Gezamenlijke nul op dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Job
    • Jul 2011
    • 24

Gezamenlijke nul op dimmer

Ik heb laatst voor een project een ouwde sgm p810d op de kop weten te tikken. Nu heb ik deze in een kist gestopt samen met een aansluitpaneel deze is geheel shuko uitgevoerd. Deze heeft een gemeenschappelijke nul en over de fases word gedimd. Er gaat 32A 3fasen in.

Tot nu toe geen probleem.

Nu komt de echte vraag. We hebben een multi liggen alleen heeft deze ook een gemeenschappelijke nul.
    Als ik zelf er over denk kan ik nu dus kortsluiting veroorzaken door een shuko stekker verkeerd om in de socket de duwe.

Of sla ik nou de plank helemaal mis.....
    hop hop gas er op
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Ik zou om te beginnen eens jezelf afvragen of het wel zo slim is om met 3x32 Ampère te gaan "spelen" als je geen basis kennis van krachtstroom hebt..... ?

Voor zover ik er een touw aan kan vastknopen, begrijp ik dat je dus een multi kabel hebt met een aantal schuko's ?? Dat kan niet goed gaan inderdaad, dus gewoon een Harting multi stekker er aan zetten.
    Of elke schuko een eigen fase/nul geven, maar dan moet je natuurlijk wel voldoende aders hebben in die kabel.
    Last edited by beyma; 26-02-16, 01:08.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Naast de kans op kortsluiting heb je een nog veel groter gevaar: als de nul van één shuko in een fase terecht komt, staat er 230V op de pennen van de andere shuko's...
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Job
        • Jul 2011
        • 24

hallo bedankt voor de reacties. de dimmer is al uitgerust meet een gezamenlijke nul hier kan ik niks aan veranderen. Nu die multi is geen probleem om aan te passen. Ik zat er gister over te denken en kwam er even niet aan uit vandaar de vraag. Ik ga de multi aan passen naar de helft van de kanalen waardoor alles zijn eigen nul krijgt.

Nu vraag ik me dan wel af waarom sommige mensen dat dan wel zouden doen. Want theoretisch gaat er geen stroom over een nul heen want de nul is toch een nul met soms een enkele volt er op.
        hop hop gas er op

Comment

• Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

Eigenlijk kun je als vuistregel aanhouden dat je een eenmaal gesplitste nul, niet meer opnieuw moet gaan samenvoegen. Zo is het best mogelijk om met een 6 pins harting 4 kanalen met een gedeelde nul van spanning te voorzien (vroeger redelijk gebruikelijk), zolang er geen enkele vorm van een patchveld oid tussen zit.

Toch ben ik ook in multikabels al geen fan meer van een gedeelde nul. Tegenwoordig kom je dat ook niet veel meer tegen en word er bijna alleen nog gebruik gemaakt van 10 en 16 polige harting of socapex zonder gedeelde nul.

Een tijd geleden (jaar of 3) heb ik nog een recent opgeleverde installatie gezien waar aan de muur een stel enkelpolige male 3p CEE waren gemonteerd, die leidden naar verschillende wcd's in het grid. Deze waren echter per 3 van een gedeelde nul voorzien.

Met de oude dimmers met CEE uitgang in theorie geen probleem (de fase en nul is gedefinieerd in een CEE), tot men zelf een kabel ging repareren. De nieuwe dimmers waren echter van schuko uit voorzien en ik werd er bij geroepen door de toneel vereniging in kwestie omdat de stoppen en uitvlogen en iemand een schok had gekregen (schuko andersom, fase op de gedeelde leiding, spanning op een andere schuko). Gelukkig is het door de pandeigenaar vrij snel verholpen.

(Lullige was wel dat de goedwillende doch amateur tech tegen die tijd door verscheidene personen al tot de grond toe was afgebrand wegens storingen, terwijl hij weinig fout had gedaan).
          Last edited by Big Bang; 26-02-16, 12:12.
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Job
            • Jul 2011
            • 24

Dus eigenlijk maakt het niet uit als je een gedeelde nul gebruikt alleen dan moet je dus wel de connectoren die er altijd maar op een manier in elkaar kunnen gebruiken.
            Bij onze shuko multi is dat niet het geval dus ga ik sowieso verhelpen.

Wat ik verder dus begrijp is niet erg om een gedeelde nul te hebben zitten alleen kan dat maar op een plek zitten (onze Dimmer dus). Zodra je dus meerdere gezamelijke nullen in je lijn hebt heb je de kans om dus 400V op je apparaten te zetten.
            hop hop gas er op

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

Originally posted by Job
              Dus eigenlijk maakt het niet uit als je een gedeelde nul gebruikt alleen dan moet je dus wel de connectoren die er altijd maar op een manier in elkaar kunnen gebruiken.
              Bij onze shuko multi is dat niet het geval dus ga ik sowieso verhelpen.

Hoewel het in theorie met bijvoorbeeld CEE connectoren mogelijk is, zou ik dit toch sterk afraden en vraag ik me af of het überhaupt toegestaan is. De kern is toch vooral: eenmaal gesplitst: nooit meer samenvoegen.
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Originally posted by Job
                Want theoretisch gaat er geen stroom over een nul heen want de nul is toch een nul met soms een enkele volt er op.
                Wat er in gaat moet er ook weer uit, en dat gaat toch echt via die nul geleider !!

Maar geef eens wat meer info, over hoeveel kanalen hebben we het hier ? En hoe gaat het verder aan de andere kant van die multi kabel ? Zit daar weer een verdeelblok ? Hoeveel millimeter kwadraat kabel gebruik je ?
                Ik vraag dit omdat ik me een beetje zorgen maak of je wel precies weet welke gevaren er aan 3x32 ampère zitten!
                Die basis kennis waar ik het al over had lijkt te ontbreken als je gaat zeggen dat een nul niets doet, je hoeft de NEN1010 niet uit je hoofd te kennen maar weet wel waar je mee bezig bent !!

Comment

• Job
                  • Jul 2011
                  • 24

Zie rood

beyma;614393]Wat er in gaat moet er ook weer uit, en dat gaat toch echt via die nul geleider !!

Maar geef eens wat meer info, over hoeveel kanalen hebben we het hier ? Het gaat hier over 6 kanalen. En hoe gaat het verder aan de andere kant van die multi kabel ? Zit daar weer een verdeelblok ? Daar zit weer een shuco stekker blok. De uitgangen van de dimmer zitten op een steekveld van shuko chasis delen (max 10A per kanaal) dus break in van shuco naar multi en andere eind weer breakout naar shuco. Eigenlijk gewoon verleng kabel van 6 kanalen. Hoeveel millimeter kwadraat kabel gebruik je ? 2.5 mm2 per ader
                  Ik vraag dit omdat ik me een beetje zorgen maak of je wel precies weet welke gevaren er aan 3x32 ampère zitten! Ik weet zeer goed wat de gevaren ervan zijn daarom vraag ik liever of ik goed denk of er toch naast zit.
                  Die basis kennis waar ik het al over had lijkt te ontbreken als je gaat zeggen dat een nul niets doet Dit heb ik dan misschien verkeerd verwoord. Die nul dient altijd ergens voor anders zit hij er niet. Wat ik bedoel je nul zit achter de verbruiker dus eigenlijk staat er geen "stroom" meer op (weet niet hoe ik dit anders moet uitleggen., je hoeft de NEN1010 niet uit je hoofd te kennen maar weet wel waar je mee bezig bent !!
                  hop hop gas er op

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Ik vraag mij af hoe alles afgezekerd is aan de schuko kant...............
                    Ook denk ik dat het werken met gezamenlijke nullen over fases heen eventueel aanwezige aardlekschakelaars direct zal activeren............
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

In principe kun je wel een gezamenlijke nul gebruiken, alleen denk ik niet dat dit aan welk voorschrift dan ook voldoet.
                      Als je denkt dat er door de nul geen stroom loopt ontbreekt het toch echt een een stuk basiskennis, door die nul loopt wel degelijk stroom, en wel net zoveel stroom als door elke fase loopt. Alleen kan die nul dat als enkele geleider verwerken doordat elke fase 120º uit fase staat. De aardlek heeft hier niks mee te maken, die wordt pas aangesproken wanneer er verschil is tussen de stroom in de nul en een fase, daar is hier geen sprake van.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Een gezamenlijke nul is op zich heel gewoon, alleen niet met losse stekkers....
                        Om dit netjes op te lossen zou ik parallel over de shuko's op de dimmer een 10 polige (female) Harting plaatsen, op die manier kan je veilig je multi gebruiken maar ook nog de shuko's mocht dat ooit nodig zijn.
                        Last edited by beyma; 04-03-16, 21:46. Reason: jip en janneke taal verwijderd

Comment

Working...