dit staat er bij de laser module.

Ze geven dus aan dat je deze voeding nodig hebt.

Jij hebt een andere voeding gebruikt dus kunnen ze hier op vallen en volhouden dat jij de verkeerde voeding hebt gebruikt.
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Superfly
            • Sep 2008
            • 86

Rolandino,

Als nou eerst even verder kijkt voor je reageert!

Show laser light and laser show from the manufacturer and distributor of laser display and high end laser. Buy laser and rent laser at Laserworld

Deze link leid naar de voedingen er zijn er twee, 12V 6A en 12V 12,5A maar het is niet duidelijk welke voor welke laser bedoelt is.

Wat jij bedoelt is een Rood Groen Blauw aansturings module en daar staat helaas geen plaatje bij, ook zo lekker duidelijk.

Nou ik weet het wel, ik zou daar dit soort dingen niet bestellen met zulke slechte informatie.

Of ik was hem persoonlijk gaan halen voor dat geld, en had laserworld hem kompleet laten samenstellen zodat ze me nooit kunnen beschuldigen dat je hem verkeert kan gebruiken of aansluiten.

Ik zou toch blijven hameren op coulance of garantie, je mag toch wel wat verwachten voor 2000,00 euro.

Succes Marcel
            Make My day, Blow your Amp

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Als ik naar deze Diode ga http://www.laserworld.com/en/laser-s...40-detail.html

Staat er onderaan de tekst uit mijn vorige post.

Dus deze voeding word aangeraden door LW en niet de voeding die jij aangeeft.

Mss heeft het er niets mee te maken en zullen ze beide funktioneren maar LW raadt deze aan bij de diode van TS

Aan de ene kant lullig van LW maar aan de andere kant is het TS zijn eigen probleem omdat hij zelf deze voeding heeft aangesloten op de diode.

Dat is het risico wat je loopt als jezelf onderneemt mss met te weinig kennis. Het zou ook kunnen dat de voeding die er gebruikt is niet helemaal lekker is geweest.

Kan allemaal een reden zijn waar LW niet voor garant staat.

Je had IDD zoals eerder gezegd de diode samen met de juiste voeding geleverd kunnen hebben vanuit LW dan had het bij dit geval voordeel geweest.

Het kan natuurlijk ook aan de diode liggen dan was je met de passende voeding veilig gesteld wat garantie betreft.

Ik heb nooit problemen met hun met garantie en service ik krijg ook diodes van projectoren die ouder dan 1 jaar zijn onder garantie. ( niet in alle gevallen ) er wordt ook wel eens 50 50 gedaan met kosten.
              Last edited by Rolandino; 19-05-12, 10:30.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• astatic
                • Jan 2012
                • 12

Vraag eerst maar eens wat er nu defect is aan de module?
                € 700,- schade zegt mij niks over wat er defect geraakt is en of dit redelijkerwijs onder garantie zou moeten vallen of dat dit aan jezelf te verwijten is.
                Tis nog al een bedrag namelijk!

Comment

• CaFo
                  • Mar 2004
                  • 34

De laserdiode zelf zijn defect volgens de fabrikant SwissLass. Ze blijven bij hun standpunt en ik moet de 700€ + transport betalen om hem hersteld terug te krijgen.
                  De "separate RTI RGB driver" die ze zelf aanraden had ik aanvankelijk ook besteld maar hun antwoord was dat er reeds een driver aanwezig zat op de lasermodule en dat ik er dus geen extra nodig had.
                  Nog maar eens een bewijs dat de informatie op hun website niet altijd klopt of onvolledig is. De foto's van hun groene modules zijn nu aangepast maar vorige maand stond daar nog dezelfde foto en afmetingen voor AL hun groene modellen. In de praktijk zitten er wel duidelijk grote verschillen in uitzicht, vorm, afmeting, straal hoogte, enz
                  Je kan er simpelweg NIET op vertrouwen als je zelf een laser wil bouwen.
                  Als je hierdoor achteraf problemen hebt zit je met een duur probleem.

@bookwood: Er zit geen ventillator in de module. Je moet hem monteren op een grote koelplaat of tunnel waardoor je lucht blaast. Deze lucht komt dus nooit rechtstreeks in aanraking met de module om stof en vuil te vermijden.

Comment

• astatic
                    • Jan 2012
                    • 12

Neem eens contact op met Francesco van Collimated en leg hem dit verhaal eens voor.
                    Wellicht kan hij je ook wel verder helpen met het herstellen!?

Comment

• astatic
                      • Jan 2012
                      • 12

De reden dat je diodes wellicht defect geraakt zijn zou kunnen liggen aan de TEC koeling van de module (mits die erin zit).
                      Als die het niet doet vanwege een te lage spanning (3A), hierdoor kunnen ze overhit zijn geraakt.
                      Het was een van de reacties op het Photonlexicon forum.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Neen, dit is onzin want dan grijpt de thermische beveiliging in en die staat bij lasers van Swisslas zeer scherp afgesteld...
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• astatic
                          • Jan 2012
                          • 12

Stel ze dan de vraag eens waarom zij denken dat de diodes defect geraakt zijn door de gebruikte voeding.
                          Ik kan me er op dit moment niets bij voorstellen.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Zonder metingen kan ik vanop afstand ook niks vertellen helaas. Heb al van alles meegemaakt met laserdiodes...
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

LaserDiodes zijn bijzonder gevoelig voor ESD en kunnen daar absoluut stuk door gaan. Veiligste en beste oplossing is de Lasorb: http://www.lasorb.com/

Heb je altijd ESD-veilig gewerkt?
                              Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...