Lampvermogen voor Martin 518 ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LSD
    • Jul 2002
    • 152

ivm reinigen optiek zie ook :

mijn 518-en en 250-en geven ondertussen weer licht als waren het nieuwe

----------------------------------------------
    Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
    ----------------------------------------------

Comment

• Grandma
      • Aug 2001
      • 8

Er wordt nog een belangrijk punt vergeten!!!!

Aan de buitenkant van de lampvoet zitten 3 stelboutjes waarmee je de lamp precies in het brandpunt van de reflector zet.

Dit kun je het beste afstellen op een egaal gekleurde achtergrond.
      Het is niet nodig om dit om de week te doen, maar als je scans veel vervoerd rammelt de lamp in de lampvoet heen en weer en als de lamp niet uit de voet trilt is er kans dat de hele lampvoet ten opzichtte van de rest van de behuizing verschuift.

De lampvoet wordt namelijk op zijn plaats gehouden door een paar veertjes niet veel groter dan die in de gemiddelde balpen.

Met al deze tips moet er toch aardig wat licht uit die 518 te krijgen zijn.

Lang leve de koninginnedag
      Iedereen weet het beter, WIJ DOEN HET BETER.

Comment

• Beats4U
        • Sep 2002
        • 28

Ik heb ook last van slechte lichtopbrengst van onze 518's, dus ik zal de tips te harte nemen.
        Ik heb echter nog een vraag: we hebben verschillende MSD-lampen, oud, nieuw. Nu wil ik de beste in de scans zetten.
        Kan ik de lichtopbrengst eenvoudig controleren door 220 op de twee pootjes van de lamp te zetten, of is daar meer voor nodig?

Comment

• DidierB
          • May 2003
          • 337

ehm, als we het hier over gasontladingslampen hebben: niet doen. Deze hebben trouwens een ballast nodig, ik weet niet wat het effect zal zijn van er gewoon 240V op te zetten, maar het lijkt me niet gezond.

Een simpele truuk (maar niet echt accuraat) is gewoon naar de lamp kijken: in welke mate is het kleine glazen bolletje in de lamp zelf verkleurd? Helder = nieuw, maar geel of zelfs wit = naar het einde toe. Zo'n lamp gaat officieel 2000u mee, in praktijk zelfs een stuk langer, maar neem 2000u toch als uiterste grens, niet leuk als zo'n lamp ontploft in je toestel. (Natuurlijk niet de enige mogelijke oorzaak, maar bon) Ik heb ooit een MSD575 lamp weten een hitteschild opblazen in een mac500...

Nog even ivm dat kuisen: martin zelf raadt aan van alle glasoptiek te reinigen met alcohol en te spoelen met gedistilleerd water. Kijk er de handleiding maar eens op na!

Groeten,

Didier Beghin
          Ampli bvba

Comment

Working...