ok dat snap ik wel, maar danagain is dat in theorie wel zo, maar beeldend gezien niet (wel bijna).
hoeveel tl's is 500W halogeen
Collapse
X
-
citaat:Geplaatst door daanooms
ok dat snap ik wel, maar danagain is dat in theorie wel zo, maar beeldend gezien niet (wel bijna).
Je schrijft zelf al dat je denkt dat halogeen het eenvoudigst en goedkoopst is (denk ik ook)- dus aan jou om uit vinden of de manier waarop halogeen werkt voor jouw beeld acceptabel / wenselijk is, niemand hier kan dat inschatten op basis van de informatie die er nu staat, TL en halogeen zullen verschillen, maar geen idee of jij iets met dat verschil kunt. Of heb je al definitief voor TL gekozen?
Qua lichtopbrengst zou ik dan gewoon een proef doen, zoals ook al werd aangehaald, lijkt me met een TL armatuur en een polyester plaat een kleine moeite als het om een uitgekiend semi-permanent kunstwerk gaat? (want ook de hoeveelheid licht die iets op papier genereert zegt niet alles, zelfde verhaal als bij kleurtemperatuur)
LuxProDeo
Comment
-
Komaan, als je dat ding van binnenuit beschijnt met je licht, en die platen laten maar een x% licht door, dan ga je mij echt niet vertellen dat er ook maar iemand het verschil ziet tussen een halo met filters of een TL. Hooguit in de vorm van de vlek, maar dan heb je simpelweg niet genoeg bronnen gebruikt. Waarom is dat beeld zo belangrijk dan (ik vind het verschil een beetje mierenn**ken eigenlijk? met respect..!)Comment
-
citaat:Geplaatst door (iCe)
Waarom is dat beeld zo belangrijk dan (ik vind het verschil een beetje mierenn**ken eigenlijk? met respect..!)
Het project in kwestie betreft een kunstwerk. Beeldend kunstenaars hebben nu eenmaal de eigenschap dat ze het beeld extreem belangrijk vinden, net als een heleboel decor- en lichtontwerpers overigens. En ja: dat kan nogal eens in de richting van "mierenn**ken" gaan, of erger nog: doorslaan in die richting, maar als het beeld zo onbelangrijk is, waarom dan in de eerste plaats een kunstwerk laten maken?
Het verschil zal naar jouw idee "hooguit in de vorm van de vlek zitten". Als ik op tour ben met een theatervoorstelling, en ik zou het stellen compleet verprutsen om vervolgens terloops tegen de ontwerper te zeggen, "ach joh, het verschil zit alleen in de vorm van de vlekken, maar voor de rest is het helemaal volgens plan" dan vermoed ik dat ik de dag daarna toch lekker thuis zal mogen blijven.
En natuurlijk is dit iets anders dan een theatervoorstelling, maar als de originele poster bezig is met het uitlichten van een semi-permanente installatie dan kan ik met toch erg goed voorstellen dat hij dat tot in de details volgens zijn eigen idee zal willen hebben. Als 1 scene niet naar je zin is zal dat misschien gemiddeld 10 minuten goed vervelend zijn, als iets 3 maanden niet naar je zin is wordt het nog veel vervelender. Als kijk je natuurlijk ook weer anders naar theater dan naar een beeldend kunstwerk, maar het idee lijkt me duidelijk.
LuxProDeo
Comment
Comment