Techniek voor lul zetten???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Q-lighting
    • Dec 2004
    • 68

Techniek voor lul zetten???

haai,

Ik heb pas een show gehad van een groep acht.
    Wij op school(dalton zie vorrige posts) hebben dus een redenlijk theater.

maar mijn probleem was: Ze komen 1dag vantevorren binnen, zeggen dat dat en dat moet worden uitgelicht. de volgende dag is het nog van dat dat en dat moet worden uitgelicht/versterkt. Tijdens de voorstelling geen script geen dooploop gehad. geen cue's in de lichttafel heben kunnen instellen.
    de geluidsman werd voor lul gezet door een daarloze mic die doorgegeven moest worden(en moest aan blijven), de leraar van die groep vond het leuk om over de cd die door iemand van ook die theater groep aangegeven werd te zeuren en opmerkingen zoals: zo gaat ie niet goed. nummer graag. enz. enz. enz.

ik wou dit even kwijt en hoe zouden jullie zoiets regelen.

ons loon was 25 euro p.p.
    en eten moesten we zelf betalen. [B)]

Q
    i do it my way:p
  • Bigfoot
    • Nov 2002
    • 151

Ik denk dat je niet de enige bent, op scholen in zulke situaties. Ik zie het inmiddels, als een leerweg, waar je vaak heel veel leermomenten kan opdoen. En zelfstandig dingen kan ontdekken, das meer waard dan een salaris. Maar ik geef toe een leuk presentje kan geen kwaad.
    Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

Even mijn zeer personlijke mening omtrent dit soort "liefde werk oud papier" klussen.
      Regelmatig heb ik (hebben wij) te maken plaatselijke muziek/dan scholen.
      Voor veel artiesten is het voor het eerst dat ze op een podium staan.
      Ook voor de leiders van dit soort groepen is het "echte" theater iets vreemds.
      Als techneut moet je voor dit soort klussen zo af en toe een breede rug hebben maar meestal helpt een stukje evaluatie wel.
      Ik zie in mijn geval, bij somige in iedergeval, een stuk verbetering in het aanleveren van een script/ draaiboek, doorloop en generale.
      Ik stel me in dit soort situaties heel flexiebel op en probeer de desbetreffende klant
      de kant op te sturen zoals ik "wij" dat graag zien.
      Probeer een beetje de klant aan te voelen en bouw wat redunatie in je techniek lijst.
      aanstaande zaterdag weer zo'n klus en ik kijk er al weer helamaal naar uit terwijl ik nu al baal dat er weer een linkshandige drummer bij zit.
      Verder ken ik het "dalton theater" niet, maar probeer met een stukje product evaluatie het
      geheel op een hoger plan te brengen, verklaar waarom het vanaf de techniek kant niet helemaal lekker loopt en durf je kwetsbaar op te stellen.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

citaat:Geplaatst door Q-lighting

haai,

Ik heb pas een show gehad van een groep acht.
        Wij op school(dalton zie vorrige posts) hebben dus een redenlijk theater.
        ook een ervaren leiding?
        citaat:maar mijn probleem was: Ze komen 1dag vantevorren binnen, zeggen dat dat en dat moet worden uitgelicht. de volgende dag is het nog van dat dat en dat moet worden uitgelicht/versterkt. Tijdens de voorstelling geen script geen dooploop gehad. geen cue's in de lichttafel heben kunnen instellen.
        Ja en?
        Lichtplan had je eerder door kunnen spreken, script hebben ze ongetwijfeld, had je dus om kunnen vragen...
        citaat:de geluidsman werd voor lul gezet door een daarloze mic die doorgegeven moest worden(en moest aan blijven), de leraar van die groep vond het leuk om over de cd die door iemand van ook die theater groep aangegeven werd te zeuren en opmerkingen zoals: zo gaat ie niet goed. nummer graag. enz. enz. enz.
        Had de geluidstech niet vooraf beter geïnformeerd willen zijn?

citaat:
        ik wou dit even kwijt en hoe zouden jullie zoiets regelen.
        ons loon was 25 euro p.p.
        en eten moesten we zelf betalen. [B)]
        Je krijgt nog betaald voor dit prutswerk ook?!

Ik moet zeggen dat ik mij als school die in dat theater zou spelen dood zou schamen als ik dit onderwerp terug zou lezen.
        Want immers: mij is niets gevraagd, ik wist niet beter dan wat ik deed de bedoeling was....

Zo zal de gemiddelde school reageren op jouw klaagzang!

Ik ben niets te cynisch als ik zeg dat je al jouw ergernissen had kunnen ondervangen door zelf meer door te vragen en eisen te stellen aan jouw "klant".
        Dat je dit niet gedaan hebt is denk ik de beste drijfveer om in het vervolg wel duidelijkheid te bevragen bij je klant.

Afgelopen zondag een popkoor dat moest worden versterkt, was hun eerste optreden....
        Ze stonden dus niet in 3 rijen maar in twee...
        alten en bassen naast elkaar...

In de evaluatie spreek je dat dus door, leuke leer voor de volgende keer...

Comment

• Q-lighting
          • Dec 2004
          • 68

ja het voorbereiden enzo kon ook bijna niet, ivm met daarvoor nog een show geplaned(van de school zelf). en een leer is het zeker.
          de techniek is opzich wel redenlijk ervaren.[:I]

toch bedankt voor jullie reacties

Comment

• daantje
            • Aug 2004
            • 265

over je "salaris als je het 3x niks vind moet je dat van te voren afspreken en niet achteraf zeggen het was wel heel wienig. ze hebben iig aan je gedacht. dus ik vind dat je niet te klagen hebt.
            grtz daniël
            can you feel the light [:)]

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

citaat:Geplaatst door Q-lighting

ja het voorbereiden enzo kon ook bijna niet, ivm met daarvoor nog een show geplaned(van de school zelf). en een leer is het zeker.
              de techniek is opzich wel redenlijk ervaren.[:I]

toch bedankt voor jullie reacties
              Voorbereiden gaat verder dan het inrichten van je theater. Van tevoren contact opnemen, lichtplaatjes (jou ideeen) doorspreken met de regisseur; zelfde voor het geluid die bepaalde instart dingetjes enzo alvast kan opschrijven. Ook al is het maar een enkele doorloop op papier, je weet ineens al een stuk beter waar je aan toe bent! En wanneer je geen zin hebt om dat voor het gestelde loon te doen neem je de klus niet aan, of geef je aan dat je jou aandeel te weinig vindt.

Comment

• Q-lighting
                • Dec 2004
                • 68

met het loon ben ik het zeker eens, maar het is op school, dus ik heb ook lessen en huiswerk.
                de 2e voorstelling ging al 10keer beter(tevens de laatste).
                alleen is dus tog nog goed gekomen

Q

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Nu is het leed al geschied en er valt weinig meer aan te doen.

Dit is hopelijk wel een belangrijk leermoment voor je geweest. Techniek op school is ook heel erg moeilijk (er lopen immers mensen rond die nog nooit eerder iets met een podium te maken hebben gehad) en jij als technicus moet die mensen tegemoet kunnen komen.
                  Neem van te voren contact met je opdrachtgever op (liefste: ga een avond rond de tafel zitten), neem het script door, vraag wat voor sferen er gecreëerd moeten worden met het licht, noteer welke tracks van de welke cd op welk moment gedraaid moeten worden, etc.
                  Op de dag zelf hoeven zij jou minder uit te leggen, wat resulteerd in minder haastig werk en zij kunnen zich op hun eigen ding concentreren. Daarnaast kunnen ze je niet meer zomaar voor paal zetten voor het publiek, jij deedt immers wat van je verlangt werd en zoals het is afgesproken.

En Ralph's tip is ook erg handig: evalueer de avond met elkaar! Hoeft niet meteen nog diezelfde avond (iedereen is dan moe en gesloopt), maar de dag of de week erop.

Neem dit mee in je achterhoofd en succes dan bij de volgende opdracht.

P.S. wees blij met die schrale 25 euro. Wij krijgen op school echt niets. Meestal zelfs dan ook geen eten. [B)]

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik heb tranen in mijn ogen van emotie en medeleven...

Maar ik vind het een lounge topic, geen theater...

Bij deze verplaatst...

groetsels AJB
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

rommelige avond dus[8D]
                      maar wat er ook gebeure,bij de volgende keer dat er pijnlijke opmerkingen gemaakt worden mute je het kanaal,
                      loop je even naar voren met de mededeling dat tips wel mogen maar de rest ff niet.
                      het nog altijd zo dat er maar 1 is die meer macht heeft dan de spreker
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• volgspot
                        • Mar 2002
                        • 29

ja heb ik ook al is gehad. was een of ander keerl die een uur van te voren kwam zeggen waar hij moest uitgelicht worden. de helft was nog niet klaar. dus weinig tijd om te programeren. ook tijdens de uitvoering begon hij te klagen. ook wou hij absoluut geen effect. naja klant is koning... en na de tijd was hij ook zo weg... dat noemt zich dan artiest... grrrr....

Comment

• LichtNichtje
                          • Nov 2004
                          • 220

Ook iets gelijkaardigs voorgehad tijdens een fuifje dan:
                          Was even buiten de tent geweest om mijn handen te wassen, op te frissen etc. en mocht daarna niet meer de tent binnen van de security, omdat ik geen "stempeltje" had..., terwijl ik er licht moest doen

Comment

• rene.derksen
                            • Feb 2004
                            • 649

Tjah dat probleem tref ik altijd op school, wordt er afgesproken dat we gratis drinken mogen halen En dan geloven de hulp-moeders niet dat je voor het licht bent :/
                            Licht is altijd zwaar.

Comment

• DJ.T
                              • Nov 2002
                              • 1502

Daarom lopen wij ook altijd in eigen shirts als we aan het werk zijn.
                              Het gebeurd te vaak dat je niet meer bij het podium mag als je even naar het toilet bent geweest, dan heb je voor de zoveelste keer geen bandje/stempel ontvangen en ben jij de dupe.
                              Vandaar dus gewoon shirtje aan
                              We're ready to party, are you?

Comment

Working...