Wat vinden jullie van de hoge concertkaart prijzen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroenz19
    • Mar 2005
    • 1

    Wat vinden jullie van de hoge concertkaart prijzen

    Wat vinden jullie van de belachelijk hoge prijzen bij concerten?

    Bijvoorbeeld:

    U2 (in Londen) - 340 euro [B)] ! voor 1 zitplaats
    Kylie Minoque - 95 euro voor zitplaats
    Marco Borsato - 135 euro voor staanplaats
    Queen - 350 euro [B)] voor zitplaats

    Dit is gewoon echt niet normaal meer, ze verdienen er echt bakken met geld aan. Vroeger ging je gewoon gezellig naar een concert voor 30 euro.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    Alas ik naar Ome Joop theater in Scheveningen ga betaal ik niet veel minder....
    Dan kijk ik naar de Lion King, vanuit een stoel waar ik netjes mn benen kwijt kan, en dat betaal ik graag...

    Tis niet zo dat ik iedere week naar een concert ga, maar ik heb liever dat ik een iets hogere prijs betaal en dat de service erg oke is, dan dat ik als een kudde vee behandeld wordt en minder betaal.
    Kortom: de keus om te gaan of niet te gaan die maak je zelf!

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      hangt voor mij van de omstandigheden af.

      Als het warm, schoon en goed verzorgt is.
      Als je niet uren in de rij hoeft te staan.
      Als je normaal het toneel kan zien zonder 1,80m te hoeven zijn en de hele avond te hoeven staan.
      Als je normale prijzen horeca met snelle bediening, garderobes schone plee's zonder lang wachten hebt.

      Dan ben ik wel bereid meer te betalen.

      In ahoy voor een staanplaats meer dan 45 euro doe ik echt niet meer.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • Robert
        • Aug 2000
        • 630

        #4
        @ Jeroen: Waar haal je de genoemde prijzen vandaan?

        U2 in Nederland kost tussen de 53 en 70 euro (excl. servicekosten). Queen in Nederland kost 43 tot 54 euro (excl. servicekosten). Kylie Minogue kost tussen de 38 en 44 euro (excl. servicekosten).

        Let op: Ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof, maar vraag me gewoon af waar je de prijzen die je noemt vandaan haalt. De prijzen die ik noem komen overigens van www.mojo.nl.

        Verder had ik laatst de volgende gedachte: Alle shows van U2 in Nederland waren binnen 30 minuten uitverkocht. De kaartjes voor deze concerten worden op marktplaats e.d. voor veel meer aangeboden (en verkocht!) dan ze kostten bij de officiele verkoop. Dit wil zeggen dat er veel meer vraag is dan aanbod. Als Mojo de kaartjes 50% duurder zou maken, zouden ze ze ook wel kwijt raken. Waarom doen ze dit dan niet? Iemand een idee?

        Robert

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          Als je weet dat RobbieWilliams - Live in Knebworth toegankelijk was voor 20 pond = 30 euri, (FarGField) wordt je af en toe wel s wat moedeloos.
          Omgekeered zijn we nu al die jaren bezig geweest met ARBO, en dat wordt dan nu eindelijk wat beter geregeld, en ook voor betaald, en theoretisch ook doorberekend naar de leveranciers, en ja, dan komen er dus prijsverhogingen. Of wij dat geld ook zien...
          Dat de NMA al onderzoek doet naar dit verschijnsel is een veeg teken aan de wand, dunkt me...

          Comment

          • mtouch
            • Feb 2005
            • 58

            #6
            Ja, dat wilde ook net zeggen, die prijsverhogingen zijn we zelf ook een beetje debet aan geweest. En niet alleen wij zijn duurder geworden, er zijn meer eisen t.a.v. brandveiligheid, brandstof is duurder geworden en wat dacht je bijvoorbeeld van beveiliging?

            Al dat geld moet ergens vandaan komen... uiteindelijk betaal je het dus zelf, da's wel even leuk dat je me daar nu zo op wijst...joe...prettig weekend :-|

            Comment

            • reflection
              • Mar 2002
              • 413

              #7
              als je een productie meemaakt of mee bouwt, of in een discotheek werkt, snap je op een gegeven moment wel waarom een concert enzo zo duur moet zijn. buiten de zaal en installatie zijn er bergen personeel, ontwerp en veiligheids kosten en maatregelen nodig.
              Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                wederom. Hangt er van af.

                De band op de hoek zou, zoals de zaken nu liggen, gratis moeten zijn. Maar is het niet.
                Vaak zijn de medewerkers vrijwilligers, was de PA een sponsordeal, krijgt de zaal subsidie en komt de band letterlijk voor niets. en moet je nog entree betalen!
                Belachelijk.

                Voor de stones en the eagles blijkt iedereen het gewoon te willen betalen. Mij best.

                Daartussenin zit een behoorlijk grijs stuk hoor.

                Als je goed kijkt en eens op een bierviltje wat rekent. Dan valt dat soms mee en soms enorm tegen.

                De vraag is: zijn er op het forum al veel mensen te vinden die producties tegenkomen waar envoudig gedaan wordt over extra sjouwers, toegenomen veiligheidskosten of extra wachturen e.d.? Ik in ieder geval nog niet in dezelfde verhouding als de entreeprijs.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  Het is eenvoudig om te spreken over steigende kaartprijzen... Maar what about KOSTprijzen ?? Het publiek wordt armer, maar stelt wel steeds hogere eisen...! Een concert is niks zonder vette lichtshow, en een indrukwekkend podium met hydraulische liften etc.etc. Verder dansen er bij een Kylie Minogue een 50 boyz.girlz mee, en bestaat een complete tour vaak uit een bus of 5 personeel/crew/catering etc. !

                  Denkt er iemand na over de KOSTEN??? Ik kan je 1 ding vertellen; in 90% van de gevallen, wordt er verlies gemaakt op concerttours... Met doet het toch om bijv. cd-verkoop te stimuleren; daarmee kan men namelijk het financiele gat dichten. Voor Marco Borsato, met die show, en zo'n goede performance, heb ik best 80/90 euro over voor een goede plaats... Wat Ralph terecht aangeeft; Lion King is gewoon een sensatie, en ook daar is 75/80 euri mijns inziens gerechtvaardigd... Iemand toevallig the making of the Lion King Gezien ??? En de rekening van ome Joop, om zijn theatertje te verbouwen (a 35 MILJOEN euro)...

                  Zoals hierboven al vermeld; het is je eigen keuze om al dan niet te gaan... Maar piepen heeft geen zin, als je gaat heb je vrijwel altijd een memorabele avond !

                  Amen...[|)]
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • Fritz
                    • Oct 2001
                    • 621

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Robert

                    De kaartjes voor deze concerten worden op marktplaats e.d. voor veel meer aangeboden (en verkocht!) dan ze kostten bij de officiele verkoop. Dit wil zeggen dat er veel meer vraag is dan aanbod. Als Mojo de kaartjes 50% duurder zou maken, zouden ze ze ook wel kwijt raken. Waarom doen ze dit dan niet? Iemand een idee?

                    Robert
                    Mensen die niet zo veel geld hebben, moeten ook op een eerlijke manier aan hun kaarten kunnen komen, voor niet al te belachelijk veel geld. Daardoor krijg je eerlijke praktijken, waarbij mensen voor de deur gaan liggen enzo

                    Comment

                    • rolanddeg
                      • Nov 2004
                      • 337

                      #11
                      citaat:Geplaatst door showband


                      De band op de hoek zou, zoals de zaken nu liggen, gratis moeten zijn. Maar is het niet.
                      Vaak zijn de medewerkers vrijwilligers, was de PA een sponsordeal, krijgt de zaal subsidie en komt de band letterlijk voor niets. en moet je nog entree betalen!
                      Belachelijk.
                      ik werk zelf in zo'n jongerencentrum, en we vragen 4 euro toegang waar gratis bands spelen. En dat geld hebben we ook echt nodig om de tent te runnen! Die subsidie stelt dus echt helemaal niks voor, met een paar euro is dat ook echt afgelopen. Kapotte xlr kabels kunnen niet vervangen worden 'sorry is geen geld voor' gobo's kunnen niet gerepareerd worden 'sorry is geen geld voor'. Dat beetje geld wat er binnen komt is echt hoog noodzakelijk, en we draaien nogsteeds verlies. Elektro en water moet ook nog betaald worden...

                      Comment

                      • oversound
                        • Dec 2003
                        • 218

                        #12
                        Nou snap ik alleen niet hoe sommige grote evenementen toch gratis kunnen zijn.
                        Neem als voorbeeld Parkpop. Is best groot vaak ook wel bekende bands op het podium en toch wel gratis.
                        Ander voorbeeld vroig jaar is de Dancetour gestart, 3 plaatsen vorig jaar in nederland waar dj's draaiden. Waren nou niet de goedkoopste dj's of onbekende dj's. En helemaal afgeschermd en met security.
                        Zijn deze evenenmeten dan zo zwaar gesponsoord dat ze dat wel van de grond krijgen???

                        Daarintegen was Beachpop altijd gratis maar sinds afgelopen jaar is het strand afgesloten en word er een vergoeding gevraagd vanwege de stijgende kosten.

                        Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

                        Comment

                        • marcel
                          • Aug 2000
                          • 163

                          #13
                          Natuurlijk kost het veel geld om een concert te organiseren, maar de prijzen liggen momenteel wel erg hoog. De verklaring die Mojo geeft voor de hoge prijzen is dat de artiesten een steeds groter percentage van de recette opeisen. Dit lijkt me een hele goede verklaring voor de verschillen in concertprijzen die je tegen komt.

                          Voorbeeld:

                          Vorig jaar ben ik bij Lionel Richie in Ahoy geweest, een erg goed concert, maar zonder toeters of bellen. Gewoon basic podium, normaal geluidset en geen bijzonder spectaculair licht. Een paar maanden later in dezelfde zaal naar Faithless geweest. Wederom een erg goed concert, en weer geen echte toeters en bellen. Weer een standaard podium, standaard geluid en wederom geen bijzonder spectaculair licht.

                          De productie kosten (licht/geluid/zaal) zullen niet al te ver uit elkaar liggen omdat dit in grote lijnen overeen kwam, maar toch betaalde ik bij Lionel Richie voor de goedkoopste plaatsen in Ahoy meer dan bij Faithless voor de duurste. Het gewenste gage van de artiest lijkt dus de grootste variabel te zijn binnen de prijs opbouw van je kaartje.

                          Zelf mag ik graag concerten bezoeken, maar de prijzen beginnen me steeds meer tegen te staan. Nog niet zo lang geleden had ik voor mezelf besloten dat m'n grens op €45,- lag. Maar ja, dan komt U2 ... en die wil je ook wel eens live zien ... en dat weten ze... Maar het gaat steeds meer op diefstal lijken. €80,- voor Madonna, €70,- voor U2 etc etc, en dan komen de belachlijk hoge 'service' kosten er nog bij. Gemiddeld ruim €4,- PER KAARTJE gaat nergens over, het zou redelijker zijn als dit per transactie ging.

                          Marcel
                          You don't need eyes to see, you need vision.

                          Comment

                          • movinghead
                            • Aug 2001
                            • 559

                            #14
                            Ik denk dat het erg te maken heeft met het feit dat er steeds minder CD's verkocht worden. De verdiensten liggen niet meer bij de abums maar verplaatst zich naar de verkoop van kaartjes bij de concerten. Zal MOJO eens een mailtje sturen.
                            [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              Dat er voor een normaal concert meer kosten terugverdiend moeten worden vind ik o.k.
                              Snap ik ook wel.

                              Maar voor een AHOY show waar de draaiboeken voorgedrukt in de kast staan voor de standaard-overwegingen. Blijft het raar. immers, er is geen wc bijgekomen. Geen drankpost meer. De consumpties zijn 2,5 x de prijs. Voor welke gestegen kosten is dat? De basiskosten van prince in de jaren tachtig en the eagles nu zou ik best vergeleken willen zien hoor. Een PAR blijft een PAR en een varilight van prince in die dagen verrekenen met een huidige MH ook. Je praat over 6000x€50,- + dubbele drankinkomsten. Zijn dat energieprijzen, huur van klapstoelen en loonsverhogingen in AHOY?

                              Ik wil wel vermelden dat ik in het segment van 120 tot +/- 750 man speel. Dus in dat stuk ken ik de logistiek en prijzen. Ik werk mee aan festivals maar die zijn per definitie gratis dus die logistiek is ook totaal anders. Ik snap niet hoe sommige dingen voor zó weinig geld kunnen. Maar andere dingen daarintegen heb ik ook mijn twijfels bij.

                              Hebben de purples en ampco's op het forum het idee dat zij hun verhuurprijzen in de afgelopen 15 jaar hebben mogen verdubbelen? Dat heb ik namelijk juist helemaal niet. [?]
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...