Blacklight

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

Blacklight

Beste collega's en lichtvrienden, sympathisanten,

Ik vraag me allerlei dingen af omtrend blacklights.

Blacklichts zijn er in verschillende kleuren of niet? Een kennis van me had een TL-buis waar opstond van Sylvania _ blacklight. Deze buis was NIET zwart, maar wit zoals een normaal lijkende TL lamp. Indien de lamp brande gaf ze een blauwachtig licht. Bijna zelfde kleur dan de TL lampen die je in horecazaken ziet hangen om de vliegen aan te trekken.
    Maar normaal zijn de blacklights toch zwart van buis eh, of heb ik 't mis?

Is blacklight nu eigenlijk schadelijk voor de ogen / gezondheid?
    Er zijn ook blacklightgloeilampen op de markt die een "nog ander" kleurenspectrum geeft. En waarschijlijk heb je ook een soort "kwikdamplampen" dat blacklightkleur geeft, of niet?

Welke lampen zijn nu eigenlijk het beste qua effect?
    En wat kan er gezegd worden van de levensduur / prijs / kwaliteit?

Met vriendelijke groeten,

Black Fou [8D]
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Die buis van die kennis van je was dus absoluut geen blacklight. Een blacklight zou in het ideale geval helemaal geen licht geven in het zichtbare spectrum, alleen in het ultraviolette gebied. Daarom zijn die dingen ook zwart. Je ziet ze zwak oplichten omdat een klein gedeelte van het licht in het zichtbare gebied valt.
    Een gloeilamp geeft bijna geen UV-straling, dus het blacklight-effect van zo'n lamp is nagenoeg nihiel.
    De kwikdamplampen (400W) zijn ook gewoon blacklights, maar geven gewoon een gigantische bak 'licht'
    En zoek voor de gein eens op "blacklight" in het licht-forum, genoeg info over blacklights en over hoe schadelijk ze zijn....
    U x I = Boem.

Comment

• -Aart-
      • Jul 2001
      • 801

Blacklights werken door het effect dat sommige stoffen indien belicht met licht van een erg korte golflengte (ultra violet, boven het zichtbare spectrum) licht van een langere golflengte in het zichtbare spectrum uit gaan zenden.

UV is qua veiligheid ingedeeld in drie smaken (golflengtegebieden, met een oplopende energie per foton): UVA UVB en UVC
      UVA is wat er voor blacklights gebruikt wordt. Geeft een mooi effect en is redelijk veilig. Bedenk wel dat een blacklight TL gewoon evenveel licht geeft als een gewone TL-buis, alleen zien je ogen het heel slecht. Je pupil blijft daardoor open als in het donker het geval zou zijn, op de langere termijn kun je daardoor schade door overbelichting (en ook vooral koppijn !) door oplopen.
      Risico is in een "dixo-omgeving" met veel ander licht heel beperkt,maar een chill-out met alleen BL vind ik zelf vreselijk en ik kan me voorstellen dat dat ook niet echt goed voor de ogen is.

UVB wordt gebruikt voor zonnenbanken ed.
      UVC wordt gebruikt voor sterilisatie en is erg schadelijk voor de huid.

De scheiding van die laatste twee is niet erg strikt geloof ik, maar ben geen deskundige.

Alle UV-buizen zijn vrij duur omdat ze gemaakt worden van quartsglas omdat gewoon glas het meeste UV tegen houd. Een (glazen) bril is dan ook al enige bescherming voor de ogen. Je ziet het verschil gelijk vind ik. (ben brildrager)

Blacklights voor onze toepassing zijn er in alle maten TL, in 125 en 400 W Hg (HPW-lampen ? dacht ik) en tegenwoordig ook als handige compacte PL (25 W)

Comment

Working...