Harting 10, nog in gebruik?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oldhippyrock
    • Mar 2011
    • 14

    #31
    Originally posted by MacGyverSounds
    Gezien deze uitspraak heb je dus geen enkel verstand van elektriciteit, en dien je dus zo ver mogelijk van losse kabels en losse stekkers af te blijven.
    maatje, tijd dat je weer eens van bil gaat?
    Het opwarmen van een geleider hangt af van diens koeloppervlak.
    Als je wilt kan ik dat natuurkundig onderbouwen maar dat is niet nodig he?
    Omdat we hier te maken hebben met een geisoleerde omgeving maakt dat jij gelijk krijgt.
    Meer aders (groter oppervlak) resulteert hier niet in meer koeling.
    Bedankt voor je hulp he.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #32
      Opwarmen komt door de weerstand van stroomvoerend koper, niet door het gebrek aan koeling. Hoe meer stroomvoerend koper in een plastic slang, hoe meer verwarming.

      En vergeet niet dat de stroom door adertje 1 richting lamp terugkomt via adertje 2.

      Kortom: hoe dikker de pik, des te heter het wordt.
      Dat lijkt me voor vandaag wel weer genoeg natuur-kunde.
      Last edited by Gast1401081; 03-12-12, 16:55.

      Comment

      • oldhippyrock
        • Mar 2011
        • 14

        #33
        Hoe dikker de geleider, des te lager zijn weerstand per meter, des te minder warmte-ontwikkeling. Dat weet jij ook.
        Maar mijn argument ten aanzien van de grootte van het oppervlak is misschien nieuw voor je. Je kunt nu eenmaal niet alles weten. Neem graag dingen van je aan hoor, je lijkt me een door de wol geverfd tiep. Hoi.

        Comment

        • Paul10
          • May 2012
          • 122

          #34
          Originally posted by Podium Verhuur
          Daar heb je helemaal gelijk in, maar we hadden het over bijhuren. En daarvan werken de meeste toch echt met de 1-9 standaard.

          En als je inprikt bij het NDT, wat wij regelmatig doen, dan prik je niet in de de kabel maar op de breakout.

          Maar deze discussie is totaal zinloos, de ts moet gewoon even uitzoeken wat er bij hem in de regio gebruikt wordt. Ik gaf onze regio alleen als voorbeeld.
          dag Podium Verhuur, zo zinloos vind ik de discussie niet. wel offtopic, ik moet toch echt zeggen dat in de vele jaren met bezoekjes in diverse theater in Nederland ik "bijna" alleen de 1-2 standaard tegen kom, Ik weet maar van 1 theater dat er de 1-9 standard word gebruikt, en die waarschuwen meteen als je gebruik wil maken van de huisdimmers. als ik een schatting mag maken denk ik dat 90% 1-2 gebruikt. Als je internationaal wil denken zou ik de hartingen meteen aan de kant slingeren en overgaan op socapex.

          Comment

          • Paul10
            • May 2012
            • 122

            #35
            Originally posted by MacGyverSounds
            Opwarmen komt door de weerstand van stroomvoerend koper, niet door het gebrek aan koeling. Hoe meer stroomvoerend koper in een plastic slang, hoe meer verwarming.
            En vergeet niet dat de stroom door adertje 1 richting lamp terugkomt via adertje 2.
            Kortom: hoe dikker de pik, des te heter het wordt.
            Dat lijkt me voor vandaag wel weer genoeg natuur-kunde.
            Ben ik het met 50% mee eens, de ene multi is de andere niet, er bestaat ook nog zoiets als warmte afdracht, "koeloppervlak" is een beetje belabberde uitspraak, maar een kabel die de warmte makkelijker afvoert( door een isolatie materiaal toe te passen die daar beter toe in staat is) zou dus een hogere belasting kunnen hebben.

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #36
              qua norm 1-2 vs 1-9 : dat moet je lekker zelf weten, als je dimmerpack en lamp-bar maar hetzelfde hebt. Die kabel weet echt niet wat hij aan en afvoert. Wel graag mannetje en vrouwtje hetzelfde uitbedraden.

              qua oppervlak : door meerdere aders toe te voegen vergroot je het geleidend oppervlak per ader niet. Ook niet door geslagen of massieve draad te kiezen. Dat doe je alleen door de aderdiameter te vergroten. En die hadden we al op 1,5mm bepaald.

              Dat oppervlak-koeling verhaal is onzin, tenzij je geforceerde koeling gaat toepassen. Daarmee wordt die kabel ineens onwerkbaar. Om de 20 cm een ventilator aan de kabel bouwen is een beetje lastig oprollen.
              Verder groeit het buitenmantel oppervlak (= omtrek) van een 18p tov een 11p, maar je stroomvoerend gedeelte groeit harder. Iets met pi, en pi kwadraat, geloof ik. Daar is nog een leuk belgenmopje over.


              2 Belgen krijgen van hun baas opdracht om een rood touw te spannen over de evenaar. Dus die gaan maar op pad, een dikke 40.000 kilometer aan touw mee, wat drijf-kussens voor de oceaan, en fluitend iedere morgen aan de slag.
              Na een jaar komen ze terug, baasje blij, touwtje rond de evenaar is mooi rood. Blijkt hun baas zich vergist te hebben, het moest niet óp de evenaar liggen, maar 1 meter erbóven.
              Dus die belgen weer op stap, bos paaltjes mee, en ze beginnen vooraan, het touw op 1 meter hoogte te spannen.
              Na een jaar zijn ze aan het andere eind van het touw, maar verrek, het touw past niet meer. Het touw is te kort.

              Weet jij hoeveel meter touw ze te kort komen?

              ( ik word inderdaad vrolijker van een goeie wip..! )
              Last edited by Gast1401081; 03-12-12, 17:47.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #37
                Oh, en Paul, warmte opname en afgifte van electrisch isolatiemateriaalkeuze scheelt misschien 20%. Toevallig ben ik met een zonnewarmtecollector bezig, en alle pvc-achtige toepassingen zitten in dezelfde warmteisolatie range. Warmte afvoeren doe je nog echt het beste met een metalen koelvin. Zeg maar een soort van scheermesjesdraad, of prikkeldraadkabel, niet te verwarren met prikkabel...

                Comment

                • Paul10
                  • May 2012
                  • 122

                  #38
                  Originally posted by MacGyverSounds
                  Oh, en Paul, warmte opname en afgifte van electrisch isolatiemateriaalkeuze scheelt misschien 20%. Toevallig ben ik met een zonnewarmtecollector bezig, en alle pvc-achtige toepassingen zitten in dezelfde warmteisolatie range. Warmte afvoeren doe je nog echt het beste met een metalen koelvin. Zeg maar een soort van scheermesjesdraad, of prikkeldraadkabel, niet te verwarren met prikkabel...
                  beetje erg offtopic
                  o leuk project, heb er vorig jaar een paar op het dak gelegd, achteraf wel spijt gehad dat ik geen vacuum buizen gebruikt heb )-;
                  Maar snap niet waar je PVC wil toepassen in een zonneboiler.

                  And back:

                  het verschil in warmte afdracht is niet wereld schokkend maar kan net het verschil zijn om 1,5 of 2,5 te gaan gebruiken. Het gaat niet alleen om het "Type pvc" maar ook om dikte, ofwel hoe dicht aders op elkaar gepakt zitten, check de sheets maar eens van meerder merken.

                  "scheermesjesdraad, of prikkeldraadkabel, niet te verwarren met prikkabel..." dusss...... kan je ook gewoon koper nemen, is ook een goede warmte geleider.
                  Last edited by Paul10; 03-12-12, 18:49.

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #39
                    Ik bedoelde als buitenmantel... Metaal geleidt niet alleen warmte, maar ook electriciteit veel beter......

                    ( dat projectje is voor de lol, zit hier in 12 zonne-uren per dag, met een fris zwembadje... Die slang en een aquariumpompje waren per ongeluk al aanwezig. De plastic doos om hem in op te rollen ook. Ca 600W aan gratis verwarming. De nieuwe versie maak ik van remleiding tegen een metalen achtergrond. Moet toch een beetje ********en af en toe)

                    Comment

                    Working...