Wie/wat is toonaangevend

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    Wie/wat is toonaangevend

    Bij welke producties gebeurt het. Waar worden nieuwe technieken of ander gebruik van bestaande technieken geïntroduceerd? Waar wordt decor, licht, geluid en video tot één geheel samengebracht.

    Over ieder groot 'stuiterfeest' worden er wel vragen gesteld op dit forum, terwijl er meestal niet echt bijzondere dingen gebeuren of het moet de beroemde Tesla Coil zijn. Aantallen spotjes zijn er meestal niet zo groot in vergelijking met het aantal meters truss wat er hangt. Dit is anders bij bijvoorbeeld het jaarlijkse Musical Award Gala. Hier hangt dezelfde hoeveelheid licht boven het podium van het Nieuwe Luxor theater als wat voor een stuiterfeest in heel de Heineken Music Hal hangt, dan komt daar al het huislicht van het Luxor nog eens bij en is het meestal qua techniek minstens zo vooruitstrevend als het jaarlijks terugkerende songfestival topic.

    Misschien is het wel inherent aan de altijd weer terugkomende vragen over lasers in het lichtforum en ligt de interesse hier meer bij uit de kluiten gewassen drive-in shows (stuiterfeestjes) dan bij de techniek in het algemeen. Alhoewel terugdenkend aan het jubileum van Beatrix, daar was wel een behoorlijk topic over, maar dat is dan ook in de media behoorlijk gehyped.

    Volgens mij zijn qua techniek in Nederland Musicals in Ahoy en Musical Award Gala toonaangevend en internationaal ook de Songfestival finale. Qua lichtontwerpen bijvoorbeeld Televizierring gala, junior songfestival en bij de bandjes Blof, Borsato en Clouseau. De kinderfeestjes (TMF awards/Pepsi pop ed) zijn meestal niet zo bijzonder, net zoals de festivals (Lowlands/Pinkpop ed), maar die vind ik qua muziek weer goed. En helaas ben ik geen house liefhebber al vind ik dat ze leuke dingen met decor doen op die feesten, maar dat is vooral meters maken en qua licht ben ik er niet zo van onder de indruk.

    Maar nu heb ik wel genoeg geschreven, graag jullie mening!

    (Oh ja, ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in het K3 concert in Ahoy, ondanks dat dat zeker een kinderfeestje is dat volgens mij altijd best uitgebreid met video en decor, iemand misschien wat foto's voor in een topic?)
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    cirque du soleil is best een zeer grote creatieve toon-zetter in de theatertechniek, dacht ik..




    en dan maar feestvieren..
    Enne , de pink floyd tours waren altijd van extreem grote klasse.
    Pulse schijnt op DVD te uit komen binnen nu en 6 weken...

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      Laatst erg genoten van Belle en het beest in Carre.
      Bijzonder drukke productie on stage, cirkel die in 6 (correct me if i'm wrong) verschillende delen kan draaien.
      Erg flexibele showtrap.
      Als het gaat om materiaalgebruik daar waar het voor bedoeld is, dan komt deze musical erg in de buurt van de top!
      opvallend: geluid wordt apart genoemd in programmaboekje, over licht lees je niets in datzelfde boekje

      Afgelopen jaar redelijk wat concerten/theaterproducties bezocht naast mijn eigen werkzaamheden, deze musical heeft me bijzonder geboeid, juist omdat het allemaal zo mooi tot z'n recht kwam.
      Om even terug te komen op K3....met een ander gewaardeerd forumlid ben ik bij toeval op de premiere van "met K3 de wereld rond" gestuit.
      Wij hebben ons drie kwartier lang bijzonder vermaakt met de techniek in die show!

      Comment

      • G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

        #4
        @Ralph,

        Als operator/programmeur en technisch crewchief van die 'K3 De Wereld'-rond tour 2004-2005 beschouw ik dat dan maar als een compliment [8D]

        G.
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

        Comment

        • ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

          #5
          Mag je zeker zo opvatten!
          Intergratie van leds in het decor met projectie, in combinatie met bewegende vloerdelen en ballet...liep vlekkeloos, mooie kleurencombi's, sterk gekozen kleuren in het frontlicht.
          Was die dag eigenlijk bij jullie buren op bezoek, om naar een belachelijk aangebracht gridje te kijken, maar "jouw" show was zo bijzonder goed getimed dat ik het me nog weet te herinneren tot in de details!

          Comment

          • G-LiTe
            • Apr 2004
            • 196

            #6
            @Ralph,

            "jouw show" ... ere wie ere toekomt. Was zeker niet alleen mijn show.
            Licht en setontwerp waren van de hand van Luc Peumans van Painting With Light, die zelf tijdens de voorbereidingsfase de mediaservers voor de video heeft geprogrammeerd (4 x Pandoras box op tweede Hog II). En de aangeleverde videocontent kwam zo laattijdig en ongestructureerd binnen dat Luc hemel en aarde heeft moeten bewegen om het door jouw geprezen resultaat voor elkaar te krijgen voor de premiere.(De nachtelijke programmeersessies, worstelen met videocodecs en de ontelbare flessen water om de zomerhitte te bestrijden zitten nog vers in mijn geheugen)

            Lichtprogrammatie (Op de eerste Hog II) was wel grotendeels van mijn hand (al keek Luc steeds aandachtig over de schouder mee, met de juiste opmerkingen/aanwijzingen, maar het videogedeelte hield hem meer dan verhoopt bezig)

            De 'timing' tussen alle onderdelen (licht, video, klankeffecten, bewegend decor) kon slechts zo geolied verlopen doormiddel van enerzijds sterke integratie in een SFX showcontrol systeem en anderzijds cue-ing van een crew die al jaar en dag met elkaar samenwerken.

            Technisch zeker geen show met de aantallen en grootte als de Proms, Awardshows, Clouseau's , Borsato's, onder ons...... maar door de vele voorstellingen (dacht een 138 tal in totaal) wel in de gelegenheid om nog na vele voorstellingen de details wat te tweaken en zodoende zeer bevredigend werk.

            G.

            Altijd fijn als het herkent wordt door kenners.
            Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

            Comment

            • SM
              • Oct 2004
              • 129

              #7
              Het grootste probleem is hier denk ik het verschil tussen 'nieuwe technieken' en 'heel veel tegelijkertijd'.

              In de audio (weet weinig van licht) komen de state-of-the-art dingen OF van de hele grote tours waar ze slimme oplossingen bedenken voor heel veel kanalen / distributies, etc. Dan zit je dus in de steeds verdergaande digitalisering met CobraNet, wireless control, etc. En het hele line-array gebeuren komt natuurlijk uit de grote concerten-wereld, waar het volgens mijn niet bescheiden mening nog steeds het meest op z'n plaats is. Op kleiner vlak echter zijn het vooral specifieke personen die innovatief zijn en op theatertourtjes of vaste bandproducties zitten. Totaal digitaal houden van het signaalpad tot de versterkers, slimme dingen met routing / automatisering, maar ook het steeds verder uitzoeken van systeemafstellingen met diverse soorten filters / time-alignment / fase-trucjes, etc. Ik was recent nog weer verbaasd over hoe goed een stapel "oud hout" kan klinken als het met moderne systeemcontroller en meetapparatuur goed is afgesteld. Dat verandert dan wel niet de wereld, maar geeft wel een hele nieuwe waarde aan oud hout en dat is voor de audio-wereld denk ik een innovatie. De marges zijn al laag genoeg, en wie heeft er nou behoefte aan nog meer line-arrays?

              De klankverschillen tussen grote maar ook kleine systemen van hetzelfde type en merk worden volgens mij momenteel steeds groter door de goede of slechte systeemtech die het heeft afgeregeld.

              S.

              Recent gehoorde discussie tussen 2 collega's: "Ik weet het nog niet met die (InsertBrandNameHere) line arrays. De ene dag klinkt het geweldig en de andere dag volkomen kut." Antwoord van de ander: "Daarin beginnen line arrays dan wel ernstig op conventionele systemen te lijken."

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #8
                Tjonge, werkt iedereen hier zo hard dat ze nooit eens wat anders zien dan hun eigen spullen?
                Niemand die eens in een theater heeft gezeten en naar wat plaatjes keek en dacht van hoe hebben ze dat gedaan of die kleurcombi is kicken, dat moet ik onthouden?

                Misschien heb ik het in het onderwerp iets teveel nadruk gelegd op echte nieuwe dingen. Het gaat er ook om dat je dingen ziet die je tot op bepaald niveau ook bij jezelf kan doorvoeren, leren door te kijken naar anderen.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                Working...