Hijsen van personen....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aart Rietveld
    • Aug 2004
    • 190

Hijsen van personen....

Het hijsen van personen is geen exclusieve entertainment-activiteit.
    Deze foto kwam ik tegen in het nieuwsgedeelte van www.vlok.net

Zou de brandweer andere veiligheidsfactoren aan mogen houden als de entertainment-sector ?

Men had geen andere keus met een patient die liggend naar de ambulance moest maar persoonlijk zou ik me er niet veilig bij voelen.

foto's: Huibert Guyt

• meyerfreak
    • Mar 2004
    • 142

tsja.. laten liggen = zowieso een overleden patient toch? [xx(]
    Dan maar doen met wat je voor handen hebt zullen ze hebben gedacht !!
    ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• SpaceyDeeJ
      • Sep 2001
      • 876

Tja,

en mocht het dan toch mis gaan... de broeders zijn al ter plaatse
      cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Leuk om te zien deze foto's.
        In een verleden voordat ik de entertainment wereld instapte heb ik me ook professioneel bezig gehouden met zieke mensen.
        Kan je melden dat de gemiddelde portiekwoning aanleiding is voor het bellen van paar stoere mannen in een glimmende rode wagen met blauw zwaailicht.
        Dat was dan zelfs nog voordat de arbowet ons verplichte niet te zwaar te tillen...

Je mag gerust eens proberen een zak tuinaarde van 50kg in je uppie de trap op en af te lopen, weet je ongeveer wat je meemaakt met een brancard, patient, zuurstofbommetje, infuuszak, meetapp.
        tip: als de tuinaarde onderweg zwaar wordt kan je die ff overpakken, gaat je met een volle brancard niet lukken [:I]

Brandweer is redelijk inventief in het bedenken van veilige en stabiele afdalingen.
        Zoals je ziet zijn ze hier ook handig geweest, immers, de lader kan hoogstens terug naar het huis kantelen, dan komt bakkie met zn lijnenklem tussen ladder en balkon...

Tis niet de meest nette methode die je hier ziet, maar soms is het niet verstandig om te wachten tot er een hoogwerker komt ( hoogzwangere vrouw bijvoorbeeld, patient met dreigend aneurisma, etc)

De brandweer kan in sommige situaties ook niets uitrichten, simpelweg omdat het te gevaarlijk is voor de hulpverleners, en ja er gelden andere veiligheidseisen.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

tzal je wat uitmaken als je dringend hulp nodig hebt en ze komen je op die manier halen...

maar wat ralph zegt is volledig waar. een vrij corpulent persoon op een brancard van een trap afhalen is geen lachertje[:0] vandaar dat er dus soms van die creatieve oplossingen bedacht worden

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• BAJ productions
            • Jul 2003
            • 587

tog vindt ik het er op zich niet erg zwak uit zien. durf er best op!
            groetjes,
            Bas

Comment

• Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

Eenhoog vind ik nog meevallen. Bij mij om de hoek werdt een keer een man, die te zwaar was om via de trap te gaan, via het raam op tweehoog naar beneden gebracht. Dit gebeurde wel met een hoog werker, maar zo op het randje van die diepte lijkt mij toch niets.
              M.v.g. Sander
              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

als je ligt dood te bloeden ga je niet roepen om de risico inventarisatie denk ik.

Eens vooraf thuis en op je werkplek nadenken over vluchtwegen daarintegen is niet fout natuurlijk. Wie van de forummers heeft rookmelders thuis en een 2kg blussertje om je de slaapkamer uit naar buiten te vechten?
                lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

citaat:Geplaatst door Aart Rietveld
                  Zou de brandweer andere veiligheidsfactoren aan mogen houden als de entertainment-sector ?
                  Maar wat is nu je punt?
                  Want als je dit plaatje bekijkt is er sprake van een ladderspot waarop de kracht van één persoon verdeeld is over ca de halve sport ipv in het midden...
                  zo'n touw (of sling om die laddersport) heeft een breuksterkte van ca 2000kg.
                  Volgens de Machine Richtlijn hoeft veiligheids/reddings-materiaal (dat incideteel gebruikt wordt en niet dagelijks 10-tallen keren) maar te voldoen aan eenzelfdefactor als voor industrieel hijsen: 5! dus.
                  Als je personen wilt hijsen ipv redden worden 'we' in Europa wat strenger: dan moeten 'we' naar een factor 10.
                  Dus graag jouw kritische kanttekeningen ....,
                  want die zijn natuurlijk wel te maken, maar nu eens de eer aan jou.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• oversound
                    • Dec 2003
                    • 218

citaat:Eens vooraf thuis en op je werkplek nadenken over vluchtwegen daarintegen is niet fout natuurlijk. Wie van de forummers heeft rookmelders thuis en een 2kg blussertje om je de slaapkamer uit naar buiten te vechten?
                    Op de tweede verdieping bij ons hangt een rookmelder en in de garage en op de tweede verdieping een brandblusser.
                    Maar ja ik leef op de eerste verdieping thuis en kan gemakkelijk via dankje naar buiten.

Op mijn werk (hotel) word heel veel aan brand, ramp en dergelijk gedaan. Verplichte jaarlijkse oefening heeft mijn baas er van gemaakt.
                    Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• ZPim
                      • Mar 2005
                      • 24

citaat:Geplaatst door showband

als je ligt dood te bloeden ga je niet roepen om de risico inventarisatie denk ik.

Eens vooraf thuis en op je werkplek nadenken over vluchtwegen daarintegen is niet fout natuurlijk. Wie van de forummers heeft rookmelders thuis en een 2kg blussertje om je de slaapkamer uit naar buiten te vechten?
                      Ik maar dan een 1kg poederblusser [V] en dus een werkende rookmelder. En ik heb een vluchtroute uitgedacht.

Comment

• De Cirkel
                        • Nov 2002
                        • 12

Ik maar dan een 1kg poederblusser [V] en dus een werkende rookmelder. En ik heb een vluchtroute uitgedacht.
                        [/quote]

Ik hoop dat je die poederblusser nooit binnen gebruik, want dan ben ik bang dat je ook niet veel meer aan je vluchtweg heb.
                        M.a.w. Poeder is NIET geschikt om binnen te gebruiken.

Verder zie niet veel problemen met de oplossing van de brandweer. Binnen de bergsport zijn ook vele reddingsmanieren, welke op soort gelijke wijze (zonder ladder) plaatsvinden.

Comment

• BAJ productions
                          • Jul 2003
                          • 587

ik heb een 2 kg blussertje en rookmelder rook melder aan alletwee de kanten van de deur.

maar denk tog dat ik maar het dak op klim naar de buren
                          groetjes,
                          Bas

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

2 Blussers hier op zolder, en rookmelders door het hele huis...
                            Maar wanneer de hens erin staat ga ik inderdaad ook het dak op, is snelste en makkelijkste manier. Je hebt wel gelijk dat iedereen er eens over na moet denken, kan echt geen kwaad.

Comment

• SpaceyDeeJ
                              • Sep 2001
                              • 876

Dat het een must is om brandbestrijdingsmiddelen in huis of bedrijf te hebben, snapt iedereen denk ik wel.
                              De opsomming wie wat heeft, vind ik zelf wat overbodig...

Zullen we dan nu weer ONTopic verder gaan ?

Ik heb geen verstand van brandweer zaken, maar vraag me toch af, als je dit soort constructies ziet, of rigging een deel van hun cursus is ?
                              cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

Working...