DMX kabels, welke????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 388

Originally posted by Paul10
    kun je dit onderbouwen?
    Simpel antwoord eigenlijk niet. Alleen de ervaring dat de showtec ledparren het bleven doen en de Phantoms gingen protesteren. Ze bleven hangen in hun eindpositie ipv naar de startpositie terug te keren. Na vervanging van 1 verlengkabel geen probleem meer gehad. In dit geval werd een Microfoonverlengkabel vervangen voor een gewone DMX kabel.
    Bij deze dan een uitdaging voor jouzelf misschien hier een oorzaak aan te wijzen.
    Feit is en blijft dat met microfoonkabel alleen de ledparren het prima bleven doen en de MH's uitval lieten zien en dat na het vervangen van de microfoonkabel voor DMX kabel het euvel was verholpen. Deze verlengkabel zat wel aan het begin van de 'chain'. Microfoonkabel overigens wel doorgemeten en vertoonden geen gebreken. (Ook geen lekkage naar overige aders door een losse ader in de connectoren). Kabel was in orde.

Welke Sherlock schijnt hier een licht op?
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Hitvision
      • Jun 2003
      • 388

Originally posted by 4uss
      Voor kleine budgetten kun je ook gebruik maken van UTP-kabel. Deze heeft een juiste weerstand en kost maar 29 cent per meter. Het nadeel is wel dat het iets minder robuust is, maar je signaal klopt wel. Wij gebruiken al jaren 50 meter SFTP (iets stevigere soort UTP) en dat werkt helemaal prima. Het voordeel is ook meteen dat je twee DMX universes kunt uitsturen omdat je 4 aderparen hebt.
      Prima suggestie! Zal eens stoeien heb hier nog een haspeltje liggen uit mijn 'jeugd' dat ik gebruikte voor LAN party's. Is redelijk stevige flexibele UTP kabel.
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Paul10
        • May 2012
        • 122

Originally posted by Hitvision
        Simpel antwoord eigenlijk niet. Alleen de ervaring dat de showtec ledparren het bleven doen en de Phantoms gingen protesteren. Ze bleven hangen in hun eindpositie ipv naar de startpositie terug te keren. Na vervanging van 1 verlengkabel geen probleem meer gehad. In dit geval werd een Microfoonverlengkabel vervangen voor een gewone DMX kabel.
        Bij deze dan een uitdaging voor jouzelf misschien hier een oorzaak aan te wijzen.
        Feit is en blijft dat met microfoonkabel alleen de ledparren het prima bleven doen en de MH's uitval lieten zien en dat na het vervangen van de microfoonkabel voor DMX kabel het euvel was verholpen.
        Oke, bedankt voor de aanvulling, duidelijk verhaal, showtec led-parren hebben minder problemen met het uitlezen van een (gemuteerd) dmx-signaal als een Phantom (mh neem ik aan?), dat zou best kunnen, Ik had begrepen uit jou verhaal dat alle led-parren per definitie minder gevoelig waren voor storing als MH's. maar dat kun je hieruit niet concluderen.

De Oorzaak? Geen idee, zou dmx-input componenten moeten weten, kan ik hier niet uit opmaken.

UTP kabel heeft de goede eigenschappen voor DMX, je zou er zelfs 4 lijnen over kunnen transporteren, moet je wel een goede afscherming hebben voor de massa.

Comment

• Stefan
          • Jun 2003
          • 27

Korte tot middellange lussen (minder dan 16 fixtures, minder dan 100 meter totaal) heb ik nooit problemen gehad met 'microfoon'kabels voor dmx. Ga je meer aansluiten dan is een dmx-booster bijna altijd een goed idee (niet al je licht stuk als een lijn stuk gaan, vaak minder kabel in totaal nodig, verbeterde signaalsterkte). Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, een 4-voudige booster kost zo'n 60-80 euro, even duur als een paar dmx kabeltjes. En idd even terminatortjes aan het eind.

Wat betreft 'slecht' dmx signaal, dat verschilt heel erg per merk/type fixture hoe ze ermee omgaan, niet perse dat movingheads er slecht tegen kunnen. Mijn slechte ervaringen ermee zijn op het gebied van (budget) scanners en dmx-stuurbare lasers (bleven gelukkig wel uit), maar met heads nooit gezeik gehad.
          Oplossing was altijd:
          - Zoek het brakke kabeltje en vervang deze (meer dan de helft van de gevallen)
          - Terminator plaatsen (als iemand die vergeten was)
          - Mocht het nog steeds problemen geven (vooral bij lange lussen), opbreken in stukken en booster er tussen.

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Wat ik nu heb liggen hier:
            Showtec LED Operator
            4x LED PAR 56
            3x 1,5m Procab CAB901
            1x 5m Procab CAB901

Alles aangesloten hangend aan een T bar. Er komt wel licht uit, maar dat gaat allemaal compleet niet goed. Elke par doet iets anders, ook als ik op de controller aangeef dat dit niet moet.

Kan iemand mij uitleg geven over hoe ik de dipswitches moet zetten? En hoe ik dit vervolgens goed kan laten werken??

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Oke, ik wil geen spelbreker zijn, maar volgens mij vergeet je en belangrijke factor bij het verkrijgen van antwoorden op je vragen.
              Je vergeet dat je zelf bij wil leren!

Je hebt vandaag je bestelde spullen ontvangen, ik durf er wel een biertje/collaatje op te zetten dat de handleidingen van zowel de LED operator als de LED parren nog niet zijn gelezen.
              Was dat wel het geval geweest dan had je met zekerheid kunnen vertellen op welke startadressen de LED parren behoren te staan.

Je ontdekkingsreis en educatie is echt meer dan anderen voor je laten denken, ff zelf gaan pielen! te beginnen met het lezen van de (ongetwijfeld) Engelse handleidingen!
              Wanneer je aanvullende vragen hebt moet je vooral niet schromen om contact op te nemen met het bedrijf wat je jouw set heeft verkocht.
              Wil je dan nog verder de diepte(!) in, dan is dit de juiste vraag voor vervolgvragen.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

Het probleem is dat ik geen ene %*#^\* van dmx weet.
                Heb de handleidingen aantal keer gelezen. Nog een keer door de Google translate gehaald. Maar nee.
                Ik heb alles een keer in de fabrieksinstellingen gezet. Alles aangesloten volgens de handleiding. Dipswitches zoals in de handleiding. Maar nee. Elke lamp knipperde in verschillende kleuren.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Originally posted by sjig
                  Het probleem is dat ik geen ene %*#^\* van dmx weet.
                  vraag aan Google: Hoe werkt DMX
                  antwoord van Google: Ongeveer 26.400 resultaten (0,22 seconden)

Als je dat allemaal gelezen hebt, kun je nog een App downen
                  voor je i-Phone, die je makkelijk de te gebruiken adressen geeft.

btw: dipswitches in een digitaal tijdperk? Jammer hoor.

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sjig
                    • May 2012
                    • 909

Heet die App heel toevallig AV tools?? Die heb ik namelijk ook gebruikt om de adressering te berekenen!

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat ik alles wat moet gaan lezen. Maar als ik alle dipswitches volgens de handleiding op de parren goed zet, doet nog niks het.

ps, is zo'n frostfilter niet gewoon hetzelfde als overtrekpapier?

Comment

• pieturp
                      • Jul 2010
                      • 70

Originally posted by sjig
                      ps, is zo'n frostfilter niet gewoon hetzelfde als overtrekpapier?
                      ROFLOL!!!

Neen. Een frostje is wél hittebestendig...
                      ... en etcetera en zo

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

Originally posted by pieturp
                        ROFLOL!!!

Neen. Een frostje is wél hittebestendig...
                        Wat dan bij een LED parretje niet uitmaakt....

Tip voor Sjig: ff belletje doen met je leverancier, die helpt je in no-time op weg.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sjig
                          • May 2012
                          • 909

Originally posted by moderator
                          Wat dan bij een LED parretje niet uitmaakt....
                          Zoiets dacht ik al, want nadat ik de par even 2 uur aan had staan voelde ik geen hitte. En ging ik er wel van uit dat wel moest werken. Maar geeft dit ook hetzelfde effect?

Mijn vakantie begint morgen, zal dan even bellen met de leverancier! Trouwens inmiddels is het me al wel gelukt dat ik één fixture goed werkend heb. Maar dat zijn dan alle vier bij elkaar. Ik denk dat ik er wel uit zal komen!
                          Bedankt iedereen voor de hulp!

Comment

• pieturp
                            • Jul 2010
                            • 70

Ik snap ook wel dat dat bij een LED-par niet uitmaakt...

Bedenk echter wel dat er best veel verschillende soorten frost zijn. Van zacht tot hard, zeg maar. Ze zijn er ook voor bedoeld om je licht uiteindelijk wel door te laten, maar mooi verstrooid én nog een beetje lang mee te gaan zonder te krullen, vergelen, verpulveren of op te lossen, om maar wat te noemen. Daar staat 't meeste papier niet bepaald bekend om

Over je kabel: Voor zover ik weet moet je kabel gewoon netjes getwist zijn en netjes afgeschermd en moet er op 't *uiteinde* een weerstand zitten (terminator). De kabel zélf moet juist liefst zo min mogelijk weerstand hebben. Goede microfoonkabel werkt over het algemeen prima, maar er zijn er, waarbij de twee aders apart een afscherming hebben of niet (goed genoeg) getwist zijn; dat wil je dan weer níet.
                            Last edited by pieturp; 27-06-12, 22:57.
                            ... en etcetera en zo

Comment

• sjig
                              • May 2012
                              • 909

Ik ben er uit met de DMX, alles werkt nu zoals het hoort.

Als kabel heb ik de Procab CAB901, MC305. Werkt prima, niet met Neutrik connectoren maar met die van Procab.

Als frostfilter heb ik nu van dat overtrek spul, werkt prima. Waarschijnlijk niet zo goed als écht frostfilter papier, maar ik vind het zo helemaal goed!

Comment

Working...