Brandpunt van lamp afstellen in Tornado scan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bouwman.r
    • Nov 2003
    • 13

Brandpunt van lamp afstellen in Tornado scan

Goede dag,

Heb sinds een half jaar 2 Tornado scans met 250W MDS lampen er in.

Bij 1 van de scanners is de gobo niet geheel scherp te krijgen en is de licht opbrengst ook een stuk minder.

Volgens mij komt dit omdat de lamp (brandpunt) niet geheel goed is uitgericht voor de lenzen, ik heb gezien dat er stelschroeven in de scans zitten, maar wat is de beste manier om de boel goed uit te richten, of moet je er niet aan komen.

Groetjes Richard

• jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Kun je niet de lens omhoog of omlaag draaien? Dat zie je ook wel vaak bij scanners...

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Kun je niet de lens omhoog of omlaag draaien? Dat zie je ook wel vaak bij scanners...
      Dat heeft niks met het brandpunt te maken in de zin van positie voor de lens. Het is belangrijk dat je pit goed zit t.o.v. je spiegel, omdat er dan het meeste licht ook echt door de lens naar buiten verdwijnt. Volgens mij is er niet echt een methode waarop je dat moet doen, je moet gewoon draaien; probeer het eerst op het zicht te doen met de lamp uit, dan je lamp aanzetten en draaien zodat het beter wordt. Na een tijdje merk je vanzelf wel welke kant je op moet om een mooie spot te krijgen. Jurjen heeft trouwens wel een ander goed punt; bij spots waarbij je kunt focussen met je bundel is het ook wel belangrijk dit te doen!! Scheelt echt een boel in lichtopbrengst, en je gobo's zijn een stuk duidelijker (alhoewel je daar soms misschien niet naar op zoek bent natuurlijk)

Comment

• Stefke
        • Sep 2003
        • 259

Ik deed het met de scan open (mijn vorige 218 van Martin)

Kijken dat het "balletje" in het midden van de lamp onderaan net iets boven de "ingang" van de speigel zit. Lamp mooi in het midden stellen en klaar.

Het kan zijn dat ik het mis deed, maar gaf in mijn geval toch het beste resultaat. Daarbij idd de lens afstellen (scherp stellen) en er is een duidelijke verbetering zichtbaar in de lichtopbrengst.

Als ik foute info geef, verbeter me dan, dan kan ik er ook nog wat van leren. Ik ben geen echte lichtpik, maar een DJ met interesse voor licht EN geluid.
        ah zo dan

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Vraag me spontaan af of het niet gewoon in de handleiding staat wat de beste manier is? Moet eerlijk toegeven dat ik van onze 518s nog nooit een handleiding gezien heb, maar goed zo ingewikkeld zijn die ook niet

Comment

• jakobjan
            • Jul 2002
            • 599

Ik zou het met MSR, HMI of HTI lampen niet met de scan open doen, dit kan nogal voor vreemde effecten op de menselijke huid zorgen (spreek uit ervaring). dit gaat sneller dan de hoogtezon
            Jakob-Jan
            Lightjockey Beta tester
            Freelance Licht tekkie

Comment

• Stefke
              • Sep 2003
              • 259

citaat:jakobjan Geplaatst - 12/05/2004 : 21:10:01
              --------------------------------------------------------------------------------
              Ik zou het met MSR, HMI of HTI lampen niet met de scan open doen, dit kan nogal voor vreemde effecten op de menselijke huid zorgen (spreek uit ervaring). dit gaat sneller dan de hoogtezon

uiteraard met lamp uit, ik ben niet gek[}]
              ah zo dan

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

is het echt zo erg? kan je eens een vbtje geven(vb een stukje huid afdekken een half uurtje belichten en foto???)
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Wietse
                  • Sep 2003
                  • 149

hmm hoe ga je het brandpunt instellen als je de lamp niet aanzet?
                  en zo lang duurt het afstellen nu tog ook weer niet? of heb ik het dan verkeerd?

Comment

• Stefke
                    • Sep 2003
                    • 259

Net zoals een profi firma in licht en geluid me vertelde dat het beter was om de scenes met je scans te programmeren als de lamp uit is. Daar zie ik pas geen graten in, dan programmeer je pas echt in het donker.

Als de lamp uit is, zie je wel het centerpunt van de lamp, daar waar ze brand en zo kon ik mijn lampen afstellen. Zoals ik al schreef, kan het fout zijn, maar bij mij werkte het in alle geval wel. Nadien deed ik de test met scan dicht en lamp aan, bijdraaien of losser, gaf enkel maar verslechtering. Ze waren dus goed afgesteld zoals ik het had gedaan.

de greets

ah zo dan

Comment

• jakobjan
                      • Jul 2002
                      • 599

Ik ga het niet weer proberen, een half uurtje belichten is genoeg om de blaren er zowat op te kweken. ik ben toen ongeveer 5 minuten bezig geweest, en heb een dikke week met een rode kop rond gelopen. vreselijk verbrand ..
                      Het is wel makkelijk als snelbruiner
                      Jakob-Jan
                      Lightjockey Beta tester
                      Freelance Licht tekkie

Comment

• Wietse
                        • Sep 2003
                        • 149

hehe nog nooit meegemaakt, maarja ik deed het met lampen aan en bakje open bij oud apparaat en bij nieuw doe e het gewoon als ze toe is :-)

groeten

Comment

Working...