Servo of Stepper in je MH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

citaat:Geplaatst door olvaar_be

.. (nen 3 phase stepper,dat is een AC servo)
    Nee dat is hij niet.
    Een stappenmotor kun je natuurlijk wel voorzien van een positie terugkoppeling zodat het als een soort servo gaat reageren. Dit word ook in de praktijk vaak gedaan. Maar het blijft een stappenmotor en is dus totaal iets anders dan een AC Servo. Je zou hooguit kunnen spreken van een servo schakeling.

m.v.g. Herman

Comment

• DeAl
      • Dec 2003
      • 114

Er in deze topic duidelijk nogal wat spraakverwarring omtrent het begrip "servo".
      De ene heeft het over servo's van het type die je ook in RC-gestuurde modelbouw vindt, waarvan ik me niet echt kan voorstellen dat dit een oplossing zou zijn voor het precies aansturen van een spiegel in een scanner bvb.
      Anderen waaronder olvaar_be hebben het over een echte servomotor die steeds middels een servo controller moet aangestuurd worden. Die vind je inderdaad terug in industriële robots waar hoge koppels EN snelheid een noodzaak zijn. Echter ook hier kan ik me niet voorstellen dat er al één MH op de markt zou zijn die gestuurd wordt met servomotors: die dingen zijn zwaar, groot (t.o.v. steppers) en vragen een complexe servosturing.
      Ik blader af en toe in het Franse tijdschrift Sono waarin ook MH tests staan die dan uitgekleed worden en jawel zelfs de grootste modellen worden met steppers aangedreven.
      Ik zit in de verpakkingsector (etiketteerapparatuur) en onze producten draaien allemaal met steppers, waartussen soms flinke kleppers zitten die niet moeten onderdoen voor een kleine servomotor. Vanwege de compactheid en relatief eenvoudige aansturing (ook microstepping) lijkt mij deze aandrijving nog steeds de meest geschikte, ook voor de grote MH's.

Groetjes,
      Alain
      The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Volkomen mee eens, niets aan toetevoegen.

m.v.g. Herman

Comment

• olvaar_be
          • Mar 2004
          • 64

@DEal : je heb volkomen gelijk ...

@test123 : Een stappenmotor en een stappenmotor is nie hetzelfde ... Stappen motoren met EVEN aantal spoelen, 2 spoelen of 4 spoelen, lopen over schokkeriger dan eentje met 3 of met 5 windingen. dat heeft te maken met even- en oneven harmonischen, maar ik ga hier nie te ver in detail gaan. Wanneer men microstepping (phase-choppen/frequentie regeling) doet, op een 3-phasen motor (stepper of niet), dan spreekt men van een "AC servomotor".

Een DC servomotor is een PMDC (permanent magnet DC motor) deze hebben extra lange winding en een magnetisch veld, een laag toerental en een zeer hoog koppel

NU:
          Een SERVO-SYSTEEM is een CLOSED-LOOP systeem heeft een rotary encoder op de as staan. Deze encoder geeft idd de positie terug, maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is de positie over tijd .. of tewel Snelheid/versnelling. Zodat de motor die het aandrijft steeds zijn maximaal aanzet/stopkoppel kan geven, waardoor hij sneller wordt. en ook de slip van de motor en magnetisch veld minimaal wordt.

k Ben er bijna zeker van dat iedere movinghead zo'n rotary encoder heeft. Los van stepper of AC servo. Een dus een CLOSED LOOP SERVO SYSTEEM in huis heeft. Maar welke NIET ?

Surf eens naar mijne website.

Comment

• Thomaz
            • Feb 2004
            • 61

citaat:Geplaatst door DeAl
            De ene heeft het over servo's van het type die je ook in RC-gestuurde modelbouw vindt, waarvan ik me niet echt kan voorstellen dat dit een oplossing zou zijn voor het precies aansturen van een spiegel in een scanner bvb.
            Geloof mij, het bestaat. Ik heb ooit in een ver verleden toen ik nog "boerenfuiven" deed, een scanner gerepareerd met een servotje, lawzl, uit een modelbouwauto. De reden waarom ze deze gebruiken is volgens mij omdat de closed-loop (die idd typisch is voor servo´s) al in zo´n dingetje zit. Het is goedkoop, eenvoudig aan te sturen en overal te vinden.

Needless to say dat we het dan wel over goedkope rommel hebben.

Voor wat betreft moving heads, ken ik er geen met servo, enkel met stepper. De meeste hebben gewoon een eindeloop-schakelaar waarmee ze bij het opstarten hun steppers positioneren; vandaar de "sierlijke bewegingen" bij het opstarten. Ze lopen tegen hun eindschakelaar en vanaf dan tellen ze de stappen die ze uitsturen; volledig open-loop besturing dus.

Greetz,

Thomaz
            \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
            RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• olvaar_be
              • Mar 2004
              • 64

Heb het bij de bron zelf gevraagd :

citaat:
              Hi' Peter,

Thank you very much for your e-mail !

Please find answers below.

The yoke movement of a Martin Movinghead, this is done by steppers,
              right ?
              That's right.

Are these Odd- or even phased steppermotors ?
              All moving heads are 2 phase except the MAC 2000 series which is 3 phase
              on pan and tilt.

Is the system closed loop ?
              Not sure what you mean by this.

Is there a torque control inside a Martin movinghead, using a rotary
              encoder ?
              There is encoder wheels for position feedback so the fixture auto
              compensates if pan or tilt should go out of position.

Is there a different in control for the MAC 250, MAC500/550, MAC
              1200/2000 ?
              Yes, different motor drive technologies have been used during the past
              years.

Hope this helps !

Best regards

Martin Professional A/S

Mads Mogensen
              Tech. Support, International
              Surf eens naar mijne website.

Comment

Working...