Licht- / geluidsbranch uniek?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martijn Tacken
    • Dec 2002
    • 59

    Licht- / geluidsbranch uniek?

    @ Moderators: Ik ben in zo'n zelfreflectie bui momenteel, als dit verhaal te lang of saai wordt, gooi je het er maar af... []

    Moederdag vandaag: Een dag waar in mijn familie nog al wat aandacht aan geschonken wordt en ooms, tantes, neefjes en nichtjes bijelkaar komen. Onderwerp van gesprek bij zo'n familie-bijeenkomsten is dan vaak mijn "werk" in de licht- / geluids bizz; mensen vinden het vaak interessant om er meer over te horen. Ook als je er met collega's over spreekt, vinden ze zelf het werken achter de schermen een unieke baan. Als je dit forum doorspit, kom je ook heel veel mensen tegen die in dit wereldje vanuit hobby bezig zijn, of er op die manier zijn ingerold (zoals ikzelf bijvoorbeeld). Ik denk dat er weinig beroepen zijn, die (op kleinere schaal, misschien) zoveel in de vrije tijd gebezigd worden.

    Delen jullie die mening, is live-sound, belichtingstechniek, rigging, theatertechniek zo bijzonder? Of is het een vorm van zelf-erkenning omdat tijdens de show alle aandacht altijd enkel naar de artiest(en)/muzikanten gaat?

    Laten we enkele veel gehoorde 'unieke kenmerken' van het werken achter de schermen op een rijtje zetten:

    1) Je werkt op tijden dat de meeste mensen vrij zijn, uitgaan, of in bed liggen. Niet direct iets om trots op te zijn eigenlijk, het heeft voor vele onder ons een behoorlijke aanslag op het privé-leven. Ook is het niet uniek: Denk aan de zorgsector of ploegendiensten in productiebedrijven, daar werken ze ook in nachtdiensten, weekenddiensten, etc...

    2) Je doet werk waar mensen enkel het resultaat van zien en je bent zelf niet zichtbaar. Ook dat is niet uniek voor deze sector: Denk je zelf aan de schoonmaakster als je het gemeentehuis binnenloopt voor het verlengen van je rijbewijs? Denk je aan de magazijnmedewerkers of de anesthesie-assistente als je in het ziekenhuis ligt? Of aan de programmeurs die de programma's hebben geschreven waarmee deze site is gebouwd? Nee, waarschijnlijk niet als je niet zelf in de branch werkzaam bent.

    3) De lange werktijden en deadlines dan misschien? Ja, nu komen we ergens, maar eigenlijk ook niet, want werkdagen van 20 uur kunnen niet volgens de Nederlandse wet. Dat ze in deze branch wel voorkomen, heeft niet zozeer te maken met het type werk, maar meer met het feit dat het overgrote deel van de opdrachtgevers geen budget heeft of wil uittrekken voor aparte bouw, draai en breekploegen (en er teveel bedrijven zijn die het voor minder en met één enkele ploeg wel willen doen). De deadlines zijn inderdaad wel erg heilig, meer dan in de ambtelijke wereld of productiebedrijven. Maar niet uniek.

    4) Je combineert technische vaardigheden en creativiteit om mensen een gezellige/fijne avond te bezorgen waarbij ze hun zorgen van alle dag even vergeten. Dat is misschien het unieke van onze werkzaamheden, je gebruikt je eigen creativiteit om de artistieke performance op dat podium volledig tot zijn recht te laten komen door de juiste belichting, de juiste balans tussen de diverse instrumenten/vocalen en speelt daardoor een sleutelrol in de wijze hoe het publiek het optreden ervaart: Jíj weet dat het net dat beetje galm of die strakke cue was die het verschil maakte; Het publiek gaat uit zijn dak, "gewoon" om dat het zo mooi was.
    En na de ovatie en de onvermijdelijke afbouw, rij je met een uiterst voldaan gevoel naar huis...

    Het is waarschijnlijk ook dat artistieke/creative element dat ons vaak tot het uiterste drijft om problemen op te lossen en deadlines te halen: We programmeren, stellen en bouwen gewoon de hele nacht door tot het perfect is.

    Tot zover mijn zoektocht naar erkenning en mijn zelfmedelijden.
    Ben benieuwd naar wat jullie drijft om telkens weer in die vrachtauto te stappen, met tonnen apparatuur te leuren en lange dagen te maken.

    Martijn
    The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

    #2
    Martijn,

    goed stuk, dat even als eerste. Ik kan mezelf er volledig in terug vinden. Want en dat valt gewoon niet te ontkennen, er is geen enkel vak met dat van ons te vergelijken. Simpelweg omdat het te veelzijdig is. Vandaag sta ik een beursstand af te breken in de Veemarkthallen, gisteravond moest ik een band begeleiden bij een klant van mij waar ik de band had weggezet, donderdag avond stond ik het licht te doen van weer een andere band en aankomende week kun je me terugvinden als verbindingstechnicus van zowel 3FM als radio decibel....

    Bijna 8 jaar geleden werkte ik nog als Service Manager voor IBM en runde ik een helpdesk met 175 man... Dag in dag uit, regels implementeren, ziekte gevallen registreren en mensen motiveren toch weer dat telefoontje van die boze klant op te nemen.

    Maar ja, als je het ziekte verzuim van 48 naar 75 procent omhoog ziet gaan, je met man en macht werkt om dit tegen te gaan, maar door de regels die er van bovenaf komen, het niet voor elkaar krijgt, vraag je je toch op een gegeven moment af waar je in hemels naam mee bezig bent....

    Van je hobby je werk maken is dat een ideale uitkomst, die helaas niet iedereen in mijn omgeving snapte, laat staan zich in kon vinden.

    Mijn vader bijvoorbeeld, een ingenieur in de technische meganica en nog wat meer, had volgens mij liever gehoopt dat ik ooit in het familie bedrijf zou stappen, maar de ellende die ik in die branch (medische technologie / ziekehuiswezen) ben tegen gekomen, om van de diverse familie ruzies om macht en geld maar te zwijgen, heeft mij al heel snel doen besluiten, dat ik nooit maar dan nooit daar mee te maken wilde hebben...

    Nu na 5 jaar, heb ik enkele maanden geleden mijn eigen pandje kunnen betrekken. 150 vierkante meter opslag en productie (zagerij en productie ruimte voor flightcase) begin ik steeds meer trots te worden op datgeen wat ik bereikt heb (zuiver het volgen van mijn hart en werken met mijn gevoel) en kan ik met trots terug kijken op datgeen wat ik toe heb mogen doen. En zeker op datgeen wat ik heb mogen leren....

    Ik ben nog lang niet bij datgeen wat ik uiteindelijk bereikt wil hebben, maar ik weet dat ik voor mij de goeie weg ben ingeslagen, heb een hele leuke en gezellige ploeg met mensen die wat mij betreft soms best uitgebreid mag worden ( er zitten dagen tussen komende periode dat ik ongeveer 15 man nodig heb en heb rondlopen... ) en ik hoop dan ook dat dit nog vele jaren zo door kan gaan...

    En de familie om mij heen ? die steunt mij gelukkig van harte, zelfs die ouwe senior van 61 en madam van 59.... en ja, daar ben ik blij om !

    Deze branch is gewoon besmettelijk, en gelukkig bestaat daar geen medicijn voor !!!


    ps, zeg nou zelf, als je het voor elkaar krijgt, om een plan dat je al een tijd in je hoofd hebt, uitgewerkt te zien worden en met als resultaat een zeer tevreden klant en nog blijere gasten mag begroeten... dan kan je dag toch niet meer stuk ? die van mij niet in ieder geval....
    cheers,

    DeeJ

    zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Denk je echt dat er buiten deze branche geen mensen zijn die hun werk leuk vinden?
      Dat er in het onderwijs geen mensen zouden zijn die heel wat meer uren draaien dan waarvoor ze betaald worden...
      Op rare tijden werken ook de mensen op Schiphol en in de energiecentrales...
      En vrachtwagenchauffeurs willen ook nog wel eens lange dagen maken...
      Dat creativiteit en vindingrijkheid niet perse iets men Kunst (grote K of kleine k mag je zelf invullen) te maken hoeft te hebben...

      Dat het een relatief nieuw vak is (pakweg 35jaar) waar er nog weinig is vastgelegd in regels en convenanten enz en dus van alles valt te pionieren (en aan te klooien!) dat maakt het waarschijnlijk wat avontuurlijker.
      Maar het gaat uiteindelijk altijd om het eerste: je moet je werk leuk kunnen vinden.
      (Maar toch zijn er ook bij dit vak mensen die na enige tijd afhaken, om wat voor reden dan ook.
      Dus het is een vak als vele andere!)


      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        volgens mij ga ik gewoon elke dag werken. Net zoals de meeste andere mensen. Met het grote verschil dat ik (tot nu toe), nog steeds met een goed gevoel vertrek ten opzichte van vele anderen.
        Hoe dat komt?
        Ik heb gewoon het geluk gehad van een job te vinden waar ik mij momenteel nog steeds 100% in thuisvoel. Een geluk waarvan spijtig genoeg niet iedereen zal/kan proeven ...

        Verklaar mij gek, verklaar mij dom, maar nog steeds zal ik voor dat kleine loon een vrachtwagen lossen, bouwen, show draaien om uiteindelijk bij nul terug te eindigen! Gewoon omdat ik het graag doe.

        Comment

        • dabassman
          • May 2003
          • 172

          #5
          Ik vind het gewoon super relaxed om in een hele lege zaal te komen met je vrachtwagen. Die uitlaad en dan gaan bouwen van een tekening. Maakt me dan niet uit met hoeveel er geschouwd moet worden als het maar mooi wordt. Als dan alles gebouwd is en ook nog goed werkt zoals het hoort de soundcheck kijken waar we nu weer mee zitten te klooten. Als echt alles klaar is maar wachten tot de mensen binnekomen. En als die dan binnen komen rondkijken in de hal naar jou licht showtje en daar foto;s van maken is voor mij toch al een bedankje.
          Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #6
            Ik vond het ook altijd te gek werk, hoewel ik dan alleen met de decor's bezig was, zat ik toch vaak midden in de soundchecks te werken wat toch best bijzonder was !

            Helaas is daar nu een eind aan gekomen........[V]

            citaat:NOB decor vraagt faillissement aan


            HILVERSUM - NOB Decor, dat decors maakt voor televisie, reclame, theaters en evenementen, heeft maandag faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam. Het bedrijf werd in september 2004 van NOB Holding overgenomen door United Broadcast Facilities (UBF) te Hilversum.

            Volgens een UBF-woordvoerder trof dat bedrijf direct na de overname een financiële, administratieve en operationele chaos aan die vele malen erger was dan NOB Holding tijdens de onderhandelingen had voorgehouden. Hierdoor werd NOB Decor de afgelopen maanden geconfronteerd met onverwachte claims en kosten.

            UBF zou na de overname alles in het werk hebben gesteld om NOB Decor te redden, onder meer door een onverwacht verlies bij NOB Decor van miljoenen euro's op te vangen en te onderhandelen met NOB Holding en de grote toeleveranciers over een oplossing.

            Afgelopen week lieten grote toeleveranciers echter derden beslag leggen bij de vier grootste klanten van NOB Decor. "Daarmee is het vertrouwen van de markt weggenomen en rest NOB Decor helaas geen andere keuze dan het faillissement aan te vragen", aldus de zegsman dinsdag.

            De rechtbank zal naar verwachting dinsdag een curator benoemen die samen met de betrokken partijen de financiële situatie gaat onderzoeken. Daarbij zal waarschijnlijk ook worden gekeken naar eventuele lange termijn oplossingen om de bedrijfsactiviteiten van NOB Decor op een andere wijze en met andere partijen voort te zetten. UBF zal dit proces zoveel mogelijk ondersteunen.

            Er gaat hier een brok kennis en "know how" verloren waar je U tegen zegt, ik hoop persoonlijk dat er een doorstart komt, maar ik zie het zeer somber in.....
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Vakkundig leeggeroofd door NOBholding, dus. Het enige stukje NOB dat nu nog bestaat? En bulkt van het geld?

              Comment

              • Harmen
                • Sep 2003
                • 379

                #8
                Weer niet uniek maar wel bijzonder,

                samenwerking en support van collega's!!

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  De NOB holding is waarschijnlijk een net zo'n slecht geleid bedrijfsonderdeel als al die andere. Dus het geld zal daar ook wel verdwenen zijn.... en echt niet alleen maar in de zakken van (te) dik betaalde directeuren.
                  Bij alle NOB-afdelingen heeft een flink deel van het personeel ook jarenlang de 'LvT'-filosofie' hoog in het vaandel gehad. Maar ja, het was dan ook heel lang een "staatsbedrijf"!

                  Maar voor de goeden is het nou eenmaal altijd zo dat ze onder de kwaden moeten lijden.
                  Ik hoop voor beyma wel dat is snel wat anders (en hopelijk beter) vindt.
                  En wat verliesgevende ervaring nou echt waard is weet ik eigenlijk niet.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • DJ_Compact
                    • Jan 2004
                    • 234

                    #10
                    Ik denk dat in zekere zin deze branche wel uniek is. "Wij" komen zelden in de spottlight te staan, maar zorgen wel dat de show waar de mensen naar kijken goed is. De artiest zorgt alleen voor het ruwe geluid, de geluidsmensen moeten het een beetje klinkbaar maken (Bij de meeste artiesten dan). Ik zou overigens niets anders willen, vind het gewoon super werk en dan maken dagen van 20 uur (terwijl je de dag van te voren maar 3 uurtjes hebt geslapen) mij niks uit. Het is af en toe zwaar maar het hoort er allemaal bij.

                    Wat ik overigens ook altijd doe, ik kijk voordat we gaan beginnen altijd even naar het lege podium, en als alles is opgebouwd nog eens. Ik krijg dan altijd het gevoel van "Mooi showtje hebben we er toch weer gezet". Ik denk dat als je dat gevoel altijd behoudt, dat je er ook plezier in blijft houden
                    Mjaaaa....

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      citaat:Geplaatst door rinus bakker

                      De NOB holding is waarschijnlijk een net zo'n slecht geleid bedrijfsonderdeel als al die andere. Dus het geld zal daar ook wel verdwenen zijn.... en echt niet alleen maar in de zakken van (te) dik betaalde directeuren.


                      leuk leesvoer. Oa. de staat der nederlanden als enig aandeelhouder, NOBdecor was per dec2003 weer een gezond bedrijf met winstprognoses, Heuvelman is een volledige dochter (per dec2003!) etc....
                      oh, ja , de bezoldiging van commissarissen bedroeg slechts 130.000 euro.

                      toevallig weet ik dat de holding leeg nog steeds geld oplevert, ivm patenten en licencies.

                      kortom, beyma : ga maar eens zoeken, en dan kun je misschien in de spotlights komen te staan.

                      Comment

                      • beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

                        #12
                        citaat:En wat verliesgevende ervaring nou echt waard is weet ik eigenlijk niet.
                        Rinus,

                        Ik wil hier het volgende over kwijt, het lag absoluut NIET aan de "werkvloer" !!
                        En dat is ook bekend bij onze klanten en eventuele koper (er zijn al twee serieuze kandidaten)

                        Dit is puur "mis managment" !!!!!!!


                        @ Mac, ik duik er in maar ik kan niks meer doen, het is aan de curator nu.....

                        Oke, BACK TO TOPIC
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          citaat:Geplaatst door beyma


                          @ Mac, ik duik er in maar ik kan niks meer doen, het is aan de curator nu.....
                          Je zou het jaarverslag over 2003 aan de curator kunnen geven, waarin Hans Wiegel verklaard dat NOB-decor een gezonde onderneming is geworden.
                          Valsheid in geschrifte van de Raad der Commissarissen? leuk nieuws voor de krant...en een spotlight op...

                          Maar troost je, de meeste faillissementen worden aangevraagd om in 1 keer van een boel achterstallige schuld af te komen, het zgn oppoetsen van een BV.

                          On topic : copietje van een andere thread...

                          Ik deed hemelvaartsdag ook een hobby-bandje, en nadat mijn offerte te duur was kwam er iemand die heel veel verstand vam licht en geluid heeft...
                          Bij het aanzetten van de set kwam ik erachter dat de hoogversterkers mono op Rechts stonden, terwijl het sub wel links en rechts verdeeld was.
                          Gevolg : met de linker masterfader alleen sub van links, terwijl met de rechter master sub van rechts, maar midhoog van beide kanten kwam.

                          Toen ik de technicus van dienst er op wees dat hij zijn Bell-troep maar weer naar de reparateur moest brengen werd hij zo boos dat hij zei dat ik het geheel veroorzaakt had. Zelfs toen ik het op zijn eigen tafel demonstreerde lag het nog steeds aan mijn tafel...

                          Ik ben sávonds maar officieel aan 't bier gegaan.

                          Mijn officiele motivatie is nog altijd de kick als een compleet publiek, incl crew uit zn dak gaat. Maar dat wordt steeds minder, de laatste tijd.


                          Comment

                          • Harmen
                            • Sep 2003
                            • 379

                            #14
                            @mac, wat wil je ermee zeggen?
                            klootz*kken heb je altijd en overal, helaas

                            Comment

                            Working...