DJ: jullie spelen alle nummers!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-Nuzz
    • Dec 2002
    • 274

citaat:In een dergelijk geval moet naar mijn mening de meest flexibele partij (de DJ dus in dit geval) zich proberen aan te passen aan de minst flexibele (de band). Een DJ zet gewoon een ander CD-tje op en c'est ça, een band moet daar toch meestal wat aan repeteren.
    Helemaal mee eens. CD's genoeg. Helaas zijn er nog teveel dj's die niet verder komen dan de grease megamix, paradise by... en It's raining men.

citaat:Verder zal naar mijn inzicht in 9 van de 10 gevallen de DJ zich op de achtergrond houden t.b.v. de band (vooraf en pauzes). En als de band dan klaar is, mag de DJ twee uur los...
    Ook helemaal mee eens. Je bent de invulling voor de pauzes. Dat wil niet zeggen dat je achter het podium moet gaan staan, maar wel dat je je wat terughoudender opstelt dan dat je normaal misschien zou doen. Achtergrondmuziek vanaf cd is helemaal niks, maar het is ook niet bedoeling dat je in die pauze 5 clichénummers draait waardoor de mensen bij het eerste nummer van de band massaal de dansvloer verlaten omdat ze hun portie bv. soul voor dat uur weer hebben gehad.

Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Pfff wees blij dat een DJ nog in het genre blijft waar de band binnen zit. Heb dat ook wel eens anders mogen meemaken, heb je net de 2e set afgesloten met Proud Mary duwt de plaatjesdraaier er even een fijne Tiesto in. Opzich niks mis mee, maar daar moet je wel het publiek voor hebben. Conclusie: het meerendeel van de dj's zijn amateuristische prutsers die vaak meer bezig zijn met de techniek en apparatuur dan dat ze verstand van draaien hebben!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Als band pas je je meestal weer aan aan de dure karaokeact die gaat komen. Die hebben meestal een strak halfuurtje op de minidisk. Daar probeer je als band weer van weg te blijven. Hoewel die setlijsten vaak helemaal niet te krijgen zijn.

Wij hebben altijd een extra setlijst mee. Die we direct met de DJ van dienst doornemen. Wij kondigen de DJ ook gewoon als act bij naam aan en nodigen de mensen uit om "gewoon flink uit hun dak te gaan bij de DJ". Enz.

Extreme gevallen.
        -2 van de 3 DJ's draaien dan alsnog uit de setlijst.
        -We heben geregeld dat de DJ na het laatse nummer van een set gewoon niet aanwezig is. Op zich niet erg maar dat zijn wel meestal de figuren die latr zeiken dat ze maar zo kort hebben kunnen draaien.

Het is inderdaad vaak heel prettig als een DJ niet qua stijl zich identiek aan de band opstelt. Wij zijn een zeer duidelijke themaband. Goede DJ's weten geregeld de boel met wat gloria estefan of powerstation enz in een breder kader te trekken. En als de drank in de man is, en de opbouw van de avond en het publiek dat wil is nederlandstalig, eurohouse of soms zelfs AC/DC gewoon prima mogelijk. (feest is feest) Maar meestal sta je met zweet in de handen te wachten op de volgende plaatkeuze.

En nogmaals. Hetgene wat me zo irriteert is die zin als je je setlijst geeft. " maar jullie spelen alle nummers". Dan weet je eigelijk al dat het een lange avond gaat worden.
        lekker belangrijk!

Comment

• tididi
          • Aug 2001
          • 352

[quote]Geplaatst door sparky

Of misschien had Tididi niet begrepen dat het hier over een 9-koppige band+crew gaat en niet om een plaatjesdraaier.

dit had ik inderdaad over het hoofd gezien

ik heb ook een hele grote colletie muziek en kan dus in alle situaties mijn muziek aanpassen
          en ik hou ook rekening met de muziek die een band speelt of wat een band artiest doet en probeer hier op in te spelen.

vaak overleg ik met een band of artiest wat voor stijl muziek er wordt gespeeldt en ga me daar op voorbereiden.
          enb alleen classics is zeker vervelend ik variereer dus van stijlen
          om de sfeer voor iedereen leuk te houden.

p.j

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

citaat:Heb dat ook wel eens anders mogen meemaken, heb je net de 2e set afgesloten met Proud Mary duwt de plaatjesdraaier er even een fijne Tiesto in. Opzich niks mis mee, maar daar moet je wel het publiek voor hebben. Conclusie: het meerendeel van de dj's zijn amateuristische prutsers die vaak meer bezig zijn met de techniek en apparatuur dan dat ze verstand van draaien hebben!
            Tja...Live muziek spelen valt niet mee...Plaatjes draaien kan voor sommige ook erg moeilijk zijn...Maar samenwerken is nog moeilijker! Zeker als je inprikkers krijgt die dan nog bepaalde discussies aangaan...Daar leer je meteen uit, dat de volgende keer dat bedrijf niet meer inprikt, bijv...En ik ben echt de moeilijkste niet...Ik werk ook liever prettig met iemand samen...Ik zou, mocht ik nog ooit ergens een plaatje moeten draaien, ff kennismaken maken met de band, beetje ouwehoeren en vragen om een set lijst...Dan vergeten je ze niet snel...En dan wordt er positief over je gepraat...Altijd handig...
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• arie
              • Feb 2003
              • 550

Heb daar persoonlijk nog nooit geen probleem mee gehad, altijd goed overleg vooraf, en je moet met name als dj je plaats kennen.De band is 9 van de 10 gevallen de hooft act probeer hier dan niet overheen te gaan, maar stel je op zoals het hoordt!Op de achter grond dus!!Ik spreek in de meeste gevallen af dat we gewoon op 0 db uit sturen en dat de technieschie achter de mixer in de zaal het follumme bepaalt, als de organisatie dan anders wil moeten ze maar naar de geluids man van de band heen, ik blijf gewoon op 0 draaien.groeten Arjan

Comment

• R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

maar wat als de volgende situatie zich voordoet:

Band speelt 3 sets, aan het eind van de 2e set klapt bij nog 1 nummer te gaan de aardlek eruit.
                500 man staat schaapachtig te kijken, DJ kan doorstarten met zijn set. doet dit ook. band repareert de boel en kan doorspelen (nog 3 nummers van de set) ! nummer later; weer aardlek er uit, DJ start door, band knutselen et viola ze krijgen het gemaakt en starten zonder overleg door de set vd DJ heen, deze weigert te stoppen; gevolg ruzie.....wie is er hier fout?

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

in ieder geval de technicus van dienst die de stoppen weet te mishandelen.

Als je als band jezelf steeds in het donker weet te zetten, terwijl de DJ wel zijn set aan de praat weet te houden dan wordt het tijd om je smoel te houden en even goed je setup te gaan controleren. Daarna klein tussenoverleg met de DJ en de ceremoniemeester. De rest hangt van dat overleg af.

Door een DJ heen spelen is niet nuttig. Behalve als het Giel beelen is want daar heb ik een hekel aan.
                  lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

euhhh...DJ stond in de Booth van een discotheek, en deze waren niet echt (lees niet) op bands ingesteld...stroom via haspels etc om maar aan vrije groepen te komen...

Comment

• T-Nuzz
                      • Dec 2002
                      • 274

Even om alle ergernissen onderling op een zijspoor te zetten..

Je bent er niet voor jezelf maar voor de mensen in de zaal. Die moeten een mooie avond hebben. En als de band dan technische problemen heeft en de dj kan door, doe dat dan. Als er maar muziek is, waar dat vandaan komt zal het publiek worst zijn, zolang het maar niet stil is. En als je je materiaal niet op orde hebt gaat je beurt voorbij. Dan meld je je inderdaad maar bij de dj of ceremoniemeester als je weer klaar bent. Laat de dj dan gewoon dat plaatje afmaken ofzo.

Even over de kwestie door nummers heen spelen. Dat kan ook goed gaan. Heb wel eens met een band gehad die met mijn laatste nummer voor hun volgende set mee over ging spelen. Eerst drums, dan gitaar, etc. Uitfaden en de band kon verder en het publiek vond het geweldig.
                      Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• pilot
                        • Nov 2003
                        • 267

Ligt aan het soort feest maar als ik samen met een classics band op een bedrijfsfeest sta probeer ik juist in de pauzes en aan het begin juist wat anders te draaien er zijn altijd wel mensen die wat anders willen horen.Overleg met de band en hun playlist is niet meer als normaal vind ik.

Wat mij iriteerd is dat sommige bands het nodig vinden voor ze moeten beginnen een stukje mee te pingelen terwijl er allang en breed gesoundcheckt is,dus lekker door de nummers van de dj heen pingelen gelukkig wel uit de maat.Maak dit erg vaak mee.

en verder gewoon goed samenwerken en als je in kan prikken op de pa van de band moet je inderdaad geen grote bek hebben
                        master-qsc en de rest

Comment

• mverdult
                          • Dec 2003
                          • 123

ik zou de band dan doorprikken op mijn set als dat mis zou gaan bij hun, samen moet je toch de avond maken nietwaar ? en mijn geluid is net zo goed als de band zijn spullen, normaal doe ik ook altijd alles doorprikken en nog gratis ook ! dus in nood moet je er zijn voor elkaar...... vindt ik dan !!

Comment

Working...