Soms als ik hier en daar wat rondlees vraag ik me toch regelmatig wat af...Zijn het 'toppen' of 'tops', zijn het 'parren' of 'pars'. En zo kom ik nog meer dingen tegen waar ik bij me zelf in strijd ben van wat het moet zijn...In mijn optiek zijn het 'parren' en 'toppen'. Maar ook ik kan er naast zitten...Of zijn het 'statieven' of 'statiefs'. Het zijn maar kleine voorbeelden...Graag jullie kijk hier op...
Spellingen/schrijfwijze
Collapse
X
-
Spellingen/schrijfwijze
Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**Labels: None -
Toppen en parren zijn het juiste meervoud voor top en par.
Pars is gewoon zo in gebruik door het engels.
Tops als meervoud voor top heb ik nog nooit weten gebruiken in het nederlands of op job. (maar ben dan ook geen geluidsmens natuurlijk)
If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education! -
Nog zo een....is het LASER of LAZER?...Scan's of scanner? Strobo's of strobes? Of heeft dit alles te maken met de zogenaamde 'turbotaal'? Ik probeer het zelf altijd zo goed mogelijk te verwoorden...maar bijv. top's komt nog steeds niet voor in mijn woordenboek, of was het nu woordeboek?..Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**Comment
-
tsja, moeilijk onderwerp...
Het zou handig zijn als de entertainment bussines eens zou kiezen voor één voertaal die we gaan hanteren qua begrippen etc..
Aangezien de meeste termen toch al engelstalig zijn in onze wereld zou ik dan kiezen voor pars, tops en MHs, maar ik moet toegeven dat parren, toppen en koppen toch wat lekkerder in de mond liggen...
Eigenlijk maakt het me vrij weinig uit, want of het nu gaat om amps, versterkers of kacheltjes, we weten toch allemaal wel waar het over gaat...Goed plan! ...doen we niet!Comment
-
citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës
Nog zo een....is het LASER of LAZER?...Scan's of scanner? Strobo's of strobes? Of heeft dit alles te maken met de zogenaamde 'turbotaal'? Ik probeer het zelf altijd zo goed mogelijk te verwoorden...maar bijv. top's komt nog steeds niet voor in mijn woordenboek, of was het nu woordeboek?..
Ow jongens... taalfeeling (taalgevoel) is blijkbaar ver te zoeken [^]If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
strobo's is per definitie fout. Stroboscopen is de juiste vervoeging.
Gelukkig is de taal in beweging en zijn we hier de lulligste niet daar waar het stijlen betreft.
De grens op het forum ligt bij leesbaarheid. Klein voorbeeld;
" SwA hoemuch doekoe voor die lampje" dat is ver over de grens.
Maar een voltooid deelwoord verkeerd gespeld, daar vallen we niet over
een handige tip voor mensen die perse willen weten wat de juiste schrijfwijze is: http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...oekwoord=laser
verder: het waren de four tops, maar die traden op met een PA die top was [xx(]Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
citaat:Geplaatst door Barthez
Het zou handig zijn als de entertainment bussines eens zou kiezen voor één voertaal die we gaan hanteren qua begrippen etc..
Daarin zijn een stel door de overheid bezoldigde scherpslijpers te proberen om de levende taal van 15 miljoen Hollanders en 6 miljoen Vlamingen telkens weer tot hun dode prive-bezit te maken. [xx(]
En helpt het? [}]
Oh ja...
Ga jij FF vertellen in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italie dat er voor 1 entertainment-voertaal zal worden gekozen.
Als je weet dat ze soms nu al de grootste moeite hebben met die ene voertaal. [8D]
een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
citaat:Geplaatst door moderator
strobo's is per definitie fout. Stroboscopen is de juiste vervoeging.
1 strobe, 2 strobbels
waar blijven ze het tog halen?we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!Comment
-
-
Vergeet de overvloed aan scanners (dingen waar je eigelijk een papiertje in moet doen) niet.Vette boksuh meneer
[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]Comment
Comment