Brezâh-taal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Brezâh-taal

Ligt het nu aan mij of kan de jeugd van vandaag niet meer fatsoenlijk Nederlands schrijven?

Overal waar je komt op fora met jongeren onder de 20 lees ik alleen maar teksten in SMS/chat taal. Heb ook al eens een artikel gelezen in de krant over een puber in Engeland dat een heel opstel in dat brezâh-taaltje had gemaakt en daar een dikke 0 voor had gekregen. Dat mensen spel/typefouten maken kan ik nog begrijpen (ik ben ook geen taal-wonder) maar nette volzinnen zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt lijkt mij toch niet zo moeilijk. Netjes met leestekens etcetra.

En helaas ook op dit forum valt het mij de laatste maanden steeds meer op [xx(]

Wil hiermee niet iedereen over één kam scheren want er zijn er hier ook genoeg actief onder de 20 die nette zinnen maken en dan ook goed zijn te helpen. Denk alleen dat de mensen die dat taaltje bezigen het zich onnodig moeilijk maken omdat wij het niet snappen. Althans dat merk ik in steeds meer topics dat mensen eerst 10x moeten vragen wat ze nu bedoelen en er zich ook aan ergeren.

Misschien dat deze mensen het zelf eens kunnen uitleggen waarom ze nu in dat onduidelijke taaltje "spreken". Bij SMS kan ik mij nog voorstellen om kosten te besparen maar dat is voor een forum geen reden lijkt mij zo.

• Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

Ik dEnK D@T HeT V00r@l k0mT D00rD@T HeT VeEl hIpPeR I$ 0M Z0 tE $©HrIjVeN[8D]. eN ZeG N0U ZeLf, HeT I$ t0©H VeEl $NeLlEr....

En d@t dE NeRd$ HeT NiEt $N@PpEn, Tj@...
    M0EtEn zE HeT M@@r lErEn![}]

>> http://www.dopetown.com/fun/breezah.php [)][)]

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Ik ben het met Vasco eens. Ook ik irriteer me enorm aan die BrEeZaH-taal. Ik snap ook totaal het nut er niet van:
      - het typen duurt langer en is irritanter;
      - het lezen lijkt meer op ontcijferen en is dus al helemaal irritant!

Kortom: voor beiden partijen makkelijker om ABN (of iets dat in de buurt ervan komt) te typen!

Nog een extra reden om op een forum netjes te typen: de zoekmachine zal geen breezerwoorden oppikken als er op een normaal woord wordt gezocht.

Nog een laatste opmerkingen naar Vasco: niet zo generaliseren met "de jeugd van tegenwoordig"!

Comment

• djbirdie
        • Oct 2002
        • 509

grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• timleurink
          • Mar 2005
          • 121

Ff een reactie op het typen duurt langer. Voor de breezersletten onder ons is hier een speciaal programma voor die automatisch je tekst in breezertaal omzet.. Misschien leuk om te downloaden

Wat ik nog irritanter vind zijn van die 16 jarige meisjes met fluoriserende topjes en broeken aan, berg make up op, hun taal gaat niet verder dan de standaard breezervocabulair en hangen met een breezer over je draaitafel..

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Uhm, sja, als dat het publiek is waarvoor je werkt....
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

We kunnnen er vrij kort in zijn : dat soort posts vliegt tegenwoordig linea recta naar het DigiHalla.
              Vroeger wilde ik nog wel eens een rondje (voorbeeld gevend) spellingscorrectie doen, maar tegenwoordig moet je aan de spelregels voldoen, en dat is oa. (een serieuze poging tot) Nederlands.

Comment

• Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

Zitten soms wel lkre breezahsletjes tussen [:P]
                Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

Geef mij maar hockeysletten dan, zit tenminste niet zoveel make-up op.

Ff ontopic, ik ben ook fel tegen het breezah geouwehoer en verdom een post te lezen die voor 10% uit breezah bestaat. Er zijn al eens wat reacties van mij verwijdert omdat ik het niet kon laten erop te reageren met een post in de zin van "leer ABN".

Ook ik ben geen taalwonder (ook al lees ik elke post van mij na op typfouten en grammaticale fouten) maar fatsoenlijk ABN typen is toch niet teveel gevraagd?

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

En dan ook nog eens al die belgen met hun "vijzen" en "herpakken" enzo....pfoehh..dat zou ook verboden moeten worden [}]

Kennen ze bij onze zuiderburen eigenlijk ook Breezahtaal?

Comment

• Nielsken
                      • Oct 2005
                      • 76

Vijzen en herpakken, dat is wel geen bacardi taal hoor, dat is gewoon onze taal :d

Maar ben even niet mee?

R. den Ridder
                      Veteran

Belgium
                      Berichten 1093

Bedoel je dan frankrijk?

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

citaat:Geplaatst door Nielsken

Vijzen en herpakken, dat is wel geen bacardi taal hoor, dat is gewoon onze taal :d

Maar ben even niet mee?

R. den Ridder
                        Veteran

Belgium
                        Berichten 1093

Bedoel je dan frankrijk?
                        Ela! Iets tegen frankrijk???

Is trouwens weer lachen deze week met een gemengde nederlands-vlaamse-franstalige crew hier in Hasselt
                        'Ja, die camion met de rest van de cablage die komt er seffes wel aan'[^][^][^]
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• tuurKE
                          • Jan 2005
                          • 252

citaat:Geplaatst door R. den Ridder

En dan ook nog eens al die belgen met hun "vijzen" en "herpakken" enzo....pfoehh..dat zou ook verboden moeten worden [}]

Kennen ze bij onze zuiderburen eigenlijk ook Breezahtaal?
                          Nee, wel Jupiler-taal en Stella-taal en Ops-Ale taal, en De konick-taal en........

greetz Tuur
                          Maar wij hebben.......
                          .......chamsys!!

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Gister een sms van een klant gekregen (wordt 50), die gebruikte ook sms-taal!!! [xx(]

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
                              Nog een laatste opmerkingen naar Vasco: niet zo generaliseren met "de jeugd van tegenwoordig"!
                              Sorry Jurjen, zal het nooit meer doen
                              Daarom had ik er ook al bijgezet dat ik niet iedereen over één kam wil scheren.

Als ik een SMS stuur naar een goede bekende wil ik woorden ook wel eens afkorten voor het gemak. Onbekende (klanten) maak ik zelfs in mijn SMS nette volzinnen, staat wel zo netjes.

citaat:Geplaatst door Ahmed Al Dayri
                              Ik dEnK D@T HeT V00r@l k0mT D00rD@T HeT VeEl hIpPeR I$ 0M Z0 tE $©HrIjVeN
                              Ik vind iemand die zo schrijft niet hip. Een meid die er goed (gekleed) uitziet vind ik veel hipper.

Comment

Working...