Par 64, Raylight of de "normale" PAR lamp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • handige harry
    • Sep 2002
    • 97

Hallo medeforummers,

Ik dacht zo van laat ik ook eens reageren. Bij dezen dus.

Lampjes voor raylights worden geproduceerd door diverse merken en zijn dan ook in veel soorten verkrijgbaar.
    Het is dus niet zo dat een dergelijk pitje een vaste levensduur of kleurtemp. zou hebben.
    Voorbeeld:
    Een A1/244 (philips) heeft een gem. levensduur van 50 uur en een vrij hoge kleurtemp. voor lampen in deze klasse.
    Voor een M40 lampje geven ze zelfs 2000 uur op. Deze heeft alleen een veel lagere kleurtemp.

Volgens mij is de "zwaartste" lamp die in een (par 64) raylight mag of kan 650W maar hang me er niet aan op. Een sterkere lamp zal je niet snel vinden denk ik, in de osram catalogus zie ik hem 123 niet eens staan.
    In principe zou je elke lamp met een GY-voet kunnen nemen lijkt mij dus ook een osram HSD 250W (metaaldamplamp) met een kleurtemp van 6000K! Deze is echter niet direct te herontsteken maar heeft geweldige specificaties. (2000 uur.)
    Zoals Menno al zei, zijn de reflectoren verkrijgbaar met verschillende uittreedhoeken.
    Over het doorbranden van filters: Het kan zo zijn dat je lampkeuze met een bepaalde reflector en behuizing verkeerd uitpakt. Het brandpunt valt dan namelijk precies (of te dicht) in de buurt van je filter,.... schroei. Deze kans is wel klein uiteraard maar het hoeft dus per definitie niet zo te zijn dat een filter sneller door zal branden bij een persglaslamp.

Andere reflectoren als die met de GY-voet ken ik zelf niet. Wel weet ik dat er ook spots van 2 en 5kW bestaan. Hier heb ik echter nooit mee gewerkt dus misschien dat iemand van jullie hier meer over kan vertellen.
    Hopelijk heeft u wat aan deze info.

Hmmmm, lange eerste post trouwens.

Bijgewerkt door - handige harry op 15/09/2002 18:50:39

Comment

• -Bart-
      • May 2001
      • 827

Ook nog een puntje, ik denk dat gezien de kwetsbaarheid van persglas, raylights zich veel beter lenen voor de verhuur.

Over die 2kW en 5kWers en zelfs 10kW:
      Zover ik weet worden die lampen alleen in fresnellen gebruikt.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• handige harry
        • Sep 2002
        • 97

Maar impactdj, om even op jouw eerste vraag terug te komen.
        De keus is geheel aan jouw natuurlijk maar ik vind persoonlijk dat de raylight erg veel voordelen heeft. Vooral voor mobiel gebruik.
        - Betere schokbestendigheid
        - Veel lager gewicht
        - goedkoop vervangen van gesneuvelde lampen.

Zelf zie ik het nut niet eens in van die normale persglaslampen. Waarom zijn ze er nog? Maar ik ben dan ook maar een hobbyboer met een uit de hand gelopen hobby en heb totaal geen ervaring met theater e.d.
        Is er misschien iemand die dat uit kan leggen dan? Want ik snap er niks van.

Vriendelijke groeten, Harry.

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Dat verschil is niet zo moeilijk, Persglas lampen zijn er in 5 bundels, t.w.: Very wide, wide, medium, narrow, very narrow.(en ACL)
          De bundel strooit bijna niet en is ovaal, zodat je de breedte van de lichtvlek kunt beinvloeden door aan de lamp te draaien.
          De bundel van een RAYlight is rond en strooit veel meer, er is maar één bundelbreedte, de filters verbranden makkelijker.

De brandduur van een RAY is zo'n 50 uur, persglas is er in ca. 300 tot wel 2000 uur, dat is tot 40 keer langer! Par 56 is volgens mij altijd 2000 uur.
          De betere (dus duurder) gaan ook in het vervoer niet zo snel kapot.
          Het verschil tussen bv Sylvana en GE is zeer duidelijk in het voordeel van GE.

Het lage gewicht van RAY's is natuurlijk wel een groot voordeel, en de snellere flash maakt ze i.c.m. de smalle hoek wel heel geschikt als tegenlicht.

De grotere bedrijven gebruiken beide, zoals je in de reactie van Menno hebt kunnen lezen. (nee 1000 W. ook nog nooit gezien, wel 650 W.)

Groeten, Carl

Bijgewerkt door - Carl op 16/09/2002 10:04:16

Comment

• handige harry
            • Sep 2002
            • 97

ehhh, ???

Hoe kan dat dan dat ik hier raylightreflectoren heb waar vnsp (verry narrow spot) en waar fld (flood)op staat? (En er zijn nog meer soorten hoor)

En wat de levensduur betreft: is het nou werkelijk zo moeilijk? In die raylightreflector kun je een lampje steken. Die zijn er (lees maar een paar berichten terug) echt in verschillende soorten. Wie thuis een grote osram of philips catalogus heeft liggen kan het zo opzoeken.
            Zelfs in de Highlight catalogus (die o.a. ook hier te krijgen is) staan achterin diverse soorten lampjes met een gy 9,5 stiftvoet. Deze passen allemaal (nee niet tegelijk) in zo'n reflector. Zo zijn er
            M40
            T18
            T26
            T27
            M38
            A1/233
            A1/244
            enzv, enzv. lampjes te krijgen! Je kunt dus uitzoeken welk lampje je hebben wilt voor in je reflector. De levensduur is een van die eigenschappen. Deze is dus nooit altijd 50 uur! Alsof elke auto die op benzine loopt 1 op 10 rijdt, nee toch?

Ik heb trouwens ook nog zwaardere lampen gevonden met een gy 9,5 voet. De 800Watter die wel wordt toegepast i.p.v een 1000Watter in de persglaslamp versie. Er wordt geclaimd dat hij evenveel lichtopbrengst heeft maar daar kan ik helaas niet over oordelen. Ook nog een 900W lampje gevonden maar die ben ik in de dixo-wereld nog nooit tegengekomen.

En Carl, je hebt gelijk wat betreft die ovale bundel van een persglaslamp, was ik even vergeten. Bedoel je met dat strooien trouwens dat de overgang van de eigenlijke lichtvlek naar de omgeving veel geleidelijker gaat?

Harry.

Bijgewerkt door - handige harry op 16/09/2002 15:48:23

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Ja, dat is wel zo, maar bij bijvoorbeeld de M40 zit het filament veel hoger, dus uit het brandpunt van de reflector, enkele andere typen branden 300 of zelfs 1000 uur, maar dan is de lichtopbrengst weer veel lager, voor de A1/244 (de "echte" 500 W. RAYlight) geldt: ongeveer evenveel licht als 1000W. Par, 50 uur, goede brandpunt hoogte, onbeperkte brandstand.

Je kunt dus niet elke lamp zomaar in een reflector steken, hoewel de lampvoet wel past. (gooi maar eens diesel in een benzine auto en kijk of 'ie 1:10 rijdt)

Er zijn verstelbare reflectors te krijgen voor de verschillende filamenthoogten, dan kom je al een stuk verder.

Ik wist helaas niet van het bestaan van andere bundelbreedtes van RAYlight reflectoren.

En ja, ik bedoel het licht dat naast de eigenlijke bundel verstrooit.

De M en T serie lampen zijn al heel oud, en zijn lampjes die je veel in oudere theaterspots tegenkomt.
              De A1/244 ken ik alleen van de RAYlight, waar de A1/233 voor bedoeld is weet ik niet.

Als een lamp langer meegaat kun je in het algemeen stellen, dat de lichtopbrengst lager is. Ook de brandspanning is van belang, 110 V. lampen gaan meestal langer mee dan vergelijkbare 230 V. typen, voor 12/24/36 V. is dat nog beter, ik verwacht dat dit komt door de electrostatische veldsterkte.
              Vergelijk de lichtopbrengst per Watt maar eens! (Lumen/W.)

Groeten, Carl

PS. leuke discussie!

Comment

• Davy Gabriels
                • Aug 2002
                • 819

ik heb mij eens laten vertellen dat die lampjes met GY9.5 voet,die met die lange branduren, eigenlijk bedoelt zijn voor theaterspots. M.a.w. als je deze aansteekt gaan ze niet onmiddelijk 100% branden,en dus niet ideaal voor het gewone PAR gebruik...

kan iemand dit bevestigen?

mvg
                davy gabriels
                Flash Sound&Light

Comment

• handige harry
                  • Sep 2002
                  • 97

In theorie kan je elke lamp met een GY 9,5 in de reflector plaatsen.In de praktijk kan dit wel eens heel erg verkeerd uitpakken natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in Carl. Zo kan bij een verkeerde combinatie van filamentstand reflectorsoort en afstand tot je kleurenfilter alle hitte gebundeld worden op je kleurenfilter. (vinden ze niet fijn)
                  Het ging mij er meer om om expliciet duidelijk te maken dat er echt heel veel verschil in levensduur is. Er waren nogal wat mensen die dachten dat een "raylight" *** uur levensduur had. Geeft niet natuurlijk, nu weten ze beter. (hoop ik)
                  Wat de specifieke eigenschappen zijn van een A1/233 weet ik helaas ook niet. Wel weet ik dat een A1/244 een verdomd mooi lampje is. Erg snel en heel mooi wit licht. De ene A1/244 is de andere ook niet trouwens, vooral in de merken onderling zie je duidelijke verschillen.
                  Langere levensduur.....lagere lichtopbrengst gaat wel vaak op ja. Ook de dikte, lengte de ophanging en de plaatsing van het filament zijn van grote invloed op het aan Lm/W.

Wist je dat osram een halogeen metaaldamplamp(je) heeft van 18kW en dat het ongeveer 115 euro per het uur kost om het te laten branden?
                  (afschrijving en energiekosten)

Een auto op tandpasta wil ook niet echt dacht ik zo........

Groeten, Harry.

Comment

• handige harry
                    • Sep 2002
                    • 97

Davy,
                    ik heb de ballen verstand van theater maar het klopt inderdaad dat veel van die lampen (niet alle) stukken trager zijn. Vaak (niet altijd) worden lampen met langere levensduur toegepast in vaste installaties. (als het te veel moeite kost om ze te vervangen enz. en als de eigenschappen voor de rest niet van groot belang zijn.)
                    Kijk: als je A1/244 lampje voor je drive-inn maar 50uur mee gaat, zit je daar toch niet zo mee. (ik niet tenminste) Die 2000 uur van het "andere lampje" worden toch nooit gehaald. (schokken) Tevens zijn ze voor mij veel te traag. Ik heb liever dus die snelle A1/244 maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die trage lampen gebruiken.

Comment

• dj marcel
                      • Apr 2010
                      • 6

persglas of raylight

ik heb al jaren raylight lampen er in en gaan veel langer mee dan 50 uur
                      een aantal lampen zitten er al 6 jaar in toen ik mijn set kocht
                      waren de parren algebruikt door het bedrijf en heb nu pas 4 lampen vervangen door ge maar er zaten allemaal philips in
                      ik ga voor raylight van ge levens duur 75 uur en philips heeftze van 300 uur ik ondervint zelf dat de ge ook zo iets van 300 uur mee gaan
                      geef mij maar raylight deze komen bij mij het beste tot zijn recht
                      als de uren er op zitten branden ze nog wel maardan wordt het glas wit en blauw en dan weet je dat je ze moet vervangen

Comment

Working...