Licht bundel heel smal maken.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VrijeVogel
    • Nov 2013
    • 107

Licht bundel heel smal maken.

Heren en Dames,

Ik heb vorig jaar min of meer ongevraagd het licht voor een schoolopvoering mogen doen.
    Erg goed bevallen, veel zeilen bij moeten zetten om alles goed te laten verlopen en was zeer tevreden.

Ik niet, maar kennelijk merkte niemand dat.

Dit jaar mag ik het weer doen, met de kennis van vorig jaar en meer voor bereidingstijd wil ik het beter aanpakken.
    Uiteraard speelt budget mee, maar met kunst en vliegwerk weet ik daar binnen te blijven.

Een van de problemen waar ik vorig jaar tegenaan liep was de lichtspreiding. Het licht staat achteraan bovenop een balkon zeker een meter of 25 (zou meer kunnen zijn) van het toneel af. Het geheel speelt zich af in een kerkje trouwens. Ik kan het licht niet dichterbij krijgen. In de zaal niet ivm mogelijke veiligheid omdat het dan in het publiek moet staan. Op het balkon niet omdat hier vast banken, model trap, op zitten waardoor ik het statief maar op een punt kwijt kan.

Ik heb gebruik gemaakt van theaterspots met flappen etc, daarmee kon ik het normale licht voor de zones op het podium wel bij krijgen.
    Echter heb ik een rollenspel die eigenlijk in de nacht afspeelt met een 'wonder' achter deze persoon. Dit wonder moet tijdens haar zegje in een vel wit licht staan.
    Wonder stond vorig jaar niet, maar zorg ervoor dat dit jaar wel op een krukje staat. De persoon zit op zijn knieen dus dan krijg je meer zweef effect van het wonder

Hoe krijg ik alleen deze persoon in het licht en niet de gehele omgeving? Ik heb eens gekeken naar specificaties van een profielspot, maar die strooit nog 2 meter in het rond op 20 meter.
    Een volgspot leek mij nog een oplossing, maar het verhuur bedrijf meld dat hier een ingebouwde mechanische dimmer inzit. Volgens mij vind deze het niet zo leuk als ik hem achter een dimpack knoop.

Of is het een kwestie van een lange toeter op een spot maken om zo de lichtbundel af te knijpen?

Gr
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Volgspots en profielspots bestaan in verschillende afstralingshoeken. Bovendien kun je er ook nog een iris in zetten.

Halogeen en volgspots kun je soms op een dimmer zetten, gasontlading niet.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Een eenvoudig 1kw volgspotje doet dit wel hoor, hoeft ook niet heel veel te kosten. De lenzen zo instellen dat de bundel het kleinst is en dan met de iris precies afsnijden zoals je het wilt hebben. Wellicht een ietsje onscherp maken met de lenzen, soms zie je de lamellen van de iris bij heel kleine opening.
      Een halogeen type kun je gewoon dimmen. Gas ontlading idd. niet achter een dimmer zetten, dat klopt

Comment

• VrijeVogel
        • Nov 2013
        • 107

Ze hebben twee smaken bij het verhuur bedrijf:

Deze met halogeen en mechanische dimmer
        Deze wat groter met gasontlading

Denk dat ik maar opzoek moet naar een eenvoudig switch.

Daarnaast nog advies gevraagd. Vorig jaar had ik de hoeken met elk 1 spot uitgelicht: Links achter en rechts achter. Ik gebruikte de spot die rechts opgesteld stond om links te belichten en die links stond om rechts te belichten.

Zelf had ik het idee dat het voldoende was, maar je krijgt wel wat meer schaduw.... wat is jullie ervaring / advies hierin?

Oh ja, waarom ik erin gerold ben: De lichtman die het al jaren deed, heeft last van zijn rug, dus was ik gevraagd voor opbouw assistentie. Helaas had de man andere verplichtingen waardoor hij niet kon. Zo kwam de vraag op het laatste moment bij mij of ik het niet alleen wilde doen....

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

360Watt is erg weinig om vanaf 25meter te belichten en de gasontlading moet even opwarmen voordat hij z'n volle sterkte heeft.
          Er zitten in het 050 gebied best veel verhuurders, er moet iets beters te vinden zijn. Denk er ook aan dat de bundel heel smal moet zijn, 25m. is best een afstand.

Comment

• Studio111
            • May 2010
            • 22

Ken de opstelling natuurlijk niet, maar belicht van op de grond. Dan krijg je misschien een meer zwevend effect zeker omdat het wonder achter het nacht rollenspel afspeelt ( als ik het goed lees tenminste).

Comment

• VrijeVogel
              • Nov 2013
              • 107

Dat zet mij wel aan het denken...
              Ik kan, door te schuiven met de opstelling, twee lampen van zijkant laten schijnen. Elk onder een hoek van ca 45 graden.

Ik heb al een vloerspot in de planning omdat een stuk zich voor het toneel afspeelt....

Dit zijn wel parren, allicht dat ik wat deurtjes erbij moet zoeken om zo iets af te knijpen.

Echt ik werd helemaal gek vorig jaar. Paar repetities, wat kriebels in een draaiboek en gaan!
              En alles ging anders dan verwacht. Gingen ze ineens een bepaald stuk voor het podium doen... Help waar haal ik het licht vandaan?

Gelukkig is de eerste optreden bij half daglicht dus valt het niet zo op. Tijdens de lunch ben ik de gehele set-up maar opnieuw op gaan stellen....

Zeer snelle praktijk cursus zeg maar. Afgelopen tijd veel doorlezen aan stof. Ik heb nu een zeer geavanceerd lichtplan bedacht...

Zoals in ander topic gemeld, ik mag eerst weer opzoek naar een lichttafel voor mezelf.

Comment

• DJ Paul M
                • Mar 2011
                • 70

Aldoende leert men
                Je hoort vaak zeggen dat geluk niet zo te koop is
                Maar geld doet wonderen en vooral als het een hoop is!

Comment

Working...