Frontlicht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kwadraat
    • Jun 2013
    • 6

Frontlicht

Ik maak als amateur een lichtontwerp voor een theaterproductie.

In de zaalbrug hangen 8 PC’s van 2kW en 10 profielen van 2kW. In de proscenium brug hangen 8 fresnels van 2kW. Tegen de zijmuur van de zaal, zijn er ter hoogte van de zaalbrug ook nog eens enkele 1kW profielen. Het podium meet ongeveer 13m x 10m. Decor is er niet (of amper).

De PC’s en fresnellen zou ik gebruiken voor het algemeen frontlicht in 2 totaaltjes (LEE 152 en LEE 711). Twee van de profieltjes gaan dienen als specials.

Verder zijn er nog enkele scènes waar frontlicht in een gesatureerde kleur gewenst is. Hiervoor twijfel ik of ik de profielen in de zaalbrug ga gebruiken of de profielen aan de wand van de zaal.

Wanneer zou je welke lichtpositie gebruiken? En… waarvoor dient die lichtpositie aan de zijmuur van de zaal eigenlijk???

Alvast bedankt!
  • FrankD
    • Feb 2008
    • 34

Het is gebruikelijk om een podium in vakken te verdelen en elk vak met 2 spots aan te lichten. Dit om schaduw zoveel mogelijk te voorkomen. Voor de buitenste vakken zou de 2e spot van het paartje buiten de brug kunnen vallen. Dan kun je de spot naar voren zetten om toch een paartje te kunnen creeren.
    kleine washes, grote washes

Comment

• Studio111
      • May 2010
      • 22

Ben zelf ook amateur maar ik heb mijn podium altijd ingedeeld in een voorste en een achterste deel. Voorste gedeelte wordt dan uitgelicht door de zaal brug. Achterste gedeelte door de portaal brug. Reden is dat als je je zaalbrug gebruikt voor het achterste deel van je podium je teveel strooilicht krijgt op de achterdoek. Soms leuk maar als je een horizon inkleurt niet gewenst. Schaduw kan je voorkomen met tegenlicht. zijlicht is een leuk effect dat ik dikwijls voor dansgroepen gebruik en dan gebruik ik wel de schaduw op de achterdoek.

Comment

• kwadraat
        • Jun 2013
        • 6

Bedankt voor jullie antwoorden.

Voor het gewone frontlicht, ga ik het podium inderdaad in 4 vakken opdelen en gebruik maken van zowel zaal- als portaalbrug, zoals jullie beschrijven. Met 2x 2kW spots per vak in een 'engels totaaltje'.

Met lichtposities aan de zijmuur, bedoel ik eigenlijk spots op halve hoogte hangen tov. de zaalbrug en dus onder een erg lage hoek invallen op het podium. Waarvoor wordt deze lichtpositie gewoonlijk gebruikt?

Comment

• Studio111
          • May 2010
          • 22

Podium van 13 op10 verdelen in 4 vakken lijkt mij optimistisch je hebt tenslotte ook 8 pc en 8 fresnel tot je beschikking. Alles hangt natuurlijk af van de afstanden zaalbrug/portaalbrug tot podium. Als die voldoende grot is om een brede straling te krijgen lukt het misschien wat beter maar als deze te klein is ga je toch donkere vlekken zien. Op delen in 8 vlakken, 4 van voren en 4 van achter lijkt mij logischer. Dit met elk 2 pc/ fresnels per vak. Meestal neem ik dan ook nog verschillende kleuren vb 152 en 201. Ik gebruik wel nog altijd tegenlicht, maar merk dat dit niet in je lijstje staat. Je kan ook nog een kleur gebruiken en een aantal fresnels als tegenlicht hangen.

Comment

• kwadraat
            • Jun 2013
            • 6

De afstand van de portaalbrug tot de scène is vrij kort en zal de spreiding inderdaad te nipt zijn. Je voorstel om 8 vakken te maken en 1 spot per kleur per vak in een recht totaaltje, lijkt me beter.

Tegenlicht heb ik inderdaad niet vermeld, hiervoor zijn 6 aparte fresnels van 1kW voorzien.

Voor de nachtscène (blauw front totaaltje) zou ik dan 4stuks 2kW profielen in de frontbrug gaan gebruiken.

Comment

Working...