Broodje Aap?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mennobroere
    • Apr 2003
    • 89

Broodje Aap?

Ik heb hier een stelling waar je (als het zo is) in de praktijk weinig problemen mee zal hebben. Maar mijn de leraar techniek en de docent geluid hebben er nogal een menings verschil over.

Stel: Je neemt een speaker en een versterker met een luidspreker kabel ertussen (Logisch). Dit gebruik je een jaar lang en veranderd niks aan de opstelling. 1 jaar later haal je de kabel eruit en draai je de kabel. Dus de kant die eerst bij de versterker zat nu bij de luidspreker enz. klopt het dan dat de klankkleur veranderd?

of is dat gelul van audio freeks die denken dat ze dat horen?

Greetz Menno
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Dat is geheel afhankelijk van de stand van de versterker tegenover de zuidpool, er valt dus weinig over te zeggen.

Onzin dus, een kabel geleidt spanning, zowel heen als terug.

Comment

• jerre
      • Jun 2003
      • 286

haha, tja aan de kabel zal het niet liggen. Wat wel kan, als je audiofreak bent en je je muziek wel 'ns regelmatig op deftige niveaus aan je oren presenteerd dat je gehoor er op achteruit gaat. Misschien beter gezegd, je gehoor veranderd met de ouderdom, dus de klankkleur zal zoiezo lichtjes anders zijn [8D]

Of misschien dat de vochtigheidsgraad in de kamer vrij hoog ligt en er een miniscule oxidatie optreed op het punt connector-kabel, waardoor bij het demonteren, omkeren, terug aansluiten de overgangsweertand veranderd ... [)]

zoals je ziet reine onzin dus ...
      nu gij en dan ikke weer

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Ja, kan heel goed.
        Als je zo agressief met de kabel omgaat, dat de speaker een klein stukje verplaatst binnen die ruimte, zal het geheel net iets anders klinken.

Je kan het verschil met het blote oor alleen niet horen.

Dikke portie stierenpoep!

Comment

• tididi
          • Aug 2001
          • 352

dit wordt in het hifi circuit
          vaak gedaan
          echte luisterfreaks zeggen dat dit erg veel verbetering geeft aan je transparantie van je geluid maar dit thuis dus
          er zijn ook cd's om je kabels te demagnetiseren en alle moleculen van de kabels de goede richting weer in te sturen.
          maar dit heb ik dus alleen vanhoren zeggen en van de bekende hifi forums
          [B)]

p.j

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

Ik heb op mijn Hifi installatie Moster interlink kabels. Op deze staat een duidelijke richting aanwijzing.
            Uiteraard heb ik dit getest, maar geen verschil gehoord.
            Je zou zeggen dat ze het er niet voor niks op zetten ..............

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Allemaal gelul van een dronken aardbei!
              Ik heb iik al eens een verhaal gelezen op zo'n hifi forun over de volgorde van de netstekers in je verdeel blok, dat maakt nl. erg veel uit, je hoort het direct als de steker van je cd speler vóór de steker van de versterker of erna on het blok zit!
              Je moet ook een netsnoer kopen van tenminste € 100,00 anders klinkt het helemaal nergens naar, maar dat weet toch iedereen??? die ene meter doet veel meer dan alle bekabeling van energiebedrijf tot aan verdeelblok.
              Als er al verschillen zijn, zijn die absoluut niet waarneembaar.
              Je kunt beter naar muziek luisteren, dan naar onzinnige verschillen tussen gedraaide kabels! Laat die mannen maar zwetsen, ze lullen anderen na om interessant te doen!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Als je kabel van 2 euro/m nou kunt verkopen voor 20 euro/m dan bedenk je er een prachtig verhaal bij.
                Geen mens die het zal ontkennen. Want als je het verschil niet hoort ben je geen echte audio-kenner...

BRAAAAAAAAK.

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

Er zijn zoveel van dit soort dingen in de geluidswereld! Het enige wat je ervan kan zeggen is, ga luisteren. Vertrouw je eigen oren, en als jou getrainde oren het niet horen, is het niet de moeite waard om je er druk over te maken. Net zoals in de studio wereld er mensen zijn die zeggen dat gemotoriseerde faders anders klinken dan vca geautomatiseerde faders, of dat gouden bedrading in een mengtafel (waar je je blauw aan betaald) echt beter zou klinken, gouden kabels beter zouden klinken... en ik ken hele goeie technici, die absoluut alles horen, maar dit tot bullshit verklaren. Misschien de moeite waard om het nog een keer uit te proberen, en als je je oren niet vertrouwd kan je misschien een analyser met meetmic gebruiken...
                  De groeten => Micha

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Het kan inderdaad verschil geven maar dan komt het vooral door eventuele oxidatie die optreedt aan het contactvlak (twee verschillende metalen + vocht). Door de kabel eens uit te trekken en terug te steken wordt dit oxidatielaagje wat afgeschuurd en heb je weer iets beter contact(het heeft dus niets met omkeren te maken). Je KUNT dit horen maar je hebt dan wel een verdomd goede installatie en goed oren nodig.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Maar dat is dan het contactvlak, en de plug, maar in dit geval had ik het dus over totaal gouden kabels en bedrading... Een gouden plug kan heel nuttig zijn als het voor lange tijd vast blijft zitten.
                      Volgens mij is er natuurkundig ook geen verklaring voor te geven dat iets anders zou klinken als een kabel andersom ligt. Kan iemand hier z'n creativiteit op los laten en een eventuele verklaring voor geven?
                      De groeten => Micha

Comment

• djjw
                        • Aug 2005
                        • 43

nou ik heb al veel gehoord/gezien, en de meeste vreemde
                        dingen meegemaakt, maar dit heb ik dus nog nooit gehoord...
                        (ehh das best dubbelzinnig in dit geval)
                        tenzij ze hem "per ongeluk" verkeerd aangesloten hadden
                        kan ik dit met mn wildste fantasie niet verklaren ?????
                        realiteit is een illusie die waar blijkt tezijn, door een tekort aan alcohol

Comment

• daantje
                          • Aug 2004
                          • 265

ook zo'n broodje aap: als je een aardlus hebt ff de shuko omdraaien. echt vaag er zijn heel veel van die dingen. echt van die dingen dat je denkt mmmm tijdens zijn echt gesprekken voor een klus als je met de crew een pizza naar binnen aan het werken bent.
                          can you feel the light [:)]

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Ik heb van een collega begrepen dat er in het verleden een test is gedaan met dit soort dure hifi-kabels. Deze zijn beluisterd door zgn. hifi-puristen en verkopers van dit spul. Als vreemde eend in de bijt is ook een setje aangesloten met als geleidend materiaal het staal uit een kleerhanger.....

Enig idee welke "kabel" als beste uit de tests kwam?? Ja dus....
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

citaat:Geplaatst door daantje

ook zo'n broodje aap: als je een aardlus hebt ff de shuko omdraaien. echt vaag er zijn heel veel van die dingen. echt van die dingen dat je denkt mmmm tijdens zijn echt gesprekken voor een klus als je met de crew een pizza naar binnen aan het werken bent.
                              Maar dit is zeker geen broodje aap verhaal.
                              De lekstroom van een apparaat naar de aarde is heel vaak niet "symetrisch" t.o.v. de aarde. Omdraaien van fase en nul kan dan wel degelijk verschil maken. Ook veranderd dan de fase van de lekstroom en kan deze wel eens een uitdoving geven t.o.v. de lekspanning aan de andere zijde van de verbinding.

Meestal is het geen volledige oplossing maar het geeft wel eens vermindering van de storing. (Of juist verergering omdat je net "goed" zat)

Comment

Working...